• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4135 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير

سينوس قيمتي در بازار سكه و ارز

بازي دلالان با قيمت سكه

گروه اقتصادي | بازار سكه و طلاي تهران در حالي كه بازار جهاني طلا در تعطيلي به سر مي‌برد، با ترفند دلالان با تغييرات قيمتي مواجه شد. روز گذشته و در شرايطي كه خبرها حكايت از ورود سكه‌هاي پيش‌فروش شده به بازار مي‌دهد با اعلام اسامي خريداران چند تني طلا از سوي سخنگوي قوه قضاييه قيمت سكه تمام بهار آزادي كه در ابتداي روز به حدود سه ميليون تومان رسيده بود در پايان زمان معاملات به حدود
دو ميليون و 800 هزار تومان رسيد.

گزارش‌هاي مختلف از بازار سكه و طلا نشان مي‌دهد دلالان بازار سكه و طلا براي جلوگيري از زيان خود سعي كردند تا بهاي سكه طلا را در حد مورد نظرشان حفظ كنند به گونه‌اي كه در ظهر ديروز قيمت هر سكه بهار آزادي با 60 هزارتومان افزايش به 2 ميليون و 923 هزار تومان رسيد.

26 تير‌ماه موعد تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش شده در سررسيد سه ماهه است و انتظار مي‌رود با ورود بالغ بر 660 هزار سكه جديد به بازار، بخشي از حباب قيمتي موجود در بازار از بين برود، اما دلالان و سفته‌بازان در اين بازار بيكار ننشسته‌اند و بار ديگر به صورت مصنوعي قيمت‌ها را بالا برده‌اند تا با ورود سكه‌هاي جديد، متضرر نشوند. ايرنا در اين باره نوشته است: اين موضوع مورد تاييد فعالان بازار سكه و طلا نيز هست؛ آنها گفتند با وجود آنكه قيمت‌ها بالاست، فروش چنداني در بازار و تشديد تقاضا وجود ندارد و از اين رو افزايش قيمت‌ها به دور از واقعيت است. با اين وجود، به دنبال افزايش بهاي سكه‌تمام در روز يكشنبه، ساير مسكوكات طلا نيز در بازار آزاد گران شده است؛ هر قطعه سكه تمام بهار‌آزادي طرح قديم با 20 هزار تومان افزايش 2‌ميليون و 704 هزار تومان و هر نيم سكه با 25 هزار تومان رشد، يك ميليون و 383 هزار تومان عرضه مي‌شود. امروز بهاي هر قطعه ربع سكه با 10 هزار تومان افزايش به 712 هزار تومان رسيد، اما سكه گرمي در نرخ 406 هزار توماني درجا زد.

بازار آزاد در حالي شاهد افزايش قيمت‌ها بود كه بهاي هر اونس طلا به دليل تعطيلي بازارهاي جهاني در روز يكشنبه در نرخ 1241 دلار و 61 سنت ثابت بود اما هر گرم طلاي خام 18 عيار با 4500 تومان افزايش 240 هزار و 560 تومان به خريداران عرضه شد. بانك مركزي، نيز بهاي هر دلار امريكا را چهار هزار و 327 تومان اعلام كرد.

در همين حال ابراهيم محمدولي، رييس اتحاديه فروشندگان و توليدكنندگان طلا و جواهر نيز افزايش قيمت‌ها در بازار طلا و سكه را به دليل شايعات مطرح‌ شده درخصوص پولشويي خوانده و افزود: سكه تمام طرح جديد دو ميليون و ۸۸۳ هزار تومان فروخته مي‌شود و سكه تمام طرح قديم نيز دو ميليون و ۷۲۱ هزار تومان است. وي افزود: نيم‌سكه و ربع سكه نيز به ترتيب يك‌ميليون و ۳۹۶ و ۷۱۱ هزار تومان فروخته مي‌شوند. همچنين سكه‌هاي يك گرمي ۴۱۱ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۲۴۴ هزار تومان قيمت دارد. هر مثقال طلاي ۱۷ عيار هم يك‌ميليون و ۴۱ هزار تومان داد و ستد مي‌شود.

محمدولي درباره علت افزايش قيمت‌ها توضيح داد: اگر به تعهدات درست عمل شود در كوتاه‌مدت در كاهش قيمت اثرگذار است، در غير اين صورت هم قيمت‌ها افزايش خواهد داشت و هم نوسانات و شدت چالش‌ها بيشتر مي‌شود. اين روزها حرف و حديث و شايعات در بحث ارز و سكه مطرح مي‌شود و زمزمه‌هايي در بحث پولشويي شده كه باعث افزايش قيمت‌ها شده است. براي اينكه در بازار و اقتصادمان آرامش ايجاد شود، نبايد اصلا اين شايعات به وجود‌ آيد و اميدواريم بازار به آرامش اوليه برگردد.

محمدولي در پاسخ به اينكه آيا افزايش تقاضا از روز گذشته باعث افزايش قيمت سكه شده است، گفت: افزايش تقاضا اثرگذاري جزيي دارد اما در روزهاي اخير علت اصلي افزايش قيمت طلا افزايش تقاضا نبوده است. ممكن است افراد حضور پيدا كنند و بخواهند به صورت‌هاي خاصي سكه و طلاهاي آب‌شده خريداري و سرمايه خود را از مملكت خارج كنند، اما اينكه افراد مصرف‌كننده مراجعه كرده و تقاضاي سكه داشته باشند، بعيد است و ظواهر اين را نشان نمي‌دهد.

وي با بيان اينكه نمي‌شود با وضعيت موجود قيمت‌ها را پيش‌بيني كرد، گفت: اگر همين روالي كه در يكي، دو روز اخير بوده ادامه پيدا كند، ممكن است افزايش قيمت داشته باشيم اما اگر نوسانات آرامش پيدا كند، ممكن است كاهش قيمت داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون