• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

فرماندار هويزه: رهاسازي آب در بخش عراقي تالاب در دست بررسي است

افزايش كانون‌هاي آتش در تالاب هورالعظيم

گروه اجتماعي

 آتش‌سوزي گسترده در بخش عراقي تالاب هورالعظيم همچنان ادامه دارد و عمليات آب‌پاشي بالگردهاي ايراني هم موجب نشده اين آتش‌سوزي مهار شود. از همين رو مسوولان در پي يافتن راه‌حلي جديد براي خاموش كردن آتشي هستند كه دود و آلودگي ناشي از آن بر زندگي مردم شهرهاي مرزي استان خوزستان اثر منفي گذاشته است.

ظرف يك ماه گذشته دو بالگرد و يك فروند هواپيماي ايراني تاكنون در سه مرحله و در هر مرحله به دفعات زياد روي كانون‌هاي آتش آب ريخته‌اند اما اين عمليات‌ها نه تنها براي مهار تمام كانون‌هاي آتش نتيجه بخش نبوده بلكه به گفته فرماندار هويزه به شمار كانون‌هاي آتش‌سوزي افزوده شده است. عمليات خاموش‌سازي آتش در حالي از سوي ايران در بخش عراقي تالاب هورالعظيم ادامه دارد كه به گفته مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست ايران، عراق تاكنون اقدامي براي خاموش كردن آتش انجام نداده است. «همايون يوسفي»، نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي هم ديروز در گفت‌وگو با «برنا» اين موضوع را تاييد كرد: «در اين اتفاق طرف عراقي همكاري‌هاي لازم را انجام نداد.» همچنين در حالي كه پيش از اين عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست در نشست شوراي عالي استان‌ها بر عمدي بودن آتش‌سوزي در تالاب هورالعظيم تاكيد كرده است؛ همايون يوسفي نماينده اهواز در مجلس اظهارنظر قطعي در اين باره را به «بررسي‌هاي بيشتر» موكول كرد. آتش‌سوزي همچنان در بخش عراقي تالاب هورالعظيم ادامه دارد و چند كانون جديد آتش هم به كانون‌هاي قبلي افزوده شده است. با ادامه يافتن آتش‌سوزي حالا گزينه رها‌سازي آب در بخش عراقي تالاب روي ميز مسوولان است. اين خبري است كه ناظم ثبوتي، فرماندار هويزه ديروز اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، ثبوتي افزود: هر يك از كانون‌هاي آتش‌سوزي در بخش عراقي تالاب هورالعظيم را كه خاموش مي‌كنيم، كانون‌هاي آتش ديگري فعال مي‌شوند و در سه، چهار روز گذشته 10 تا 11 كانون ديگر در بخش عراقي هور دچار حريق شده‌اند فرماندار هويزه تصريح كرد: عمليات اطفاي حريق توسط بالگردهاي آب‌پاش در حال انجام است اما همچنان انتشار دود در شهرستان هويزه وجود دارد. با توجه به خشك بودن بخش عراقي تالاب هورالعظيم، اصولي‌ترين راه مهار آتش، رهاسازي آب است. راه‌حلي كه عراقي‌ها به آن عمل نكرده‌اند. فرماندار هويزه در اين باره گفت: با توجه به مشكلاتي كه در كشور عراق وجود دارد، آنها تعهدي در اين زمينه ندارند و با اين شرايط بايد از سمت ايران به بخش عراقي تالاب هورالعظيم آب رهاسازي شود. به گفته ثبوتي «رهاسازي آب از سوي ايران در بخش عراقي تالاب هورالعظيم در حال بررسي است». پيش از اين در 23 تيرماه امسال عادل مولا، معاون اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان هم استفاده از بالگرد براي خاموش كردن آتش سوزي هورالعظيم را فاقد كارايي لازم ارزيابي كرده و به «ايرنا» گفته است: «بالگردهاي آبپاش دردي را دوا نمي‌كنند. زيرا آب زيادي براي خاموش كردن آتش لازم است و از سوي ديگر اين آب‌ها به دليل دماي بالا، دوام نمي‌آورد و در عرض چند دقيقه تبخير مي‌شود. تنها راه خاموش كردن آتش و جلوگيري از آتش سوزي مجدد، دادن حقابه است. آب تالاب بايد به هر نحوي تامين شود.» حالا با ناكام ماندن عمليات‌هاي هوايي تنها گزينه پيش رو رها‌سازي آب در بخش عراقي تالاب است. با همكاري نكردن عراق حالا شايد ايران پيش‌قدم شود و براي مهار بحران كنوني به نيزارهاي خشك شده هورالعظيم آب برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون