• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4131 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير

سيدعباس عراقچي دستاوردهاي نشست وين را تشريح كرد

مقابله آشكار 1+4 با تحريم‌هاي يكجانبه امريكا

سيد عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه در گفت‌وگو با ايرنا، نشست اخير كميسيون مشترك برجام را «نمايش صريح انزواي امريكا درعرصه بين‌الملل» ارزيابي كرد و گفت: بيانيه اين نشست حاوي نكات قابل توجهي است كه موفقيت جمهوري اسلامي ايران در بيان و اعمال خواسته‌هاي خود را نشان مي‌دهد. در اين جلسه برخي راهكارهاي عملياتي در حوزه بانكي و نفت مطرح شد كه همه وزيران خارجه بر آن تاكيد داشتند از جمله اين راهكارها، كنارگذاشتن دلار از معاملات ايران و شركاي اقتصادي خود است كه بايد هرچه سريع‌تر تدقيق و عملياتي شوند

 

بيانيه‌اي در تقابل آشكار با اراده امريكا

وي در پاسخ به سوالي درباره دستاوردها و نتايج نشست اخير كميسيون مشترك برجام كه در سطح وزيران خارجه در روز جمعه در وين برگزار شد، گفت: بيانيه پاياني نشست، بيانيه‌اي قوي در بيان اراده اعضا به حفظ برجام و در تقابل آشكار با اراده امريكا به نابودي اين توافق بود و نكات قابل توجهي در آن بود كه بيانگر موفقيت جمهوري اسلامي در بيان و اعمال خواسته‌هاي خود است. رييس تيم كارشناسي مذاكره‌كننده ايران و 1+4، در تشريح اين نكات به «اعلام تعهد مجدد وزيران خارجه كشورهاي عضو برجام بر اجراي كامل و موثر اين توافق از جمله در حوزه رفع تحريم‌ها»، «اذعان به اينكه رفع تحريم‌ها و برخورداري ايران از منافع اقتصادي حاصله، بخش كليدي و حياتي برجام است» و «استقبال از ادامه همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي با ايران» اشاره كرد.

 

تاكيد 1+4 بر ارتقاي روابط گسترده اقتصادي با ايران

سيد عباس عراقچي در ادامه اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: از همه مهم‌تر تاكيد وزيران خارجه شركت‌كننده در نشست بر «تعهد» خود در موضوعاتي همچون حفظ و ارتقاي روابط گسترده‌تر اقتصادي با ايران، حفظ و استمرار كانال‌هاي موثر مالي براي تعامل با ايران، تداوم صادرات نفت و ميعانات گازي، محصولات نفتي و پتروشيمي و تداوم روابط حمل و نقل زميني، هوايي، ريلي و دريايي -از جمله كشتيراني و بيمه- است.

معاون وزير امور خارجه، تعهد وزيران خارجه كشورهاي عضو برجام طبق بيانيه بر «تقويت پوشش‌هاي اعتبار صادراتي»، «حمايت روشن و موثر از كنشگران اقتصادي كه با ايران تجارت مي‌كنند، به‌ويژه شركت‌هاي كوچك و متوسط»، «تشويق سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر در ايران» و «حمايت از كنشگران اقتصادي در سرمايه‌گذاري‌ها و ديگر فعاليت‌هاي تجاري و مالي كه با ايران انجام مي‌شود يا در رابطه با ايران است» را از ديگر نكات مهمي دانست كه در بيانيه پاياني نشست اخير وين بر آن تاكيد شده است. وي گفت: «گردهم‌آوردن كارشناسان بخش‌هاي دولتي و خصوصي، از جمله از طريق ايجاد و تقويت شوراهاي تجاري مشترك»، «حمايت عملي از تجارت و سرمايه‌گذاري در ايران»، و «حمايت از شركت‌هاي خود در برابر آثار فراسرزميني تحريم‌هاي ايالات متحده» از ديگر تعهداتي بود كه وزيران خارجه شركت‌كننده در كميسيون اخير برجام طبق بيانيه بر آن صحه گذاشته‌اند.

 

بيانيه سياسي قوي

معاون سياسي وزير خارجه افزود: وزيران خارجه كشورهاي عضو برجام در اين بيانيه اظهار تاسف عميق خود را نسبت به خروج امريكا از برجام اعلام كردند و در يك مقابله آشكار با تحريم‌هاي يكجانبه امريكا، تعهد كرده‌اند كه براي اجراي موثر موضوعات فوق راه‌حل‌هاي عملي طراحي و حتي ديگر كشورها را نيز به اتخاد سياست‌ها و ايجاد سازوكارهاي مشابه در روابط اقتصادي خود با ايران تشويق كنند.

معاون سياسي وزير امور خارجه افزود: بيانيه وزيران خارجه ايران و 1+4 به لحاظ سياسي يك بيانيه قوي در بيان اراده اعضا براي حفظ برجام است و آشكارا در مقابل اراده امريكا براي نابودي برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها بر ايران قرار دارد.

 

ايران منتظر ترجمه اراده‌ها به راه‌حل‌هاي عملياتي است

عراقچي تاكيد كرد: آنچه براي جمهوري اسلامي اهميت دارد ترجمه اين عزم و اراده به راه‌حل‌هاي عملياتي است به گونه‌اي كه منافع ايران در عمل و به صورت ملموس در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي به ويژه نفتي و بانكي تامين شود. البته برخي راهكارهاي عملياتي در حوزه عمليات بانكي و خريد نفت در جلسه وزرا ارايه شد كه بايد هرچه سريع‌تر تدقيق و عملياتي شوند. كنارگذاشتن دلار از معاملات ايران و شركاي اقتصادي خود از جمله اين راهكارها بود كه همه وزراي خارجه شركت‌كننده بر آن تاكيد داشتند. جمهوري اسلامي ايران از نزديك با طرف‌هاي اروپايي، روسي و چيني در تماس و تبادل نظر است و جلسات كارشناسي در سطوح مختلف ادامه دارد. بديهي است كه اگر نهايتا انتظارات كشورمان از تلاش‌هاي اين كشورها تامين نشود، جمهوري اسلامي ايران ابزارهاي خود را براي مواجهه با هر شرايطي در اختيار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون