• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4128 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير

درخواست ترامپ، قيمت نفت را افزايش داد

توييت بازي با نفت

بازار نفت اين روزها، آبستن حوادث مختلفي است. در هفته گذشته عدم پايبندي عربستان به سهميه‌هاي اوپك و افزايش توليد 2ميليون بشكه‌اي اين توليدكننده اوپك توانست قيمت‌ها در بازار را دستخوش تغيير كند و حالا توييت‌هاي مكرر دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، موجب شده تا حسين كاظم‌پوراردبيلي، نماينده ايران در اوپك به اين پيام‌ها واكنش نشان داده و اعلام كند كه اين موضع رييس‌جمهور امريكا تنها موجب افزايش قيمت نفت مي‌شود و ثمر ديگري ندارد. البته او پيش از اين نيز درخواست نخريدن نفت ايران از سوي ترامپ را نيز خودزني امريكا خوانده و اعلام كرده بود كه اين روال تنها باعث افزايش قيمت نفت مي‌شود كه به ضرر امريكاست. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در تازه‌ترين توييت خود نوشته است: «انحصار اوپك بايد به‌خاطر داشته باشد كه قيمت‌هاي بنزين افزايش يافته است، اگر نگوييم كاري نكرده‌اند، اقدام لازم را هم براي اين شرايط انجام نداده‌اند، آنها قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند درحالي كه ايالات متحده امريكا در مقابل دلارهاي اندك آنها از بسياري از كشورهاي عضو اوپك حمايت مي‌كند. اين بايد يك خيابان دوطرفه باشد. قيمت‌هاي جهاني نفت خام را همين حالا كاهش دهيد!» توييتي كه به نظر مي‌رسد نشات گرفته از عدم شناخت دونالد ترامپ از سازوكار اوپك دارد و موجب شده تا حسين كاظم‌پوراردبيلي، نماينده ايران در اوپك با اشاره به روال افزايش قيمت نفت كه در روزهاي گذشته و در پي توييت‌ها و اعلام موضع‌هاي جديد عربستان و روسيه در پي تحريك‌هاي امريكا ايجاد شده، بگويد: «با توييت‌هاي پياپي و مذموم شما قيمت‌هاي جهاني نفت خام 10 دلار افزايش يافته است، به اين رويه پايان دهيد در غير اين صورت قيمت‌هاي جهاني نفت خام بالاتر مي‌رود.» طي هفته‌هاي گذشته و زماني كه به نظر مي‌رسيد با تصميم و توافق اوپك بازار به ثبات قبلي ادامه مي‌دهد اما اخبار متفاوت در مورد درخواست‌هاي امريكا براي عدم خريد نفت از ايران، احتمال تحريم‌هاي شديد نفتي ايران، افزايش توليد عربستان و... موجب شد تا طي دو هفته اخير قيمت نفت 10 دلار افزايش يابد. موضوعي كه حسين كاظم‌پوراردبيلي، نماينده ايران در اوپك در واكنش به توييت اخير ترامپ رسما به آن اشاره كرده و خطاب به او مي‌نويسد: «آقاي رييس‌جمهوري (دونالد ترامپ)، ممكن است از شما بپرسم درباره چه موضوعي صحبت مي‌كنيد؟ سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) ظرف 30 سال گذشته دخالتي در تعيين قيمت‌هاي جهاني نفت خام نداشته است، بلكه اين بازارهاي مالي و قطب‌هاي (هاب‌هاي) منطقه‌اي براي انواع نفت خام شاخص است كه بر تحولات قيمتي تاثير مي‌‌گذارد. ايالات متحده امريكا، توليدكنندگان بزرگ و موسسان اوپك را تحريم مي‌كند و در عين حال از آنها مي‌خواهد كه قيمت‌هاي نفت خام را كاهش دهند؟!» او به درخواست نفتي ترامپ براي افزايش 2 ميليون بشكه‌اي نفت اشاره كرده و تاكيد مي‌كند: «آن حجم از نفت خام براي اجابت خواسته شما در بازارهاي جهاني موجود نيست، شما آن دسته از اعضاي اوپك را كه ادعا مي‌كنيد از آنها حمايت مي‌كنيد، تحت فشار گذاشته‌ايد. شما به واقع با اين رفتار، اعتبار و حاكميت آنها را زير سوال مي‌بريد، ما انتظار داريم مودبانه‌تر برخورد كنيد. برادران مسلمان ما در عربستان سعودي، ملتي تحصيلكرده و بالغ هستند كه اجازه نمي‌دهند شما با آنها اين گونه رفتار كنيد و به آنها دستور دهيد، شما مي‌گوييد كه اين يك جاده دوطرفه است؟! ما هم در اين بزرگراه قرار داريم.»

به مذاكرات وين بياييد

كاظم‌پوراردبيلي همچنين در مورد فشارها به عربستان براي افزايش توليد اين توليد‌كننده اوپك خاطرنشان مي‌كند: «آقاي رييس‌جمهوري ممكن است ما اختلاف سليقه‌هايي با برادران‌مان در عربستان سعودي داشته باشيم، اما ياد گرفته‌ايم كه چگونه در كنار هم زندگي كنيم؛ شما مي‌خواهيد اين اختلاف‌ها را تشديد كنيد، من توصيه مي‌كنم به سرعت به مذاكرات وين ملحق شويد.» بحث درخواست براي كاهش قيمت نفت موضوع جديدي نيست و پيش از اين نيز بارها ابرقدرت‌ها اوپك را به دست داشتن در قيمت‌گذاري نفت متهم كرده‌اند اما با توجه به اينكه بازار نفت بر اساس عرضه و تقاضا قيمت‌گذاري مي‌شود اعضاي اوپك نمي‌توانند به طور مستقيم بر قيمت‌ها موثر باشند و تنها مي‌توانند با ميزان عرضه متناسب با تقاضا در برهه‌اي قيمت‌ها را در حد متعادلي نگاه دارند. در شرايطي كه به نظر مي‌رسيد بعد از توافق اعضاي اوپك براي پايبندي به سطح توليدشان بازار نفت تابستان آرامي را پشت سرخواهد گذاشت اما درخواست‌هاي مختلف امريكا و عهدشكني‌هاي عربستان موجب شده تا بازار نفت تابستان پر هيجاني را بگذراند و قيمت‌ها در اين بازار با واكنش‌هاي مختلف دچار عدم ثبات شوند.

خريد نفت كره به روال سابق ادامه دارد

به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي ترامپ براي بازار نفت تنها براي تحت تاثير قراردادن بازار نفت ايران است و به گونه‌اي كه حتي برخي خبرگزاري‌ها هم با پيروي از اين رويه از توقف خريد نفت ايران از سوي برخي كشورها خبر مي‌دهند كه از سوي وزارت نفت ايران تكذيب مي‌شود. در اين راستا رويترز روز گذشته از توقف خريد نفت ايران از سوي كره جنوبي خبر داد كه كسري نوري، سخنگوي مديركل روابط عمومي وزارت نفت درگفت‌وگو با«اعتماد»با رد اين خبر تاكيد كرد: خريد نفت كره جنوبي از ايران طبق روال سابق ادامه دارد و هيچ تغييري در اين خصوص روي نداده است. او ادامه داد: درحال حاضر هيچ تغييري در روال معاملات نفتي ايران روي نداده و خريدهاي ماه‌هاي گذشته طبق روال انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون