• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4162 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد

هنر رايگان براي عموم

شبنم نيكخو

منتقد: شيوع بي‌تفاوتي نسبت به محيط پيرامون يكي از رنج‌هاي انسان كلانشهر‌نشين است. چه‌بسا كه بارها از محله‌ها و خيابان‌هايي عبور مي‌كنيم اما هيچگونه ويژگي بصري واضحي در ذهن‌مان باقي نمي‌ماند. خود شما، آيا به خاطر داريد در مسير آمدن به اينجا چه تابلوهايي در خيابان نظرتان را جلب كرده‌ يا چه رنگ‌هايي را بيشتر ديده‌ايد؟

هنرمند: به ياد آوردن اين جزييات خود رنج است، من همان تصاوير گنگ مانده در ذهنم را ترجيح مي‌دهم. زماني كه همه خيابان‌ها و كوچه‌ها به قدري شلوغ وتهي‌اند كه نگريستن به آنها شبيه نگاه كردن به يك كلاف درهم‌‌تنيده است، تنها چيزي كه در خيابان نظر مرا به خود جلب مي‌كند درخت‌ها هستند، چراكه در اين شلوغ‌بازار تابلوهاي نئوني و سيم‌هايي كه آسمان را مي‌شكافد و معلوم نيست چه را به چه ارتباط مي‌دهند، طبيعي‌ترين و دلنشين‌ترين‌ المان اين مناظر، همين درخت‌ها هستند.

منتقد: المان‌هاي طبيعي همواره بخش مهمي از زيباسازي شهري به حساب مي‌آيند اما مي‌توان از هنر خياباني در حل اين مساله استفاده كرد. هنر خياباني كاركرد‌هاي متعدد و تاثير شگفت‌انگيزي دارد. هنري است كاملا عمومي كه مخاطبين بدون تلاش و زحمتي علاوه بر فعاليت‌هاي روزانه در معرض آن قرار مي‌گيرند. هنري كه به رايگان در اختيار مخاطبين قرار مي‌گيرد و بخشي از فضاي شهري و زندگي آنها مي‌شود.

هنرمند: ايجاد تعامل بين مخاطبين با هنر خياباني نياز به خلاقيت ويژه‌اي دارد كه مي‌تواند تنها تزيين و سرگرمي نباشد. همچنين تركيب دغدغه‌هاي زندگي شهري و اجتماعي با هنر تنها جنبه تبليغي ندارد و بايد توانايي ايجاد انگيزه و حركت را در مخاطبين داشته باشد.

منتقد: از زمان شروع هنر خياباني، فزوني سبك‌ها و انواع هنر خياباني توجه زيادي به خود جلب كرده‌ است و اين به خاطر زيركي و خلاقيت هنرمندان است. برخي از آنها تنها به تصاوير، نوشته‌ها و پيام دادن بسنده نكرده‌اند و تخيل بيننده را درگير ساخته‌اند، مثل ژان فورمن، هنرمند آلماني كه با استفاده از سازه‌هاي پلاستيكي لگو مانند به ديوارها هويتي بازي‌گونه مي‌بخشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون