• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4143 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد

جوانان منتظر عزراييل نمي‌مانند

محمدعلي ابطحي

تصويب طرح ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان از مهم‌ترين اتفاقات عرصه مديريتي بود.

اين طرح جواناني را كه مي‌بايست در انتظار عزراييل جواني را به ميانسالي برسانند تا شايد بتوانند پشت ميزهاي مديريتي قرار بگيرند، اميدوار كرد.

اگر اين طرح اجرايي شود و دچار تبصره‌هاي مختلف نشود، پاسخ به يك نياز مبرم جامعه است و بايد از نمايندگان مجلس و دولت تشكر كرد و بزرگ‌ترين فرصت اصلاح در كشور تلقي مي‌شود.

جوانان دنياي بعد ارتباطات، سيستم فكري و مديريتي متفاوتي دارند. مشكل اصلي كشور مديريت سنتي پيشاارتباطاتي بود. در دنياي جديد، مي‌تواند كل دولت الكترونيك باشد و فراگيرترين اشتراك نسل جديد، آشنايي با فضاي ديجيتالي است. تغيير اساسي كه در جهان به وجود آمده تجربه‌هاي جديد متناسب با اين دنيا را مي‌طلبد. به همين دليل تجربه‌هاي دوران مديريتي مديران بازنشسته فعلي چيزي نيست كه بشود بر آن افسوس خورد.

البته بايد به همه مديراني كه بازنشسته‌ شده‌اند خسته نباشيد گفت ولي بايد بپذيريم كه تجربه‌هاي آنان به دليل تغيير ماهوي مديريت، در دوران بعد ارتباطات، بيشتر شبيه غل و زنجيري بود كه بر پاي مديريت كشور بسته شده بود. تسهيل برقراري دولت الكترونيك، تنها با حضور جوانان امكان‌پذير است. با برقراري واقعي دولت الكترونيك، كه نسل فعلي نماينده اين دوران است، فساد، عدم شفافيت، امضاهاي طلايي مي‌تواند كمرنگ شود و مديران فاميلي و رانت‌خواري‌هاي حكومتي كمتر حضور داشته باشند.

كاش يكي از شرايط به كارگيري نيروهاي جايگزين، آشنايي جدي و كارشناسي با دنياي ديجيتال باشد.

جوانان اگر بتوانند بر صندلي‌هاي مديريتي تكيه بزنند به اين نكته بايد توجه كنند كه در بدنه سيستم، لختي و آشنايي با طعم اختلاس و تنبلي و بي‌اعتنايي به حقوق عامه وجود دارد.

بوي اختلاس، در دستمال‌هاي بيهوش‌كننده در همه جا وجود دارد كه با استشمام آن، بيهوشي و غرق شدن در فساد خيلي سريع اتفاق مي‌افتد.

فهم و سواد و اخلاق‌مداري نسل جوان البته مي‌تواند آنها را در برابر اين بوها مصون كند.

نكته پراهميت‌تر از خود اين طرح، شيوه گزينش اين جوانان است. قبل از هر اتفاقي بايد عوامل گزينش نيروهاي جايگزين بازنشسته‌ها، جوان و دلسوز و كارشناس باشند تا كارشناس انتخاب كنند و اين فرصت تبديل به مشكل ديگري نشود كه به جاي متخصصان و كاربلدهاي دلسوز، نيروهاي رياكار و متملق جوان با عناوين غيركارشناسي جايگزين شوند.

مراقبت از اينكه نسل بازنشسته كه به زور كرسي‌هاي خود را رها مي‌كنند، با پوست خربزه گزينشي از نسل جوان انتقام خواسته يا ناخواسته نگيرند، ضروري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون