• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4123 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۰ تير

صداي مخالف

تلاش براي ورود قاليباف به دولت

حرف‌هاي روز چهارشنبه حسن روحاني با استقبال جناح اصولگرا روبه‌رو شد. از حدادعادل تا نقوي حسيني و زاكاني از او حمايت كردند. با اين حال يك كليد‌واژه مشخص در ميان حرف‌ها تكرار شد. خبرگزاري فارس با انجام مصاحبه‌هاي متعدد در جهت تقويت كليد واژه «مديرجهادي» فعال شد. كار به جايي رسيد كه برخي از كانال‌هاي غيررسمي اصولگرايان صحبت از «معاون اولي قاليباف» را مطرح كردند چراكه از سال 92 عبارت «مديرجهادي» را مختص او مي‌دانستند به برخي از اين اظهارات كه در يك روز در خبرگزاري فارس تكرار شد، توجه كنيد: حاجي‌بابايي: «نيروهاي جهادي جايگزين تيم فعلي شوند.» نقوي حسيني: «تيم اقتصادي دولت تغيير كند. بايد نيروهاي جوان، خلاق و جهادي جايگزين آنها شود.» جليلي: «مسوولان با اتخاذ تصميم‌هاي صحيح و به موقع با رويكرد جهادي اقدام كنند.» ذوالنوري: «كشور فقط نيازمند يك مديريت جهادي است». كاربه جايي رسيد كه كانال‌هاي تندروتر اصولگرا (كه جز به برانداختن دولت روحاني رضايت ندارند)، بحث معاون اولي مديرجهادي را يك بحث انحرافي براي تداوم دولت ارزيابي كردند. در اين رابطه كيهان نيز تلاش دارد تا به بهانه حمايت از روحاني (در مقابل تندروهايي كه خواستار استعفا هستند)، تغيير كابينه را به سمت بيرون راندن حداقل اصلاح‌طلبان كابينه سوق دهد. شريعتمداري در سرمقاله روز 2 تير 97 نوشته بود: «وطن‌فروشان در فتنه امريكايي- اسراييلي ۸۸» در بدنه دولت شما «نفوذ» كردند. او خواهان اخراج اين افراد شد.

 

ليست 30 نفره براي برخورد امنيتي

سايت مشرق كه مدت‌ها با طرح تئوري‌هاي‌ »فتنه اقتصادي» و «انقلاب‌كفشدارها» تلاش مي‌كند تا هر نوع اعتراضي را در پروژه «امنيتي» دسته‌بندي كند، بعد از صحبت‌هاي حسن روحاني در همايش قوه‌قضاييه خواستار يك «پيوست امنيتي» براي مقابله با «سياه‌نمايي‌ها» شد. مشرق در اين پروژه اسامي 30 نفر را براي برخوردها در قالب همان «پيوست امنيتي» آماده كرده است. اين ليست متشكل از تمام فعالان سياسي است كه در شش سال گذشته راجع به وضع بد اقتصادي هشدار داده يا نسبت به‌ آن اعتراض كرده بودند. از نگاه اين «محافل» ريشه همه اعتراضات به اين افراد برمي‌گردد و به نظر مي‌رسد تلاش آنها را براي زمينه‌سازي براي برخورد به وسيله همان «پيوست امنيتي» ارزيابي كرد. اين سايت مي‌نويسد: «ما در ادامه به اسامي و گفته‌هاي كساني از اين افراد كه طي ۶ سال گذشته دايما در ذهن مردم پمپاژ شده‌اند، اشاره مي‌كنيم و از آنجا كه بر اساس پيش‌بيني محافل تحليلي، همين گفته‌ها منجر به اغتشاشات دي‌ماه ۹۶ و چند تجمع اخير شد و مشوقين همين گفته‌ها نيز هم‌اكنون در فكر «اغتشاش ميليوني» عليه نظام اسلامي هستند؛ قضاوت را درباره ادامه اين روند، بر عهده دستگاه‌هاي دولتي، قضايي و امنيتي وامي‌گذاريم...». برخي از اسامي عبارتند از: سعيد حجاريان، سعيد ليلاز، بهزاد نبوي، جهانگيري (كه فقط جمله او بيان شده و نامش تعمدا حذف شده است)، تاجيك، جلايي‌پور، الويري، خرم، ابطحي، صالحي‌اميري.

 

شمشير چوبي روحاني

روزنامه وطن امروز درسرمقاله روز شنبه به بهانه حرف‌هاي اخير حسن روحاني نوشت: «اينكه رييس‌جمهور بگويد «ما امريكا را به زانو درمي‌آوريم» ولي جناب ظريف معتقد باشد «ناموفق شدن برجام براي ما خيلي خطرناك است» تناقضي است كه نمي‌توان آن را از ديد افكار عمومي پنهان كرد. دولت اگر واقعا مي‌خواهد امريكا را به زانو دربياورد، بايد به وزير امور خارجه و ديگر مقاماتش بگويد اظهارات نااميدكننده نداشته باشند و ملت را براي مبارزه آماده كنند. اظهارات جناب ظريف به عنوان مهم‌ترين عضو كابينه روحاني اما چنين مي‌نمايد كه دولت، همين برجام از هم پاشيده- بخوانيد اروپا!- را اهرم مبارزه با امريكا تصور كرده است! روشن است كه چنين مبارزه‌اي كه با شمشير عاريه‌اي دوستان امريكا برنامه‌ريزي شده، به مجرد شكستن آن شمشير، از بن بر باد خواهد رفت.»

 

باز هم اصلاح‌طلبان مقصرند

خبرگزاري تسنيم با انتشار گزارشي كه در آن بخش‌هايي از گفت‌وگوي كارشناس اقتصادي در رسانه‌هاي اصلاح‌طلب آمده مدعي شده كه بازار ارز را اصلاح‌طلبان به‌هم ريخته‌اند. تسنيم مدعي شده كه اين كار براي «راحت‌طلبي در معامله» ‌انجام شده و «جريان اصلاح‌طلب براي دستيابي به اين هدف خود حتي به‌سراغ كارشناسان اقتصادي منطقي هم رفته است تا در نهايت از لابه‌لاي نوشته آنها اينگونه نتيجه‌گيري شود كه بايد هرطور شده است سياست تك‌نرخي كردن ارز كنار گذاشته شود، اين تلاشي است كه انگار تا به ثمر نرسد اصلاح‌طلبان دست‌بردار نيستند.» اين درحالي است كه نگراني شديدي از بابت رانت دريافت ارز تك‌نرخي و سود عظيم حاصل از آن، وجود دارد و به نظر مي‌رسد تلاش براي تداوم آن از سوي كانون‌هاي ذي‌نفع در جريان است؛ اتفاقي كه در سال‌هاي 90 تا 92 افتاد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون