• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4129 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۷ تير

روسيه با شورشيان مسلح در جنوب غرب سوريه به توافق رسيد

تسلط دوباره دولت سوريه بر مرز با اردن

ميثم سليماني| وقتي به نقشه نبرد سوريه نگاه مي‌كنيد، پيشروي ارتش سوريه به همراه متحدانش در جنوب غرب كشور گسترش پيدا كرده است و رفته رفته شرايط به سمتي سوق پيدا مي‌كند كه دولت سوريه بتواند حاكميت خود را در اين منطقه تثبيت كند و مجدد كنترل مرزهاي خود با اردن و رژيم اسراييل را در دست بگيرد. گزارش‌ها از آخرين تحولات ميداني در جنوب غرب سوريه حاكي از اين است كه شورشيان مسلح در مذاكرات خود با روسيه به يك توافق آتش‌بس دست پيدا كرده‌اند كه طي آن توافق شده شورشيان اسلحه‌هاي خود را كنار بگذارند و عملا كنترل استان درعا را به دولت واگذار كنند كه بسياري آن را پيروزي بزرگ ديگر براي بشار اسد رييس‌جمهور سوريه و روسيه مي‌دانند. دولت سوريه اكنون وارد قلمرويي شده است كه مي‌تواند ارتباط مرزي خود را با اردن برقرار كند و اين اقدام با حمايت هوايي روسيه صورت گرفته است. اين منطقه به مدت 3 سال است كه به‌طور كامل در اختيار شورشيان مسلح قرار دارد و عملا دولت هيچ كنترلي بر مرز خود با همسايگان نداشت. رويترز به نقل از برخي منابع محلي عنوان كرد كه بسياري از غيرنظاميان از ترس حملات هوايي روسيه و ارتش سوريه از خانه‌هاي خود فراري شدند و گفته مي‌شود بيش از 300هزار نفر به سمت مرزهاي اردن و رژيم اسراييل سرازير شدند و اكنون انتظار مي‌رود با آرام شدن جنگ بخشي از آوارگان مجدد به خانه‌هاي خود بازگردند. لازم به ذكر است در طول هفت سال جنگ تاكنون ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند و رفته رفته دولت سوريه به كمك متحدان خود اداره مناطق مختلف را به دست مي‌آورد. هرچند كماكان بخش‌هايي از شمال و شرق سوريه در اختيار متحدان امريكا و نيروهاي تركيه است اما كنترل بر مرزهاي جنوب غربي سوريه مي‌تواند تبديل به يك موفقيت بزرگ براي دولت شود. در حال حاضر با ضعيف شدن كامل شورشيان و مخالفان مسلح دولت سوريه عملا نشانه‌اي در راستاي مذاكره ميان مخالفان و دولت سوريه نيست چرا كه ديگر دليلي براي نشستن پاي ميز مذاكره و پايان بحران به صورت صلح‌آميز وجود ندارد زيرا مخالفان اگر جنوب را به‌طور كامل از دست بدهند، تنها ادلب باقي مي‌ماند كه تبديل به مركز شورشيان مسلح مي‌شود و در اين منطقه هم پس از پايان نبرد در جنوب عملا چاره‌اي جز تسليم شدن باقي نمي‌ماند. چرا كه ديگر حمايت جدي خارجي از آنها وجود ندارد و همه طرف‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه اجازه دهند دولت سوريه با كمك روسيه و متحدان خود بار ديگر بر تمام سرزمين سوريه مسلط شود.

شورشيان مسلح ديگر اميد خود را براي حمايت امريكا از دست داده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند چاره‌اي جز تسليم شدن براي آنها باقي نمانده است. طبق گزارش رويترز به نظر مي‌رسد پس از پايان درگيري‌ها در درعا ارتش سوريه به سمت قنيطره حركت كند تا بتواند كنترل مرزي با اسراييل را به دست گيرد و مجدد در كنار بلندي‌هاي جولان مستقر شود. گزارش‌ها حاكي از آن است در حالي كه شورشيان در درعا تسليم شده‌اند اما در قنيطره درگيري‌ها افزايش پيدا كرده است.

گذرگاه نصيب در مرز ميان اردن و سوريه بسيار حايز اهميت است. دولت سوريه اميدوار است با بازگشايي اين شريان حمل و نقلي بار ديگر در مسير احياي اقتصاد سوريه قدم بردارد و از اين طريق شروع به بازسازي مناطقي كه دولت در آن حاكميت دارند بپردازد و از طرفي احياي شريان‌هاي ارتباطي ميان اردن و سوريه مي‌تواند كمك جالب توجهي را نيز به اقتصاد اردن كند. به نظر مي‌رسد روسيه هم براي تسليم شدن نيروهاي شورشي نيز تضمين‌هايي داده است. شورشيان علاقه‌اي ندارند مجدد زير حاكميت اسد باز گردند، به نقل رويترز شورشيان مدعي هستند كه در توافق با روسيه امتيازاتي دريافت كردند كه برخي نيروهاي دولتي از منطقه خارج مي‌شوند و پليس‌هاي روسيه و نيروهاي تحت نظارت روسيه در اين منطقه مستقر مي‌شوند. با اين حال ارتش آزاد معتقد است بايد چنين توافقي در سراسر مراكز تحت اختيار شورشيان مستقر شود. سخنگوي نيروهاي ارتش آزاد عنوان كردند كه اين توافق بايد مرحله به مرحله صورت گيرد كه مرحله اول آن در امتداد مرز با اردن صورت مي‌گيرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه جت‌هاي سوريه و روسيه از شهرهاي جنوب غربي عبور كردند كاروان‌هاي زرهي ارتش به همراه متحدان نيز از جاده‌هاي درعا براي كنترل اوضاع حركت مي‌كردند تا اولين مرحله توافق با شورشيان در جنوب غرب را اجرايي كنند و كنترل شرايط را در دست بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون