• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4120 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۶ تير

پارلمان از 3 زاويه

علي لاريجاني، رييس مجلس ديروز همراه با حسن روحاني، رييس‌جمهوري و صادق آملي‌لاريجاني، رييس قوه قضاييه در جلسه مشترك سران قوا شركت كرد. هرچند كه پيش از آن در جلسه غيرعلني مجلس به بيان مسائلي در مورد وضعيت ملتهب بازار ارز و سكه پرداخته و در ادامه نيز ساعاتي رياست جلسه علني مجلس را برعهده گرفت. جلسه‌اي كه در ادامه راه به رياست مسعود پزشكيان، نايب‌رييس نخست مجلس ادامه يافت و درنهايت نيز تحت رياست علي مطهري، نايب‌رييس دوم مجلس به كار خود پايان داد. در اين فاصله اما صحن علني مجلس شاهد اظهارات، مذاكرات و اتفاق‌هايي حائز اهميت بود.

 

سكوت 20 روزه روحاني

نمايندگان مجلس در بخشي از نشست علني ديروز، با بررسي اولويت‌دار طرح اصلاح موادي از آيين‌نامه داخلي مجلس، مصوب كردند كه رييس‌جمهور و وزرا به‌صورت دوره‌اي براي ارايه گزارش عملكرد خود در مجلس حاضر شوند. بنابر اين مصوبه، رييس‌جمهور و وزراي دولت موظفند به‌صورت سالانه به مجلس گزارش عملكرد بدهند. اين طرح حالا به تصويب رسيده اما در حاشيه تصويب آن، مسائلي مطرح شد كه از برخي جوانب، شايد اگر نگوييم بيش از اصل مصوبه، لااقل در حد و اندازه‌هاي آن، حايز اهميت بودند.

از جمله زماني كه مصطفي كواكبيان، نماينده اصلاح‌طلب مجلس براي اظهارنظر در مقام موافقت با اين طرح، نطق كرد. اين عضو هيات رييسه فراكسيون اميد در بخشي از سخنانش گفت: قيمت سكه و دلار افسارگسيخته افزايش مي‌يابد اما رييس‌جمهور و دولت 20 روز است كه سكوت كرده‌اند، درحالي كه بايد دلايل شرايط اقتصادي فعلي را توضيح دهند، چراكه آنها مي‌گويند برخي چوب لاي چرخ دولت مي‌گذارند، درواقع اگر اينگونه است، بايد به مردم توضيح دهند. اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه كشور در شرايط جنگي به سر مي‌برد، تصريح كرد: عده‌اي مي‌گويند رييس‌جمهور عمدا كشور را به هم مي‌ريزد، اما اين تحليل اشتباه است، لذا حضور ايشان در مجلس و توضيح مسائل مي‌تواند اين شايعات را رد كند.

 

نگاه متفاوت قاضي‌پور و پارسايي به برهه حساس كنوني

در ادامه جلسه علني ديروز مجلس، مطابق معمول تمامي جلسات چندين نفر از نمايندگان نكاتي را در قالب تذكر شفاهي و آيين‌نامه‌اي و اخطار قانون اساسي بيان كردند كه شايد مهم‌ترين اين اظهارات مربوط به سخنان بهرام پارسايي، نماينده اصلاح‌طلب شيراز و نادر قاضي‌پور نماينده اصولگراي اروميه بود.

نادر قاضي‌پور، ناآرامي‌هاي روز دوشنبه بازار تهران را موضوع اخطارش قرار داد و خطاب به علي مطهري كه در آن زمان رياست جلسه علني را برعهده داشت، گفت: گزارش شده كه آشوبگران با چماق و ميله به جان بازاريان عزيز افتاده‌اند، لذا از هيات رييسه مجلس مي‌خواهم دستور پيگيري و شناسايي اين افراد و اينكه توسط چه كساني اجير شده‌اند، بدهيد. علي مطهري نيز در واكنش به اين اخطار پاسخ داد: اين اتفاق‌ها بايد همان ابتدا در نطفه خفه مي‌شدند و وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي بايد درخصوص آنچه اتفاق افتاده است، گزارش دهند.

بهران پارسايي اما با نگاهي يك‌سر متفاوت اظهارنظر كرد. سخنگوي فراكسيون اميد مجلس در تذكر شفاهي روز گذشته خود به چند موضوع مختلف اشاره كرد و در بخشي از اين تذكر گفت: به مخالفان برجام كه همه كاسه كوزه‌ها را سر برجام مي‌شكنند، يادآوري مي‌كنم، تا زماني كه برجام بود، قيمت ارز و سكه ثبات داشت. عهدشكنان با خروج از برجام باعث ايجاد تورم شدند و شما با همراهي كردن آنها با پارچه‌نويسي در صحن علني برخلاف آيين‌نامه داخلي مجلس بر افزايش قيمت ارز دامن زديد، بايد در اين زمينه پاسخگو باشيد.

 

ورود ناگهاني مجمع تشخيص به «پالرمو»

كنايه پارسايي به «پارچه‌نويسي در صحن» اشاره‌اي بود به اقدامات نامتعارف مخالفان FATF در جريان بررسي لايحه پيوستن دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مقابله با تامين منابع مالي تروريسم يا همان CFT كه درنهايت به پيشنهاد موافقان اين لايحه و براي خنثي كردن اقدامات تخريبي مخالفان، به‌مدت 2 ماه به تعويق افتاد تا مگر در شرايط و اوضاعي آرام‌تر به تصويب برسد. لايحه‌اي كه به عنوان يكي از لوايح 4گانه دولت براي اجرايي كردن بيش از 40 توصيه FATF تهيه شده و با مخالفت‌هاي فراواني از سوي منتقدان دولت نيز روبرو است. لوايحي كه حالا تنها يكي از آن، يعني لايحه پيوستن دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مقابله با جرايم سازمان‌يافته فراملي (پالرمو) به تصويب نهايي در مجلس و تاييد شوراي نگهبان رسيده است. هرچند اين لايحه نيز پس از چندبار رفت و برگشت در مجلس، دولت و شوراي نگهبان تعيين تكليف شد. در اين ميان اما انتشار خبري درمورد ورود مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين لايحه نشان داد كه گويا هنوز نمي‌توان با قطعيت از تعيين‌تكليف اين لايحه سخن گفت. خبري غيرمنتظره كه از اتفاقي بسيار نادر حكايت دارد. چراكه اساسا هنگامي مجمع تشخيص مصلحت نظام به مصوبات مجلس ورود مي‌كند كه مجلس و شوراي نگهبان در مورد يك مصوبه به توافق نرسند. حال آن‌كه مجلس در آخرين اقدام درمورد اين لايحه، ايرادهاي شكلي شوراي نگهبان را مرتفع ساخته بود و علي لاريجاني، رييس مجلس نيز در آن جلسه پس از رفع ايراد شوراي نگهبان، پايان كار بررسي و تصويب اين لايحه را اعلام كرده بود. با اين همه به نظر مي‌رسد حساسيت‌هايي كه در روزهاي اخير نسبت به FATF ايجاد شده، انگيزه مجمع تشخيص مصلحت نظام براي ورود موضوع «پالرمو» بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون