• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

خبر

مقابله چين با تحريم‌هاي امريكا به نفع ايران

گروه ديپلماسي| تلاش‌هاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده براي منزوي كردن ايران هر روز به مانع جديدي برخورد مي‌كند. يك هفته پس از بازگشت تحريم‌هاي هسته‌اي ايران و در فاصله دو ماهه تا بازگشت تحريم‌هاي نفتي، هم متحدان و هم رقباي ايالات متحده فاصله خود با سياست‌هاي اقتصادي – سياسي ضدايراني و ضدبرجامي امريكا را بيشتر و بيشتر كرده‌اند. در چند روز گذشته سهم چين در مخالفت با تحريم‌هاي يك جانبه امريكا عليه ايران به نسبت بيش از ساير مشتري‌هاي ايران در روزهاي پسابرجام بوده است. روز گذشته نيز وزارت امور خارجه چين با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد روابط تجاري و نفتي اين كشور با ايران به ضرر هيچ كشوري نيست. اين بيانيه از سوي وزارت خارجه چين در حالي صادر شده است كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده همزمان با امضاي دستور اجرايي براي بازگشت تحريم‌هاي ثانويه ايران در توييتر خود هشدار داد كه كشورهايي كه با تحريم‌هاي ايران همراهي نكنند بايد قيد حضور در بازار امريكا را بزنند. تا اين لحظه اتحاديه اروپا، چين، روسيه، هند و تركيه كه اصلي‌ترين مشتري‌هاي ايران حساب مي‌شوند با تحريم اين كشور مخالف هستند. پكن در تازه‌ترين موضع‌گيري از روابط تجاري خود با ايران حمايت كرده و گفته اين روابط شفاف هستند. به گزارش بي‌بي‌سي، چين با خريد حدود ۶۵۰ هزار بشكه در روز يكي از مهم‌ترين مشتريان نفت ايران است كه حدود هفت درصد نفت وارداتي اين كشور است. وزارت امور خارجه چين در بيانيه‌ جديد بار ديگر مخالفت خود را با تحريم‌هاي يك‌جانبه و فراسرزميني ايران اعلام كرده و گفته است روابط تهران و پكن در زمينه تجاري و انرژي، «مناسب، عادلانه و قانوني» بوده است. در بخش‌هايي از اين بيانيه هم آمده است كه روابط با ايران ناقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و تعهدات بين‌المللي چين نيست و عليه منافع كشور ديگري هم نبوده است. اين كشور گفته است؛ استفاده از تحريم‌ها به هر بهانه‌اي و براي تهديد ساير كشورها مشكلي را حل نخواهد كرد و تنها گفت‌وگو و مذاكرات راه‌حل واقعي براي حل و فصل مساله است.

تعيين نماينده ويژه ترامپ براي ايران

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده درصدد تعيين نماينده ويژه در امور ايران است. يك رسانه نزديك به جناح محافظه‌كار در امريكا مدعي شده يكي از مقام‌هاي وزارت خارجه اين كشور قرار است به عنوان نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور ايران منصوب شود. به گزارش فارس، سايت خبري-تحليلي «ديلي‌واير» به نقل از يك منبع آگاه گزارش داد «برايان هوك» كه در حال حاضر مشاور ارشد وزير خارجه امريكا و رييس دفتر برنامه‌ريزي‌هاي سياسي در وزارت خارجه اين كشور است، قرار است به اين سمت منصوب شود. «ديلي‌واير» مدعي شده «هوك» كه در دوران «ركس تيلرسون» در وزارت خارجه امريكا سمت گرفت، منتقد سياست‌هاي «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا در قبال ايران است. «برايان هوك» بعد از ضرب‌الاجلي كه ترامپ به كشورهاي اروپايي درباره اصلاح برجام داد، سرپرستي هيات امريكايي را براي مذاكره با اروپايي‌ها درباره توافق هسته‌اي برجام بر عهده داشت. «ديلي‌واير» نوشته وفاداران ترامپ «برايان هوك» را به مقام‌هايي نزديك مي‌دانند كه در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي سال ۲۰۱۶ منتقد سرسخت سياست‌هاي ترامپ محسوب مي‌شده‌اند.

در رفت و آمدهاي ايران و عمان هدف سومي وجود ندارد

محمدجواد ظريف وزيرامور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است شما در آينده نزديك با مقام‌ امريكايي از جمله پمپئو ديدار كنيد؟ گفت: خير، ديداري صورت نمي‌گيرد.

وي در خصوص تحليل برخي رسانه‌ها درباره احتمال ديدار مقام‌هاي ايراني و امريكايي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك گفت: ‌خير، قرار نيست، ديداري صورت بگيرد. ما بارها موضع خود را اعلام كرديم. درباره پيشنهاد اخير ترامپ نيز موضع رسمي‌ هم از سوي رييس‌جمهور و هم از سوي ما اعلام شد. امريكايي‌ها صداقت ندارند. ضمن اينكه آنها درگير اعتياد خود هستند، اعتياد تحريم اجازه نخواهد داد كه ‌گفت‌وگويي صورت بگيرد.وزير امورخارجه در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است، پيامي از سوي امريكا با واسطه طرف عماني داده شود؟ گفت: خير، پيامي نيست و پيامي وجود ندارد.ظريف در پاسخ به اين پرسش كه رفت و آمد شما به عمان و همين‌طور سفر احتمالي آقاي بن علوي به تهران اين احتمال را تقويت كرده كه اين كشور نقش واسطه را قرار است بازي كند، تصريح كرد: اساسا ما در سياست خارجه روابط دوجانبه با همسايگان و دوستان‌مان داريم. اين‌طور نيست كه براي هدف سومي رفت و آمد با كشوري داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون