• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4162 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد

ساخت نخستين ماژول اينترنت اشيا توسط همراه اول

همراه اول موفق شد اولين مودم ارتباطي اينترنت اشيا بر بستر NB-IoT ساخت داخل را در شبكه خود به بهره‌برداري برساند.

به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، در سال حمايت از كالاي ايراني و
در راستاي تاكيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر استفاده از توانمندي‌هاي بومي، همراه اول موفق شد اولين ماژول ارتباطي NB-IoT چندمنظوره ساخت داخل را با موفقيت طراحي و توليد كرده و به بهره‌برداري برساند.

توليد اين ماژول گام موثري در جهت دسترسي به مفاهيم شهر هوشمند، خانه هوشمند، شهروند هوشمند، كشاورزي هوشمند، انرژي هوشمند و... است. اين ماژول قابليت اين را دارد كه به توليد انبوه برسد و مي‌تواند هر نوع دستگاهي را به شبكه NB-IoT متصل كند. در حال حاضر مصرف عمده اين ماژول در حوزه گاز، برق و آب است.

گفتني است همراه اول در ماه‌هاي گذشته بسترهاي لازم براي آزمايش توليدات ۶ شركت مودم ساز و ۴ شركت كنتورساز داخلي را در شبكه راديو، انتقال و core همراه اول بر بستر NB-IoT ايجاد كرده و در نهايت با بومي‌سازي پلتفرم‌هاي لازم براي پياده‌سازي اين اكوسيستم، آن را به مرحله توليد رسانده است. در اين پروژه تمام لايه‌هاي راديو، شبكه، انتقال و core در داخل بستر ارتباطي همراه اول به‌روزرساني شده و براي اولين‌بار در كشور توسط شركت ارتباطات سيار ايران و شركت ملي گاز در جهت مديريت هرچه بهتر انرژي در كشور اجرايي شده است.

پيش از اين شركت ملي گاز ايران در ۹ بهمن ماه ۹۵، تفاهمنامه هوشمندسازي كنتورهاي گاز كشور را با همراه اول امضا كرده بود و به‌زودي نيز كنتور هوشمند برق با همكاري وزارت نيرو و كنتور هوشمند آب با همكاري وزارت جهاد كشاورزي بر بستر NB-IoT راه‌اندازي خواهد شد. بر اين اساس در حال حاضر همراه اول تنها اپراتوري است كه موفق به راه‌اندازي بومي اين طرح شده است. هوشمندسازي كنتورها، يكي از مهم‌ترين حوزه‌هاي اينترنت اشيا (IoT) در جهان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون