• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4145 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ مرداد

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس:

مطرح كردن واگذاري اردوگاه شهيد باهنر بيشتر كاربرد رسانه‌اي دارد

حميدرضا حاجي‌بابايي، رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس و وزير سابق آموزش‌وپرورش اخيرا در نامه‌اي به رييس‌جمهور ضمن انتقاد به واگذاري اردوگاه شهيد باهنر در اين نامه عنوان كرد كه اردوگاه شهيد باهنر تهران با يك‌سوم قيمت، به فروش رسيده است و خواستار رسيدگي به اين موضوع شد. اعتراض به واگذاري اردوگاه شهيد باهنر در حالي از سوي حاجي‌بابايي مطرح مي‌شود كه به قول رسانه صداي معلم در زمان صدارت او ارزش واگذاري املاك 16 هزار ميليارد تومان بوده است. اين روزها اين سوال مطرح مي‌شود كه باوجود واگذاري‌هاي 167 آموزشكده به ارزش 16 هزار ميليارد تومان در سال 90- زماني كه حاجي‌بابايي بر مسند وزارتخانه آموزش‌وپرورش تكيه زده بود- چرا و بنا به چه انگيزه‌اي او امروز به دنبال مطرح كردن پرونده‌اي است كه هيچ ابهام قانوني ندارد و 2 سال است كه فرآيند قانوني آن در حال طي شدن است.

وزير سابق آموزش‌وپرورش در نامه‌اي به رييس‌جمهور از شركتي به نام «واسط مالي شهريور سوم» نام‌برده و اعلام كرده است كه اين شركت اردوگاه باهنر را به يك‌سوم قيمت در قالب اجاره به‌شرط تمليك از وزارت آموزش‌وپرورش خريداري كرده است، اما اصل ماجرا چيست؟ يكي از مشكلاتي كه وزارت آموزش‌وپرورش در دولت يازدهم با آن مواجه شد بدهي انباشته‌شده از قبل از سال ۹۲ و ۹۳ بود كه به بيش از ۱۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسيد. دولت با توجه به وجود مشكلات اقتصادي كه در آن سال با آن روبه‌رو بود به سمت بودجه‌هاي انقباضي رفت و در لوايح بودجه، رديف خاص براي پاداش پايان خدمت فرهنگيان نديد. پاداش بازنشستگان سال‌ ۹۳ و ۹۴ پرداخت‌نشده بود و اميدي به وصول منابعي كه جهت تامين پاداش پايان خدمت بازنشستگان سال ۹۵ باشد وجود نداشت. پيگيري‌ها براي دريافت اعتبار از سوي وزارتخانه شروع و درنهايت قرار شد جلسات مشتركي در سازمان برنامه‌وبودجه براي حل اين مشكل ترتيب داده شود.

منصور مجاوري، مديركل وقت برنامه‌وبودجه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «بودجه سال ۹۵ در مجلس مشمول اصلاحاتي شد و نمايندگان و شوراي نگهبان آن را تصويب و تاييد كردند و با اين مصوبه به دستگاه‌هاي اجرايي اجازه داده‌شده بود تا نسبت به اخذ اوراق صكوك اجاره اقدام كنند و با نقدينگي اوراق صكوك اجاره نسبت به پرداخت بدهي‌هاي دستگاه به افراد حقيقي و حقوقي اقدام شود.» آموزش‌وپرورش ازجمله دستگاه‌هايي بود كه مي‌توانست از مصوبه اوراق صكوك اجاره استفاده كند. اين وزارتخانه در آن زمان بدهي حدود ۱۳ هزار و ۶۹۵ ميليارد توماني داشت و مي‌توانست از اين مصوبه استفاده كند. از سوي ديگر بايد تا قبل از پايان سال ۹۵ اقدام به تسويه‌حساب پاداش بازنشستگان سه سال گذشته و ساير بدهي‌هاي وزارت آموزش‌وپرورش مي‌كرد. به گفته مجاوري «براي اوراق صكوك وزارت آموزش‌وپرورش موضوع را از سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت امور اقتصاد و دارايي پيگيري كرديم؛ با توجه به مصوبه هيات دولت درنهايت ۴۰۰۰ ميليارد تومان در اختيار وزارت آموزش‌وپرورش، ۱۰۰۰ ميليارد تومان به وزارت علوم و مبالغ ديگري در اختيار ساير دستگاه‌ها ازجمله وزارت بهداشت قرار گرفت و منابع به جهت ضمانت در كارگروه مربوط بررسي شد، بايد ملكي با شرايط مناسب به عنوان ضمانت و ارايه ليست بدهي‌ها و مستندات ديگر ارايه مي‌شد.

به گفته مشاور وزير آموزش‌وپرورش اردوگاه باهنر ازنظر اهميت در امور آموزشي و پرورشي براي كليه مسوولان عالي دولت و آموزش‌وپرورش مشخص است و يك دليل براي معرفي اين ملك همين اهميت ويژه اردوگاه بود و شايد اگر به‌جاي اردوگاه چندين مدرسه ديگر انتخاب مي‌شد قيمت آنها به چهار هزارميليارد تومان نمي‌رسيد. درنهايت ملك اردوگاه شهيد باهنر به كارگروه مربوطه معرفي و بر اساس نظر كارشناسان رسمي دادگستري قيمت‌گذاري شد. وزارت آموزش‌وپرورش در فروش اوراق و معرفي شركت مطرح‌شده و برخي موارد ديگر هيچ دخالتي نداشته است.

علي الهيار‌تركمن، معاون وزير آموزش‌وپرورش هم در رابطه با برخي ابهامات ديگر ازجمله عدم پرداخت به‌موقع اقساط از سوي سازمان برنامه و احتمال تملك بخشي از اردوگاه گفت: «اصلا اينگونه نيست كه سه قسط آن پرداخت‌نشده باشد و قانون بودجه اينگونه نبود كه بتوانيم اردوگاه باهنر را مازاد اعلام كرده و بفروشيم.»

با وجود اينكه برخي از مسوولان در اين باره توضيحاتي را مطرح كرده‌اند اما گويا هنوز ابهاماتي براي برخي وجود دارد. محمد بيرانوند، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز در اين رابطه با بيان اينكه مطرح كردن برخي از اين امور بيش از اينكه ارزش و اعتبارات عملياتي و اجرايي داشته باشند بيشتر جنبه تبليغاتي دارند گفت: «اگر قرار بر اين است كه بنشينيم و كارهاي دوران مختلف را بررسي كنيم اتفاقات اين‌چنيني به‌هرحال زياد افتاده است.» عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: «كاري كه در حال حاضر اتفاق افتاده اين است كه دولت اجازه داده و اين را هم به شكل ضمانت گذاشته‌اند و اقساط آن‌هم به‌موقع پرداخت‌شده و هيچ‌گونه واگذاري و نقل و انتقالاتي صورت نگرفته است درصورتي‌كه در بحثي كه آقاي حاجي‌بابايي مطرح كرده‌اند صحبت از نقل و انتقالات به ميان آمده است كه به نظر مي‌آيد مطرح كردن اين موضوعات و اين صحبت‌ها بيشتر كاربرد رسانه‌اي دارد.»

از سوي ديگر برخي كارشناسان پيش كشيدن واگذاري اردوگاه شهيد باهنر را غرض‌ورزي وزير اسبق آموزش‌وپرورش عنوان مي‌كنند و معتقدند اگر دو سال پيش اين اردوگاه واگذارشده، چرا اكنون خبر آن مطرح‌ مي‌شود. مطرح و رسانه‌اي شدن اين پرونده در حالي كه هيچ ابهامي در پرونده موجود نيست بيشتر به تخريب دولت شبيه است تا تنوير افكار عمومي. در روزهايي كه دولت با افشاگري و طرح فسادهاي سرسام سعي در ايجاد شفافيت دارد طرح پرونده‌هاي اين‌چنين بيشتر به انحراف افكار عمومي از موضوع فساد شبيه است تا دغدغه براي طرح مساله‌اي ملي مربوط به آموزش‌وپرورش.

 


محمد بيرانوند، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس: «اگر قرار بر اين است كه بنشينيم و كارهاي دوران مختلف را بررسي كنيم اتفاقات اين‌چنيني به‌هرحال زياد افتاده است.»

«كاري كه در حال حاضر اتفاق افتاده اين است كه دولت اجازه داده و اين را هم به شكل ضمانت گذاشته‌اند و اقساط آن‌هم به‌موقع پرداخت‌شده و هيچ‌گونه واگذاري و نقل و انتقالاتي صورت نگرفته است درصورتي‌كه در بحثي كه آقاي حاجي‌بابايي مطرح كرده‌اند صحبت از نقل و انتقالات به ميان آمده است كه به نظر مي‌آيد مطرح كردن اين موضوعات و اين صحبت‌ها بيشتر كاربرد رسانه‌اي دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون