وزير ارتباطات دستور رسيدگي به وضعيت خانه مستوفيالممالك را صادر كرد
روايت نجات خانه سياسي تهران
گروه اجتماعي | همهچيز از يك توييت شروع شد. اواخر خرداد ماه بود كه يكي از خبرنگاران حوزه ميراث فرهنگي در توييتي از وزير ارتباطات خواست تا به وضعيت خانه مستوفيالممالك كه تحت مالكيت وزارت ارتباطات است، رسيدگي كند. وزير در همان روزهايي كه پاسخگويياش در توييتر همه را متعجب كرد، پاسخ اين خبرنگار را داد و گفت: «از مسوولان مربوطه خواستم گزارشي تهيه كنند تا تصميمگيري در اين خصوص انجام شود حفظ آثارملي وظيفه همه ما است.»
حدود 20 روز بعد يعني دوشنبه پيش، علي محمد سعادتي، مدير بافت و بناهاي تاريخي شهر تهران در حساب اينستاگرام خود با انتشار تصويري از ايوان معروف عمارت، خبر از كليد خوردن پروژه مرمت خانه مستوفيالممالك داد. حالا يكي از زيباترين خانههاي تاريخي تهران از انزوا بيرون آمده و ميشود اميد داشت به احياي اين بناي ارزشمند كه طبق مستندات تاريخي نخستين كابينه مشروطيت در آن تشكيل
شده است.
ميشود اميد داشت به باز شدن درهاي اين خانه تاريخي به روي مردمي كه هر روز بيشتر از قبل هويت پايتخت 200 ساله كشورشان را لابهلاي برجهاي بلند و ساختمانهاي بيهويت گم ميكنند. لقب خانه تاريخي تهران را بيهوده به عمارت شاخص و زيباي مستوفيالممالك ندادهاند. صاحب اين بنا كه نامش همراه نام اين بناي قاجاري شده، صدراعظم ناصرالدين شاه بود.
6 بار به عنوان نخستوزير در دورههاي مختلف منصوب شد و آخرين بار رضاشاه پهلوي او را به عنوان نخستوزير انتخاب كرد. عمارت محل سكونت او در چهار راه گلوبندك تهران، تاكنون مرمت نشده و از آنجا كه سالها در اختيار وزارت ارتباطات و اداره پست بود، امكان ورود به آن هم براي مردم و كارشناسان تاريخ و ميراث فرهنگي فراهم نبود. اما درهاي اين محل هميشه هم بسته نبودند، در تمام اين سالها درآمد خوبي از اجاره اين محل به گروههاي فيلمبرداري نصيب مالكان بنا شده است. نخستينبار خانه مستوفيالممالك را علي حاتمي براي فيلمبرداري سلطان صاحبقران نشان كرد و پس از آن هم بخشهايي از دلشدگان را در اين عمارت قاجاري فيلمبرداري كرد. البته كساني كه پشت صحنه فيلمبرداريهاي علي حاتمي را در بناهاي تاريخي ديدهاند، از حس مسووليتپذيري او در قبال اين بناها و تلاش براي جلوگيري از هرگونه آسيب به آنها
ميگويند.
اين روزها اما گروههاي فيلمبرداري گويي چندان تعلق خاطري به بناهاي تاريخي ندارند و ردپايشان تا مدتها روي ديوار و سقف و محوطه بناهايي كه براي ساخت فيلمهاي تاريخي اجاره ميكنند،
ديده ميشود.
آخرين گروهي كه از اين بناي نيمهمخروبه براي فيلمبرداري استفاده كرد، گروه فيلمبرداري حسن فتحي در سريال شهرزاد بود. آنجا كه فرهاد و آذر گلدرهاي براي آخرين بار يكديگر را ملاقات ميكنند و درهاي بلند بنايي قديمي كه محل اختفاي انجمن سري است با ديوارهايي نم زده باز ميشود و ماشين آذر بيرون ميرود و دوباره در بنا بسته ميشود. دوباره تاريخ ميماند پشت درها تا دوباره گروهي براي فيلمبرداري وارد شوند.
حالا با پيگيري وزير ارتباطات اميدهايي زنده شده، بايد ديد ميراث فرهنگي و شهرداري چقدر ميتوانند در حفاظت اين بناي ارزشمند سهيم شوند، سعادتي در رابطه با بازديدي كه روز دوشنبه از عمارت مستوفيالممالك داشتند، ميگويد: «اين برنامه يك بازديد
اوليه بود. اما براي به نتيجه رسيدن بايد صاحبنظران در اين زمينه نظرشان را ارايه كنند. از طرفي موضوع بازخواني خاطرات اين خانه هم مطرح است. تحقق اين امر نيازمند يك برنامهريزي صحيح، كارشناسي شده و دقيق است. وزارت ارتباطات هم قول مساعد داده كه در اين حوزه هزينه كند و از ايده مرمت و احيا و بهرهبرداري حمايت كند.»
آخرين گروهي كه از اين بناي نيمهمخروبه براي فيلمبرداري استفاده كرد، گروه فيلمبرداري حسن فتحي در سريال شهرزاد بود. آنجا كه فرهاد و آذر گلدرهاي براي آخرين بار يكديگر را ملاقات ميكنند و درهاي بلند بنايي قديمي كه محل اختفاي انجمن سري است با ديوارهايي نم زده باز ميشود و ماشين آذر بيرون ميرود و دوباره در بنا بسته ميشود.