• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4143 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

كليات لايحه حمايت از كودكان و نوجوان در مجلس راي آورد

گام مثبتي كه 10 سال طول كشيد

گروه اجتماعي | بالاخره بعد از 10 سال تلاش فعالان حقوق كودك و نوجوان، روز گذشته لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در مجلس راي آورد. نمايندگان مردم با كليات لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان موافقت كردند. طرحي براي حمايت از كودكان و نوجوانان بي‌دفاع در برابر انواع خشونت‌ها كه با 158 راي موافق 18 راي مخالف و 10 راي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر در صحن مجلس راي آورد و تصويب شد. اين اولين گام مثبت در حوزه حمايت از كودكان است. در حال حاضر كليات اين لايحه در مجلس راي آورده است و جزييات آن بايد بعدا دوباره در مجلس به اشتراك گذاشته و درمورد آنها راي‌گيري شود. اما همين گام هم شادي عميقي را به دل كساني كه اميدوار بودند، دنياي تيره برخي كودكان كشور با تصويب اين لايحه كمي رنگي شود و حمايت از حقوق آنها بيش از پيش ممكن شود، آورد.

اين لايحه در 51 ماده و سه فصل تهيه و تدوين شده است. در فصل‌هاي مختلف اين لايحه به كليات و تعاريف حمايت از كودكان و نوجوانان، تحقيق و رسيدگي و همچنين تدابير حمايتي از اين قشر پرداخته شده است.

فاطمه حسيني، نماينده مجلس و عضو كميسيون اقتصادي هم بلافاصله بعد از راي آوري اين طرح در صحن مجلس در حساب توييتري‌اش نوشت: «هم‌اكنون كليات لايحه حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان با راي نمايندگان مجلس دهم به تصويب رسيد. گامي موثر در راستاي تامين امنيت آينده‌سازان ايران، كه با حمايت دولت، تلاش بي‌وقفه اعضاي كميسيون قضايي و همه نمايندگاني كه دلسوزانه اين مطالبه عمومي را پيگيري كردند، عملي شد.»

همچنين محمدرضا بادامچي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و نايب‌رييس كميسيون اجتماعي هم درباره اين لايجه در حساب توييتري‌اش نوشت: «سرانجام پس از يك‌دهه تاخير، كليات لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان تصويب شد. اين اولين گام است. اين لايحه همه مسائل مربوط به حقوق كودكان را تضمين نمي‌كند. پس از بررسي و تصويب جزييات اين لايحه، بايد طرح‌ها و لوايح ديگري نيز درباره حقوق كودكان به صحن مجلس بيايد. از مدت‌ها پيش، در جلسات متوالي با پژوهشگران و فعالان حوزه كودكان به دنبال بررسي و رفع كاستي‌هاي لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان هستيم تا به بهترين نحو ممكن به تصويب رسيده و بيشترين نفع را براي كودكان داشته باشد. با تصويب كليات، در جزييات لايحه، نظرات كارشناسان اعمال خواهد شد.»

طيبه سياوشي، نماينده‌ مجلس دهم شوراي اسلامي درباره مهم‌ترين تاثير راي امروز نمايندگان به لايحه حمايت از كودكان به «اعتماد» گفت: «اينكه به خواست بخش مهمي از جامعه مدني، مجلس بله گفت و بحث ديگر اينكه با تصويب كليات اين لايحه ما نشان داديم كه درباره بحث كودكان، كودك آزاري و مسائل ديگري كه در حوزه كودكان وجود دارد، حداقل در بخش حاكميتي به درك مشتركي رسيده‌ايم. چون مي‌دانيد كه معمولا اين معيارها خيلي راحت از يك دستگاه به دستگاهي ديگر و در جامعه از يك خانواده به خانواده‌اي ديگر تغيير مي‌كند و معيار واحدي براي اينكه تا كجا اين حقوق رعايت شده وجود ندارد. حتي برخي افراد بعضي از خشونت‌ها را اعمال خشونت نمي‌دانند. اين لايحه يك اجماعي در بخش حاكميتي بود برپايه اينكه ما به درك مشتركي در حوزه حقوق كودك و نوجوان رسيديم.»

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به مهم‌ترين تغييري كه با اين قانون انتظار مي‌رود اتفاق بيفتد، ادامه داد: «قاعدتا من نمي‌توانم بگويم اين قانون بسيار بسيار موثر خواهد بود اما به اين لحاظ بسيار موثر و مهم است كه ما درحوزه كودكان و نوجوانان سند بالادستي كه در اين حد و اندازه باشد، نداشتيم. ما صرفا 10 ماده كه سال 81 يا 83 در حوزه كودكان نوشته شده، داريم و استنادمان به همان مواد بوده است. در واقع اين لايحه كم و كاستي‌هايي كه در حوزه كودك و نوجوانان هست را مي‌تواند تا حد زيادي پوشش دهد اما اينكه در حوزه اجرا، تا چه مقدار بتواند قابليت اجرا پيدا كند، بحث مهمي است كه بعدا بايد به آن رسيدگي كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون