• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4164 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ مرداد

از ديروز در مجمع‌الجزاير اندونزي

بازي‌هاي آسيايي‌ 2018 آغاز شد

وحيد جعفري، جاكارتا

ديروز فضاي جاكارتا امنيتي‌تر از هر زمان ديگري بود. هر كس صبح به مركز رسانه‌اي رفت خيلي سخت راه خروج را يافت، نه ماشيني بود كه او را از استاديوم اصلي خارج كند و نه جو طوري بود كه كسي بخواهد از ورزشگاه به هتل يا جاي ديگري برود. آنهايي هم كه بيرون رفتند پاي پياده به خيابان‌هاي مجاور رسيدند و در نهايت به همان جايي برگشتند كه اول بودند. نيروهاي امنيتي از همان اول صبح و شايد از شب قبل آماده‌باش بودند تا مراسم افتتاحيه هجدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي كه قرار بود در روز استقلال اندونزي برگزار شود بدون مشكل پيش برود. از همان صبح زود كه شهروندان اندونزيايي با لباس‌هاي متحدالشكل دوي همگاني را به مناسبت استقلال اين كشور از هلند جشن مي‌گرفتند معلوم بود كه ميهمانان بازي‌هاي آسيايي چه روز متفاوتي را تجربه خواهند كرد. هوا ابري و خنك‌تر از روزهاي قبل بود و جان مي‌داد براي جشن و مراسم افتتاحيه. اندونزيايي‌ها دكوري زيبا براي افتتاحيه آماده كرده بودند به نحوي كه گويي كوه سرسبزي را از دل طبيعت كنده و در ميان ورزشگاه اصلي بازي‌ها قرار داده بودند. آن‌قدر طبيعي بود كه اگر وسط ورزشگاه نبود كسي نمي‌توانست مصنوعي بودنش را باور كند. البته خبرنگاران براي حضور در اين مراسم چالش‌هاي زيادي را پشت‌سر گذاشتند تا لذت ببرند از لحظات باشكوه.

براساس اعلام ستاد برگزاري بازي‌ها
هفت هزار خبرنگار و عكاس از ٤٥ كشور شركت‌كننده در هجدهمين دوره المپيك آسيايي حضور دارند اما تنها ٤١٤ جايگاه براي نمايندگان رسانه‌ها در آيين گشايش اين رويداد قاره كهن اختصاص يافته بود. از همين رو در فاصله چهار ساعت تا آغاز آيين رسمي اين دوره از بازي‌ها تنها شمار اندكي از خبرنگاران و عكاسان و تصويربرداران كشورهاي شركت‌كننده موفق به كسب بليت افتتاحيه اين بازي‌ها شدند. ما خوش‌شانس بوديم كه در مراسم قرعه‌كشي بليت‌ها نام‌مان از گوي بيرون آمد و اين درحالي بود كه نمايندگان رسانه‌هاي مستقر در مركز رسانه از صبح زود با مراجعه به دفعات مختلف در دفتر رسانه‌اي شوراي المپيك آسيا نتوانستند براي تيم‌هاي رسانه‌اي خود بليت تهيه كنند. تيم خبري ايران بارها با تلاش كادر سرپرستي تيم رسانه‌اي تنها اندكي بليت براي نمايندگان رسانه‌ها در اختيار گرفتند كه آنها براي توزيع عادلانه بين خبرنگاران اقدام به قرعه‌كشي كردند. ورزشگاه گلوربانگ كارنو كه بيش از ٨٣ هزار ظرفيت دارد محلي بود كه آيين گشايش بازي‌ها در آن برگزار شد. ايران با 280 ورزشكار مرد و 98 ورزشكار زن در 42 ماده ورزشي در اين آوردگاه قاره كهن حضور دارد. به جز فوتبال و هندبال كه كارشان را پيش از مراسم افتتاحيه آغاز كردند، در روز نخست مسابقات، ايران پرنماينده است. تيراندازي، شنا، تكواندو، كشتي آزاد، ووشو، قايقراني روئينگ، شمشيربازي، سپك‌تاكرا و كبدي اولين‌هايي هستند كه براي ايران به مصاف رقبا مي‌روند.

چشم‌ها به سمت تشك‌هاي جاكارتا

در كشتي آزاد كه همه خود را براي‌ مدال‌آوري شاگردان رسول خادم آماده كرده‌اند، در روز اول، مسابقات در اوزان 57، 65، 74، 86 و 97 كيلوگرم برگزار مي‌شود و رضا اطري، مهران نصيري، مصطفي حسين‌خاني، حسن يزداني و عليرضا كريمي روي تشك حاضر خواهند رفت.

ووشو با تالو آغاز مي‌كند

ووشو هم كارش را با مسابقات تالو در بازي‌هاي آسيايي آغاز خواهد كرد. دختران تالوكار ايران (هانيه رجبي، زهرا كياني و فاطمه حيدري) پيش از سانداكاران پا به ميدان رقابت مي‌گذارند. پس از آن هم مسابقات مقدماتي سانداي مردان و زنان برگزار مي‌شود كه الهه منصوريان در 52- كيلوگرم و شهربانو منصوريان در 60- كيلوگرم در بخش بانوان و رضا سبحاني در 56- كيلوگرم، عرفان آهنگريان در 60- كيلوگرم، فرود ظفري در 65- كيلوگرم و محسن محمدسيفي در 70- كيلوگرم تيم سانداي مردان هستند. هنوز برنامه ووشو اعلام نشده و معلوم نيست كدام سانداكاران بايد لباس رزم بپوشند.

پالمبانگ و سه رشته

در تيراندازي كه پالمبانگ شهر ديگر اندونزي ميزبان‌شان است، ماده‌هاي مقدماتي و فينال تفنگ بادي ميكس 10 متر و مقدماتي تراپ مردان و زنان برگزار مي‌شود كه از ايران در تفنگ بادي ميكس
10 متر نجمه خدمتي و اميرمحمد نكونام و در تراپ علي حافظي، محمدحسين پرورش‌نيا، سپيده سيداني و شيوا فرح‌پور تفنگ‌هاي‌شان را به دست خواهند گرفت.

در پالمبانگ اما روئينگ‌سواران هم به آب مي‌زنند. روئينگ تك‌نفره سنگين وزن، دونفره سنگين آقايان و بانوان و 4 نفره سبك وزن بانوان‌ پاروهاي‌شان را به دست مي‌گيرند تا به سمت مدال قايق‌ خود را هدايت كنند. مهسا جاور، نازنين ملايي، پريسا احمدي، نازنين رحماني، مريم اميري پارسا و مريم كرمي در روئينگ بانوان و محسن شادي، عادل حبيبيان، سيدمجتبي شجاعي، سيدمسعود محمدي، بهمن نصيري، سياوش سعيدي، اميرحسين محمدپور و رضا قهرماني در روئينگ آقايان در پالمبانگ حضور دارند. تيم ملي سپك‌تاكرا نيز امروز در رقابت‌هاي مقدماتي تيمي برابر اندونزي قرار مي‌گيرد. تيم سپك‌تاكرا هم در پالمبانگ مسابقه دارد و در اولين ديدار به مصاف تيم ميزبان مي‌رود.

گروه ايران در سپك‌تاكرا مشخص شد/ فردا گام اول

تيم سپك‌تاكراي كشورمان در اولين گام به مصاف ميزبان مي‌رود. ملي‌پوشان سپك‌تاكرا در ۲ بخش «كواد» و «تيم ايونت» در مسابقات آسيايي شركت مي‌كنند كه با شروع مسابقات تيم ايونت، امروز به مصاف ميزبان اين مسابقات مي‌رود.

شمشيربازي فقط انفرادي

شمشيربازي هم جزو رشته‌هايي است كه در نخستين روز از مسابقات بايد روي پيست حاضر شود. امروز اما تنها مسابقات انفرادي اسلحه سابر و اپه در بخش مردان و زنان برگزار مي‌شود. در اسلحه اپه محمد رضايي و محمد اسماعيلي مبارزه خود را شروع مي‌كنند. در سابر آقايان مجتبي عابديني و علي پاكدامن راهي مسابقه مي‌شوند و در سابر انفرادي بانوان هم كه نخستين حضورشان بعد از انقلاب اسلامي در بازي‌هاي آسيايي محسوب مي‌شود، نجمه سازنچيان و فائره رفيعي در پيست حاضر مي‌شوند.

شنا و پومسه در جاكارتا

در شنا هم عليرضا ياوري براي ايران در 200 متر شنا مي‌كند. مسابقات تكواندو هم در بخش پومسه خواهد بود و نمايندگان كشورمان مسابقات مقدماتي و فينال را پشت‌سر خواهند گذاشت. تركيب تيم ملي پومسه ايران در اين مسابقات را در بخش آقايان اميررضا مهربان، علي سهرابي و كوروش بختياري و در بخش بانوان مرجان سلحشوري، مهسا صادقي و فاطمه حسام تشكيل مي‌دهند.

كبدي نبرد قهرماني را آغاز مي‌كند

كبدي‌كاران هم در بخش بانوان با كره‌جنوبي و در بخش مردان با ژاپن مصاف خواهند داشت. كبدي‌كاران در اين دوره با هدف رسيدن به فينال مسابقات و كسب عنوان قهرماني به مصاف رقباي‌شان خواهند رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون