• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4160 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد

نگاهي به نمايشگاه «صد اثر، صد هنرمند» در گفت‌وگو با ليلي گلستان

مردم غيرقابل پيش‌بيني هستند

مريم درويش

 

 

بيست و ششمين دوره «صد اثر، صد هنرمند» روز دوازدهم مرداد با نمايش آثار 182 هنرمند در گالري گلستان آغاز به كار كرد. اين رويداد با گذر از نيم قرن سابقه، نه تنها توانسته است هنرمندان جوان و جوياي نام را به خود جلب كند، بلكه اسامي چهره‌هاي نامي هنر ايران نيز هر سال در «صد اثر، صد هنرمند» به چشم مي‌آيد.

بهمن محصص از هنرمنداني است كه هوادار زيادي در بين مخاطبان هنر دارد و امسال هم تابلويي از او به عنوان گران‌ترين اثر اين نمايشگاه عرضه شده و با قيمت 85 ميليون تومان به نمايش درآمده است. دو اثر از سيد محمد احصايي با قيمت هشتاد و شصت ميليون تومان، يك نقاشي منظره از كيخسروخروش با قيمت ٦٠ ميليون تومان، اثري از زنده ياد فريده لاشايي به قيمت ٢٥ ميليون تومان و... نمونه‌هايي از آثار اساتيد هنر ايران هستند كه در «صد اثر، صد هنرمند» بيست و ششم ديده مي‌شود.

رسم ديرين اين رويداد فرهنگي، اقتصادي، ارايه آثاري با قيمت مناسب است كه مردم را براي خريد اثر هنري تشويق كند. بر همين اساس قيمت‌گذاري مناسب و ارايه آثاري با قيمت‌هاي متنوع نقش مهمي در جلب‌توجه مخاطبان گوناگون دارد و قيمت آثار در اين دوره از سيصد هزار تومان آغاز شده است. از سوي ديگر تنوع آثار به نمايش درآمده مي‌تواند طيف وسيعي از مخاطبان را راضي كند. نقاشي‌هايي از گل و منظره، آثار دكوراتيو و انتزاعي، خوشنويسي و نقاشي خط، نقاشي فيگوراتيو و رئال، همگي در كنار هم قرار گرفته‌اند تا شرط اوليه جذب مخاطب را به جا آورد و طيف‌هاي متنوعي از سلايق هنري را پوشش دهد.

يكي از نكات قابل توجه درباره «صد اثر، صد هنرمند» حضور تعداد زياد هنرمندان جوان شهرستاني است و مخاطبان اين رويداد در طول سال‌هاي گذشته شاهد حضور ثابت تعدادي از هنرمندان شهرستاني و معرفي چهره‌هايي جديد هستند كه آثار خود را در اين نمايشگاه عرضه مي‌كنند. در اين نمايشگاه هر اثري كه به فروش مي‌رود، جاي خود را به اثر ديگري از همان هنرمند مي‌دهد؛ بنابراين شاهد نمايشگاهي هستيم كه مدام به روز مي‌شود. بيست و ششمين دوره «صد اثر، صد هنرمند» تا به حال با فروش بيش از 70 اثر به قيمتي بيش از سيصد ميليون تومان، با استقبال مردم مواجه شده است. هنرمنداني كه بيشترين تعداد از آثار آنها فروخته شده است آرمان يعقوب‌پور، مرتضي دره‌باغي، منيره قنبري و شمس‌الدين غازي هستند و گران‌ترين آثار فروخته شده در اختيار نام‌هاي معتبر است: فرامرز پيل‌آرام چهل ميليون تومان، سيراك ملكونيان سي ميليون تومان، رضا مافي سي ميليون تومان، فريده لاشايي بيست و پنج ميليون تومان، محمد احصايي بيست و پنج ميليون تومان و حجت شكيبا بيست ميليون تومان.

از تعطيلي تابستانه تا يك گالري پر تماشاگر

اما چه چيزي باعث شد بانوي گالري‌دار پر سابقه تصميم بگيرد در روزگاري كه هيچ سخني از اقتصاد هنر و حمايت از هنرمندان وجود نداشت، يك تنه رويدادي را بنا نهد كه تا به حال صدها شركت كننده داشته است؟

ليلي گلستان درباره آمار فروش نمايشگاه گفت: «تا به حال حدود 100 اثر فروخته شده است كه رقم فروش آنها نيم ميليارد تومان است. امسال پر‌فروش‌ترين دوره «صد اثر، صد هنرمند» است و اين موضوع براي من خيلي عجيب است كه در اين اوضاع اقتصادي چنين فروشي داشتيم. واقعا مردم ما غيرقابل پيش‌بيني هستند و در شرايطي كه كسي فكر نمي‌كرد مردم به خريد اثر هنري توجه كنند، چنين استقبال خوبي از نمايشگاه شد.»

اين گالري‌دار افزود: «نكته خيلي مهم اين است كه بيشتر خريد آثار توسط مردم عادي انجام شد و فكر مي‌كنم كه مردم متوجه شدند اثر هنري هم مي‌تواند پس‌انداز باشد و هم خانه آنها را زيباتر كند. بيشتر مردم آثاري با قيمت‌هاي متوسط را خريداري كردند و كارهاي كمتر از 4 ميليون تومان با استقبال بيشتري مواجه شد. تلاش كردم كه قيمت آثار منصفانه باشد و قصد نداشتم با توجه به شرايط اقتصادي و بالا رفتن قيمت دلار، قيمت آثار هنري را هم بالا ببرم.»

گلستان ادامه داد: «برگزاري نمايشگاه صد اثر، صد هنرمند كار بسيار سختي است. من 420 سي‌دي رسيده را بررسي كردم و از ميان آنها آثار مورد نظر را انتخاب كرده و به هنرمندان تلفن كردم تا آثارشان را به گالري بياورند. اين به دليل تك‌رو بودن من است اما باعث خستگي زيادي مي‌شود. با وجود اين، آنچه از نمايشگاه امسال ديدم باعث شد همه خستگي‌ام دربرود. چيزي كه خيلي مرا خوشحال كرد كشف چند هنرمند جوان است كه آثار بسيار خوبي دارند. همچنين امسال هنرمندان شهرستاني استقبال زيادي از نمايشگاه كردند و آثار متعددي از شهرهاي مختلف مانند اصفهان، بوشهر، مشهد، شيراز و... داشتيم. اين موضوع براي من بسيار مهم است چون هميشه به اين فكر مي‌كردم كه جوانان شهرستاني چگونه بايد آثار خود را به مردم معرفي كنند و بنابراين يكي از اهدافم، معرفي هنرمندان شهرستاني بود.»

نمايشگاه «صد اثر، صد هنرمند» تا ٢٥ مرداد هر روز از چهار تا هشت عصر داير است و تنها روزهاي پنجشنبه تعطيل خواهد بود.

 


امسال پر‌فروش‌ترين دوره «صد اثر، صد هنرمند» است و اين موضوع براي من خيلي عجيب است كه در اين اوضاع اقتصادي چنين فروشي داشتيم. واقعا مردم ما غيرقابل پيش‌بيني هستند و در شرايطي كه كسي فكر نمي‌كرد مردم به خريد اثر هنري توجه كنند، چنين استقبال خوبي از نمايشگاه شد.

تلاش كردم كه قيمت آثار منصفانه باشد و قصد نداشتم با توجه به شرايط اقتصادي و بالا رفتن قيمت دلار، قيمت آثار هنري را هم بالا ببرم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون