• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4128 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير

خبر كوتاه

درگذشت دهل‌نواز بختياري

هوشنگ كلبي‌پور مشهور به «هوشنگ دهلي» از بزرگان موسيقي نواحي منطقه بختياري به دليل سكته قلبي ‌دار فاني را وداع گفت. به گزارش مهر، زنده‌ياد كلبي‌پور از جمله هنرمنداني بود كه روش صحيح چوپي قديم و ريتم‌هاي درست رپرتوار كرنا و دهل و همچنين ۱۰ ريتم متفاوت چپي را به درستي مي‌نواخت. اين هنرمند در چندين دوره جشنواره‌هاي مختلف موسيقي كشور به اجراي برنامه پرداخته بود. استاد كلبي‌پور در كنار ديگر استادان برجسته كرنا و سرنا همچون بختياري مومن نژاد، مرحوم قپوني، هيول، حيدر علي، سبزعلي خجسته، مرحوم ارزوني، مرحوم كاكاخان و ميرزاعلي كلبي‌پور به دهل‌نوازي مي‌پرداخت.

 

ديدار وزير ارشاد با محمد‌علي موحد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همزمان با روز قلم به ديدار محمدعلي موحد، مولف و مترجم حوزه‌هاي تاريخ معاصر، حقوق و ادبيات رفت. به گزارش ايلنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين ديدار با اشاره به روند فعاليت‌هاي صورت گرفته براي لايحه حمايت از مالكيت معنوي گفت: «اين لايحه بيشتر از يك سال است كه از طرف دولت به مجلس ارايه شده و تعدادي از نمايندگان محترم هم پيگير آن هستند كه ان‌شاءالله به نتيجه مي‌رسد. پيگير اين هستيم كه حل اختلاف و دعاوي مربوط به اهالي فرهنگ و هنر در فضا و مجموعه‌اي اختصاصي انجام شود.» در اين ديدار محمد علي موحد با اشاره به عدم انتشار بعضي از آثار و انتشار بدون اجازه تعدادي ديگر از آثار خود درباره حقوق اهل قلم گفت: «اگرچه راه‌اندازي دفتر مشاوره حقوقي اهل قلم كار خوب و مفيدي به نظر مي‌رسد اما ضروري است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركزي را به منظور صيانت از حقوق اهل قلم داير كند.»

 

استقبال از «امير»در كارلووي واري

عوامل فيلم سينمايي «امير» روز گذشته روي فرش قرمز پنجاه و سومين دوره جشنواره كارلووي واري رفتند و اولين نمايش اين فيلم با استقبال تماشاگران مواجه شد. به گزارش مهر، فيلم سينمايي «امير» به كارگرداني و نويسندگي نيما اقليما و تهيه‌كنندگي سيد ضياء هاشمي به عنوان نماينده ايران در بخش رقابتي جشنواره كارلووي واري حضور دارد. اين جشنواره كه از جمله جشنواره‌هاي الف در سينماي جهان محسوب مي‌شود، همه ساله با انتخاب بهترين فيلم‌هاي اول و دوم به دنبال انتخاب و معرفي كارگردان‌هاي خلاق و توانمند به سينماي جهان است. فيلم «امير» با ١١ فيلم ديگر به رقابت مي‌پردازند.

 

رابي مولر، استاد نور درگذشت

رابي مولر، فيلمبردار هلندي، مشهور به «استاد نور» كه با كارگردانان بزرگي چون جيم جارموش، لارس فون تريه و ويم وندرس همكاري داشت در سن ۷۸ سالگي درگذشت. به گزارش ايندپندنت، رابي مولر، فيلمبردار برجسته‌اي كه بيشتر براي نوآوري‌اش در كار با دوربين و استفاده منحصربه‌فرد از نور شناخته مي‌شد در آمستردام در سن ۷۸ سالگي درگذشت. در بيانيه خانواده‌اش آمده كه وي مدت‌ها از بيماري دمانس عروقي رنج مي‌برده است. مولر در طول دوران كاري خود با كارگردانان بزرگي چون جيم جارموش، لارس فون تريه و ويم وندرس در فيلم‌هاي برجسته‌اي چون «مرد مرده»، «شكستن امواج» و فيلم برنده نخل طلاي كن«پاريس، تگزاس» همكاري داشته است. استيو مك كويين، كارگردان فيلم «۱۲ سال بردگي» كه با مولر در فيلم «جهش كاريب» در سال ۲۰۰۲ همكاري داشت درباره وي چنين گفته بود: «من او را با يك موزيسين بلوز مقايسه مي‌كنم، او فقط با اجراي چند آكورد آنچه را بايد منتقل كند، منتقل مي‌كند. او يك كمال‌گراست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون