• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4165 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد

لزوم اصلاح زيرساخت‌هاي ذهني، فرهنگي كه زنان نياز دارند

سيده‌فاطمه ذوالقدر

جمهوري اسلامي ايران به تبعيت از اسلام، زنان را به عنوان نيمه‌فعال جامعه مي‌داند و براي رشد و ارتقاي زنان و مشاركت فعال اجتماعي و سياسي و اقتصادي آنها و برخورداري از حقوق برابر و به دور از نگاه‌هاي جنسيتي قوانين متعددي را به تصويب رسانده است.

نبايد مسائل و مشكلات زنان را صرفا در محدوده مشكلات حقوقي و قوانين قرار داد. به طور مشخص بخش قابل‌توجهي از معضلات امروز جامعه زنان در نتيجه تعارض و ناموزوني و ناهماهنگي بين ذهنيت و فرهنگ موجود است كه با يك استراتژي همه‌جانبه و فراگير توان حل مسائل و مشكلات زنان را خواهيم داشت.

اين جامع‌نگري در نگاه به مسائل زنان نيازمند توسعه موازي و همزمان در ابعاد مشاركت سياسي، وضعيت اقتصادي، حيثيت اجتماعي و جايگاه و نقش فرهنگي و مشكلات حقوقي آنان است. زير‌ساخت‌هاي ذهني ناصحيح، اصلي‌ترين مانع دستيابي زنان به حقوق انساني تلقي مي‌شود و همچنين زدودن سنت‌هاي نادرست و الگوهاي رفتاري غير‌مطلوب و ملاحظات نابجا باعث محروميت زنان از بسياري از حقوق آنها با وجود قانون شده است. اين مسائل در زمره مهم‌ترين موانعي است كه مانع اقدام عملياتي و راهبردي دراين زمينه مي‌شود. در اين راستا تخصيص سرفصل‌هاي آموزشي در دبيرستان و دانشگاه‌ها و فضاهاي آموزشي و محيط كار براي آشنايي و آگاهي زنان با حقوق آنها و فرهنگ‌سازي لازم براي ايجاد زمينه اجرايي برخي از قوانين و بهره‌گيري از ظرفيت بسيج و مساجد براي آموزش در مناطق دور‌افتاده و محروم و روستاها يك نياز جدي براي جامعه است كه عدم بهره‌گيري از اين فرصت‌ها در آينده ما را دچار چالش‌هاي مضاعف خواهد كرد.

نماينده مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون