• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4160 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد

برگزاري نشست خبري سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر

اطلاعات سي دوره پاك شد

فرهنگ و هنر: سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر روز گذشته با برگزاري نشست خبري اين رويداد كليد خورد. در اين برنامه كه علي ترابي (مديركل دفتر موسيقي)، شاهين فرهت (مدير هنري جشنواره)، شهرام صارمي (دبير اجرايي) و امير بهاري (مدير روابط عمومي) حضور داشتند، به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

شاهين فرهت در ابتداي اين نشست رسانه‌اي با ابراز خوشحالي نسبت به حضورش به عنوان دبير گفت: «من عاشق موسيقي هستم و از اينكه در چنين رويدادي مسووليتي برعهده من است، خوشحالم. با توجه به اينكه تخصص من در حوزه موسيقي كلاسيك است اما حس مي‌كنم در شاخه موسيقي ايراني به ويژه در سال‌هاي اخير جوانان ما در اين حوزه فعاليت‌هاي خوبي داشتند.

وي در خصوص پذيرفتن اين مسووليت گفت: «يكي از شروط اصلي من در پذيرفتن اين مسووليت اجراي آثار آهنگسازان ايراني بود و تمام تلاشم را مي‌كنم تا اين قطعات در برنامه گنجانده شود.»

بخش پژوهش در جشنواره موسيقي فجر سه دوره گذشته به مديريت حميدرضا نوربخش تا حد زيادي كمرنگ شد اما در اين دوره با اعلام مدير هنري دوباره اين بخش به جشنواره باز مي‌گردد: «اين بخش را كه سبب بالا رفتن فرهنگ مي‌شود در قالب ميزگردهاي هنري با عناوين خاص حتما خواهيم داشت.»

 

حذف جايزه باربد و تدارك بخش ويژه انقلاب

مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد نيز در رابطه با آيين‌نامه اجرايي سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر گفت: «تنظيم آيين‌نامه كه امسال در دستور كار قرار داشت كه همين مساله باعث تاخير در مراحل اجرايي جشنواره شد اما خوشبختانه امسال برگزاري جشنواره بر مبناي سليقه خاصي نخواهد بود و صرفا بر اساس آيين‌نامه پيش مي‌رود.» وي در ادامه درباره بخش «چهل سالگي انقلاب» جشنواره موسيقي فجر هم اظهار كرد: «ما براي چهل سالگي انقلاب برنامه‌هاي ويژه‌اي در نظر گرفته‌ايم و اين امكان وجود دارد كه با تعدادي از نهاد‌ها و مجموعه‌هاي ديگر همكاري كنيم.» او اظهار اميدواري كرد كه با اختصاص يك تالار ويژه به چهل سالگي انقلاب شاهد اتفاقات موثري باشيم.

شهرام صارمي (مدير اجرايي جشنواره) نيز در خصوص گروه‌هاي شركت‌كننده در جشنواره امثال افزود: «به‌زودي فراخوان گروه‌هايي كه علاقه‌مند به شركت در جشنواره هستند، منتشر مي‌شود. در مرحله ابتدايي نوع موسيقي آنها براي ما اهميتي ندارد و همه گروه‌هاي فعالي كه مايل باشند، مي‌توانند در جشنواره برنامه اجرا كنند.»

مديركل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره تغييرات محتوايي اين دوره از جشنواره از جمله حذف «جايزه باربد» بيان كرد: «مطمئن باشيد اين دوره تكرار دوره‌هاي قبل نخواهد بود ولي از تجربه‌ دوره‌هاي گذشته استفاده مي‌كنيم. ما تلاش داريم اين دوره از جشنواره حتي‌الامكان از رقابت با بخش خصوصي خارج شود. به هر حال در بخش خصوصي جوايزي همچون جوايز مربوط به «جشن خانه موسيقي» و «جشن موسيقي ما» مطرح است كه واقعا داراي جايگاه مناسبي هستند به همين جهت ما به عنوان بخش دولتي وارد اين كار نمي‌شويم.»

فرهت نيز در ادامه صحبت‌هاي ترابي گفت: «من اصلا در جريان جايزه باربد جشنواره موسيقي فجر نبودم. البته فكر مي‌كنم چنين فضايي بيشتر به مسابقات مربوط مي‌شود. به هر حال آنچه براي من در اين دوره داراي اهميت بوده و هست توجه به شكوفايي استعدادهاي ايراني است كه اميدوارم در اين دوره به آن توجه شود.»

 

جشنواره موسيقي بعد از 33 سال آرشيو ندارد

مديركل دفتر موسيقي در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني بر اينكه چرا بعد از گذشت 33 سال هنوز فاكتورهاي اوليه برگزاري يك جشنواره بين‌المللي مانند سايت يا لوگوي مشخص رعايت نمي‌شود گفت: «ما سايتي داشتيم كه آرشيو كامل سي دوره جشنواره در آن موجود بود اما به يك باره در جشنواره سي‌ام پاك شد. ما معتقديم تمام سي و سه دوره گذشته جشنواره ارزشمند است و با پول بيت‌المال برگزار شده‌اند. نبايد آنها را انكار كنيم. بنابراين كارهاي مربوط به سايت انجام شده و تصميم داريم آرشيو دوره‌هاي قبل را دوباره بارگذاري كنيم و در سايت بگنجانيم. درباره لوگو هم بايد بگويم جشنواره لوگو دارد اما در مجموع ايراد درستي است.»

ترابي در پاسخ سوال ديگر «اعتماد» درباره بخش بين‌الملل و نبود فرصت براي تعامل با گروه‌ها گفت: «رامين صديقي، مشاور بخش بين‌المللي اين دوره خواهد بود و به‌طور جدي پيگير مذاكرات با گروه‌هاي متنوع است. البته قطعا ما مشكل زمان و ارز را داريم. چون با اين بحران ارزي هنوز نمي‌دانيم چقدر از بودجه تعيين شده، تخصيص يابد.»

 

تكليف نامشخص چاوشي و شجريان

در بخش دوم اين نشست كه به مباحث روز موسيقي اختصاص داشت، مديركل دفتر موسيقي به پرسش‌هاي خبرنگاران درباره مجوز آلبوم محسن چاوشي و كنسرت خياباني همايون شجريان پاسخ گفت: «روز گذشته نامه‌اي در مورد تقاضاي بازبيني در اشعار اين آلبوم به دست ما رسيد. اما تاكنون هيچ موسيقي‌اي به دست ما نرسيده است. من بر اساس مسووليت خودم سه قطعه‌اي را كه اصلاحيه خورده بود، مجوز دادم اما اصطلاحاتي در دو قطعه وجود دارد كه جزو خط‌قرمزهاي ما محسوب مي‌شود. اگر هم كتاب شعر مورد بحث چاپ شده باشد با اين حال در حوزه موسيقي نمي‌تواند مجوز بگيرد. ضمن آنكه بعد از گذشت يك سال هيچ اقدامي براي پيگيري اصلاحاتي كه ما درباره اين آلبوم در نظر گرفته بوديم، انجام نشد. علاوه بر اين مجوزهايي كه از سوي دفتر موسيقي ابلاغ مي‌شوند به معني ارزش زيباشناسانه آن آثار نيست.»

ترابي درباره كنسرت خياباني همايون شجريان گفت: «ما به صورت رسمي از پيشنهاد همايون شجريان براي برگزاري كنسرت خياباني استقبال كرديم. تعدادي از مديران شهرداري تهران نيز جلساتي با آقاي شجريان برگزار كرده و براي برگزاري كنسرت اعلام آمادگي كردند. پس از آن نامه‌اي از آقاي شجريان به دفتر موسيقي ارسال شد كه در آن آقاي شجريان براي برگزاري كنسرت در پارك‌هاي تهران آمادگي خود را اعلام كرد. ما در پاسخ اين نامه گفتيم دفتر موسيقي وزارت ارشاد براي برگزاري كنسرت در پارك‌ها اختياري ندارد و بايد مجموعه‌اي كه مسووليت برگزاري كنسرت در آن مكان را به عهده گرفته است مكاتبات لازم در اين زمينه را انجام دهد.» سي و چهارمين دوره جشنواره موسيقي فجر از بيست و چهارم تا سي‌ام بهمن1397 برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون