• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4129 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۷ تير

صداي مخالف

واكنش اصولگرايان به نشست وزراي خارجه 1+4

كيهان در سرمقاله خود در واكنش به نتايج اولين نشست ايران و اروپا راه‌حل را عمل «متناظر» با خروج از برجام معرفي كرده و مي‌نويسد: «تصميم متناظر و مورد انتظار در قبال خروج امريكا از برجام، پايان دادن به تعهدات ايران بر اساس توافق بود. وقتي امريكا از برجام خارج شده و اروپا معترف است كه قادر به جبران كامل خسارت نيست، چرا ايران بايد به همه تعهدات قبلي پايبند باشد؟!» دبير سياسي روزنامه كيهان مذاكرات با اروپا را به شكلاتي تشبيه مي‌كند كه در چندلايه جعبه كادوي خيلي بزرگ پيچيده شده و هرچقدر بازتر كنيم كوچك‌ و كوچك‌تر مي‌شود تا در نهايت به يك شكلات مي‌رسيم. به نوشته اين روزنامه «اين شوخي براي جشن تولد بد نيست و مي‌تواند باعث گذر زمان و تفريح و خنده حضار شود اما استفاده از اين روش براي مذاكرات و مناسبات ديپلماتيك شوخي جالبي نيست!» در كنار كيهان اغلب روزنامه‌ها و رسانه‌هاي اصولگرا از حرف‌هاي روحاني كه گفته بود بسته پيشنهادي اروپا نااميدكننده بود، استفاده كردند.

جوان نيز در سرمقاله خود به قلم هادي محمدي در اين باره نوشت: «واكنش حداقلي ايران نيز بايد به تعهدات حداقلي در برجام باشد و در صورت زياده‌خواهي يا اصرار سه كشور اروپايي براي يك برجام يك‌طرفه و غيرمتعادل، خروج از برجام را رسما اعلام كند و نسبت به رفتارهاي تحريمي و رويكرد فشار امريكا و هر كشوري كه از آن تبعيت كند، راهبرد اقدام متقابل و هوشمند را همان‌گونه كه در مورد مانع‌تراشي براي صدور نفت ايران از سوي دكتر روحاني تاكيد شد، به اجرا بگذارد.»

 

اگر سپاه نبود، روحاني كجا بود؟

بخش روزانه وبلاگ‌هاي مشرق كه به مقابله با اصلاح‌طلبان مي‌پردازد اخيرا در گزارش‌هاي متعدد خط مشخصي را آغاز كرده كه از سوي ديگر رسانه‌ها نيز دنبال مي‌شود. خطي كه در آن تلاش مي‌كنند در مقابل اين گزاره كه «سپاه دولت موازي» يا «دولت با تفنگ» است، از اين نهاد حمايت كرد. به طور مشخص اين خط تلاش مي‌كند تا اقدامات و پروژه‌هاي بزرگ سپاه را در معرض ديد قرار دهد. اما اين‌بار پا را فراتر نهاده و حتي معتقد است اگر سپاه در وقايعي مانند بي‌آبي خرمشهر و زلزله كرمانشاه نبود دولت قانوني كار از پيش نمي‌برد. در نتيجه اين سپاه است كه در پيشاني خدمت‌رساني به دولت كمك مي‌كند. دربخشي از اين مقاله آمده: «افكار‌عمومي بايد بدانند موضع ستاد مشترك دولت و اصلاح‌طلبان درباره سپاه پاسداران چيست؟! دولت پنهاني كه نگذاشته روحاني كار كند و براي مثال، شكست برجام هم تقصير اوست يا مجاهداني در همه عرصه‌ها كه حمايت عاقلانه و در جهت مردم از دولت را تكليف شرعي و قلبي خود مي‌دانند؟!»

 

رمزگشايي از دستور ويژه رهبر انقلاب درباره بازار سكه و ارز

سايت مشرق تصميم دولت براي پيش فروش سكه را محيرالعقول ‌خواند در حالي كه پيش‌تر همين سياست در دوره احمدي‌نژاد انجام شده بود. مشرق در اين باره مي‌نويسد: «در اقدامي محيرالعقول، بانك مركزي براي جمع‌آوري نقدينگي موجود در بازار، طرح پيش فروش سكه برگزار مي‌كند تا يك كالاي «سوپراستراتژيك» به نام طلا بدون هيچ محدوديتي، اسير دست تروريست‌هاي اقتصادي شود.» اين درحالي بود كه همين سايت سه ماه پيش در اواخر فروردين اين اقدام را با بازنشر گزارشي از خبرگزاري فارس موجب‌ »تركيدن حباب» قيمت و «كاهش دلهره‌ها در بازار طلا» خوانده بود. نكته مهم در اين رمزگشايي آنجاست كه به اعتقاد گزارش‌نويس اين سايت جهان در حال شوك بزرگ ديگر براثر افزايش‌ بدهي‌هاي امريكاست و براين اساس ذخاير طلاي كشور اهميتي «سوپراستراتژيك» دارد. از همين رو نبايد طلاي ايران فروخته شود.

 

حمله وطن‌امروز به آشنا

سرمقاله وطن‌امروز به بهانه دفاع از نام سردار سليماني به حسن روحاني مبني بر دست بوسي از وي به حسام‌الدين آشنا انتقاد كرده است. اين روزنامه در واكنش به آشنا كه موضع سردارسيلماني را موضع سپاهي اصيل دانسته بود مي‌نويسد: «آقاي آشنا! سپاه، اصيل و غيراصيل و قديم و جديد ندارد! غيراصيل‌هايش همان داعيه‌داران دروغين اصلاحات بودند كه سالياني بعد از انقلاب فهميدند عرصه سيمرغ مقدس سپاه، جولانگه وجود مگس‌خصلت‌شان نيست!» نويسنده در ادامه تلاش مي‌كند به نقدي پاسخ دهد كه اين روزها جريان اصولگرايي به نامه سردار سليماني وارد مي‌كنند. آنها اين نامه را از سر «دستپاچگي» ارزيابي مي‌كنند كه آفت دنياي سياست است. اما نويسنده مي‌كوشد تا سردارسليماني را مرد سياست هم معرفي كند: «من و ما مكرر نوشته و گفته‌ايم كه سردار سليماني، همانقدر كه عالم جنگ را مي‌فهمد، به ميدان سياست نيز وارد است و دقيقا از اين رو بود كه با شناخت درست از رسالت و تكليف خويش، ترجيح داد با وجود محبوبيت ممتاز و متمايزي كه دارد، «سرباز جمهور» باقي بماند!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون