• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4141 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد

هشدارهاي همزمان ايران به دونالد ترامپ

گروه ديپلماسي| «سخنان رييس‌جمهور در سفر اخير به اروپا مبني بر اينكه «اگر نفت ايران صادر نشود، نفت هيچ كشوري در منطقه صادر نخواهد شد» سخناني مهم و حاكي از سياست و رويكرد نظام است.» «تصور حل مشكلات كشور با مذاكره يا رابطه با امريكا خطايي واضح است. بنده از قديم اين نكته را خاطرنشان مي‌كردم كه روي حرف و حتي امضاي امريكايي‌ها نمي‌توان حساب كرد، بنابراين مذاكره با امريكا هيچ فايده‌اي ندارد.» (رهبر ايران در ديدار سفيران، كارداران و مسوولان وزارت امور خارجه)

«آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه و امنيت مسير كشتيراني در طول تاريخ هستيم، با دم شير بازي نكن، پشيمان‌كننده است.» «ما با هيچ كس دعوا و جنگ نداريم اما دشمنان بايد خوب بفهمند كه جنگ با ايران مادر جنگ‌ها و صلح با ايران مادر صلح‌ها است و ما هيچ‌وقت از تهديد نترسيده و در برابر تهديد، تهديد خواهيم كرد.» (رييس‌جمهور در همايش روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور)

اين سخنان مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور كشورمان در 72 ساعت گذشته بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشت. از رسانه‌هاي منطقه‌اي تا رسانه‌هاي بين‌المللي همگي سخنان مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور ايران را به هشدار تهران تعبير كردند. سخنان رهبر ايران در حمايت از موضع رييس‌جمهور درباره مقابله با تلاش امريكا براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران به موضع نهايي نظام در اين باره در رسانه‌هاي متفاوت تعبير شد و همزمان هشدار رييس‌جمهور به همتاي امريكايي مبني براينكه با دم شير بازي نكنيد با همين تيتر در رسانه‌هايي چون رويترز انعكاس پيدا كرد. در حالي كه حسن روحاني همزمان با بيان اين جمله كه جنگ با ايران مادر جنگ‌ها است، تاكيد كرد كه صلح با ايران نيز مادر صلح‌ها است اما رسانه‌هاي غربي ترجيح دادند جمله‌بندي‌هاي وي با كلمه جنگ را پررنگ كنند. خبرگزاري فرانسه در گزارشي در اين باره نوشت: رييس‌جمهور ايران به ايالات متحده هشدار داد كه با دم شير بازي نكند. در حالي كه گزارش‌هايي درباره تلاش تيم دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا براي ايجاد آشوب در داخل ايران منتشر مي‌شود، رييس‌جمهور ايران خطاب به همتاي امريكايي و همراهانش اعلام كرد كه نمي‌توانيد مردم ايران را عليه امنيت و منافع‌شان بشورانيد. حسن روحاني درست چندساعت پيش از سخنراني مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در جمع ايراني‌هاي مقيم اين كشور اين اظهارات را مطرح كرد. اين سخنراني به گواه بسياري از تحليلگران مسائل ايران و امريكا در ادامه زنجيره تلاش‌هاي پمپئو و ديگر اعضاي تيم ترامپ براي ايجاد ناآرامي در ايران است. رييس‌جمهور ايران كه قريب به دو هفته پيش در سفر به دو كشور اروپايي هشدار تلويحي درباره تنگه هرمز داده بود اين‌بار نيز در سخنان خود اعلام كرد كه اگر امريكايي‌ها به سمت ممانعت از صادرات نفت ايران حركت كنند، براي هميشه پشيمان خواهند شد. يك روز پيش از سخنان رييس‌جمهور ايران، رهبر اين كشور نيز اعلام كرده بود كه دولت نبايد معطل بسته اروپايي باقي بماند. اين اظهارنظرها از سوي مقام‌هاي ايراني در فاصله زماني چند روز باقيمانده به بازگشت تحريم‌هاي هسته‌اي ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه واشنگتن سياست اعلامي خود را بر پايه تشديد فشار اقتصادي بر ايران متمركز كرده است. درحالي كه مقام‌هاي متعدد ايراني مخالفت خود را با مذاكره با امريكا پس از خروج اين كشور از برجام اعلام كرده‌اند اما دونالد ترامپ مي‌گويد همچنان منتظر توافقي با ايران است كه نه تنها برنامه هسته‌اي اين كشور بلكه برنامه موشكي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي آن را هم شامل شود. البته رهبر ايران در سخنان روز شنبه خود هرگونه دل بستن به حل مشكلات از كانال مذاكره با امريكا را خطا دانسته است.

رسانه روسي آر تي نيز در گزارشي به سخنان رهبر ايران اشاره كرده و نوشت: رهبر ايران همان هشدارهايي را درباره ايجاد ممانعت در فروش نفت ايران تكرار كرد كه از سوي رييس‌جمهور اين كشور در سفر به سوييس و اتريش مطرح شده بود. موضع‌گيري‌هاي همزمان و يكسان رهبر و رييس‌جمهور ايران در مقابله با تهديدهاي اقتصادي و سياسي امريكا در حالي صورت مي‌گيرد كه واشنگتن، متحدان خود را براي به صفر رساندن خريد نفت از تهران تحت فشار قرارداده است. يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا در سفرهاي اخير به كشورهاي خريدار نفت ايران هشدار داده كه بايد خريد نفت از ايران را به صفر برسانند. درحالي كه مذاكرات ميان ايران و اروپا بر سر بسته اقتصادي پيشنهادي ادامه دارد، رهبر ايران همچنان تاكيد دارد كه هرگونه مذاكره با امريكا بي‌فايده خواهد بود.

الجزيره در گزارشي به بررسي سخنان رهبر ايران پرداخته و نوشت: رهبر عالي ايران از تهديد پيشين رييس‌جمهور اين كشور كه به شكل تلويحي گوياي بستن تنگه هرمز در صورت تداوم فشارهاي امريكا بود، حمايت كرد. وي حتي اين موضع‌گيري رييس‌جمهور ايران را مهم نيز خواند. رهبر ايران در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود هرگونه مذاكره با امريكا را اشتباه خواند.

پايگاه خبري شبكه تلويزيوني لبناني الجديد در گزارشي تاكيد كرد كه رييس‌جمهور ايران به شكل بي‌سابقه‌اي همتاي امريكايي خود را تهديد كرد. اين رسانه نوشت: حسن روحاني خطاب به رييس‌جمهوري امريكا گفت: آقاي ترامپ ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه در طول تاريخ هستيم؛ با دم شير بازي نكن، پشيمان‌كننده است.

رييس‌جمهوري ايران با بيان اينكه هر گاه اتحاديه اروپا قصد نزديك شدن به ايران را داشت امريكا با فشار مانع آن شد، گفت: دولت فعلي امريكا همزمان در حال ستيز با دنيا و منافع ملي خودش است. هيچگاه مثل اكنون نمي‌شد گفت كه كاخ سفيد ضد حقوق بين‌الملل و ضد جهان اسلام و ملت فلسطين است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون