• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4141 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد

آخرين وضعيت «تمساح پوزه كوتاه ايراني»

35 هميار محيط زيست براي حفظ حيات «گاندوها»

گروه اجتماعي| تا همين يك ماه قبل كه فيلم غذا دادن يك مرد مسن بلوچ به تمساح‌ها در توييتر دست به دست شد؛ بسياري از ايرانيان خبر نداشتند كه سيستان و بلوچستان ميزبان گونه‌اي خاص از تمساح‌هاست؛ كه در گويش محلي به گاندوها معروفند. آن مرد «ملك دينار شجره» هميار افتخاري اداره كل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان است كه چندي پيش «اعتماد» درباره كارهايش براي حفاظت از گاندوها با او گفت‌وگو كرد. سه روز پيش هم ويدئوي ديگري در فضاي مجازي دست به دست شد كه نشان مي‌داد نيره پورملايي، مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان در ديدار با «ملك دينار شجره» از كارهاي او براي حفاظت از 24 گاندو در دهستان «باهوكلات» بازديد كرده است.

همين ديدار باعث شد تا آخرين وضعيت «گاندوها» را از پورملايي جويا شويم. به گفته او بر اساس سرشماري سازمان حفاظت محيط زيست 395 گاندو در بركه‌هاي اين استان همچنان به حيات‌شان ادامه مي‌دهند، هرچند زيست گاندوها هم به دليل خشك شدن بركه‌ها تحت تاثير قرار گرفته است اما اين شرايط موجب نشده كه مردم به زندگي گاندوها بي‌توجه باشند. مردم محلي بر اساس اعتقادات‌شان به حفاظت از گاندوها علاقه‌مند هستند و عقيده دارند گاندوها مانع بروز بيماري در اين منطقه مي‌شوند. از همين رو گاندوها محبوب مردم بلوچستان هستند تا جايي كه به گفته مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان 35 نفر از اهالي منطقه بلوچستان به عنوان هميار با اين اداره كل همكاري مي‌كنند. زماني اهميت همكاري مردم روشن مي‌شود كه بدانيم در اين استان تنها 75 محيط بان در بيش از يك ميليون و 400 هزار هكتار عرصه فعاليت مي‌كنند.

به گفته پورملايي در اين استان حدود 170 پست سازماني محيط بان هم خالي است كه قرار است در برنامه استخدام محيط‌بانان سهميه‌اي براي تامين شماري از اين نيروها در نظر گرفته شود.

پورملايي درباره وضعيت كنوني زيست گاندوها در شرايط خشكسالي مي‌گويد: «حدود 30 بركه در منطقه بلوچستان محل زيست گاندوها بوده‌اند اما بسياري از اين بركه‌ها يا خشك شده‌اند يا در معرض خشك شدن قرار دارند. هرگاه بركه‌اي خشك مي‌شود با كمك مردم گاندوها به دو ايستگاه منتقل مي‌شوند. يكي ايستگاه تيمار داري «ريكوكش» كه زيرنظر اداره كل از گاندوها حفاظت مي‌شود و يكي هم پشت سد پيشين. »

علاوه بر اين پورملايي از برنامه سازمان حفاظت محيط زيست براي لايروبي بركه‌ها در منطقه بلوچستان خبر مي‌دهد. او مي‌گويد سال گذشته تعدادي از بركه‌ها لايروبي شده و در سال جاري هم پس از تامين اعتبار لازم تعدادي ديگر از بركه‌ها لايروبي خواهد شد. با اين حال مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان از بارش باران در روزهاي گذشته خشنود است و مي‌گويد: «اميدوارم دريچه‌هاي سد پيشين باز شود و بركه‌ها آبگيري شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون