• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4169 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ شهريور

خبرخوان

كالاهاي اساسي ليست جديدي ندارد

در حالي كه برخي رسانه‌ها از انتشار ليست جديد كالاهاي اساسي خبر داده‌اند، رييس سازمان توسعه تجارت اعلام كرد: فهرست منتشر شده كه شامل 25 كالاي اساسي است، تغييري نمي‌كند و فقط كالاهايي در همان گروه‌ها مشخص شده از سوي وزارتخانه‌ها و به شرط تنظيم بازار به اين ليست مي‌تواند، اضافه شود. مجتبي خسروتاج گفت: هيچ فهرست جديد يا ويرايش جديدي از كالاهاي اساسي ابلاغ و منتشر نشده است. اما از ابتدا نيز اعلام كرده بوديم كه فهرست اين كالاها به شرط آنكه وزارتخانه‌هاي متولي‌شان يعني وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تنظيم بازار را تضمين كنند، مي‌تواند افزوده شود. يعني اگر وزارتخانه‌اي بتواند كالايي به فهرست ابلاغ شده اضافه كند كه مانند ديگر كالاهاي اساسي توانايي كنترل تنظيم بازار را از مبدا تا سفره مردم داشته باشد، منعي در اين زمينه وجود نخواهد داشت. وي افزود: تاكنون وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست كالاهاي خود را به‌‌روز نكرده و چيزي به آن اضافه نكرده‌اند، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برخي اقلام را به كالاهاي اساسي مورد نظر خود اضافه كرده است كه از اين به بعد نيز امكان آن وجود خواهد داشت. ايسنا

محاسبه سود پرداختي به سپرده‌هاي ارزي

با تضمين بانك مركزي در ازاي سپرده‌گذاري در بانك‌ها قرار است هم اصل سپرده و هم سود آن ارزي پرداخت شود. اجباري در سپرده‌گذاري ارزي كمتر از ۱۰ هزار دلار در اختيار افراد در بانك‌ها نيست، اما ايجاد امنيت و همچنين پرداخت سود به اصل مي‌تواند عامل محركي براي سپرده‌گذاري ارزي باشد.

اما اينكه دارندگان ارز از سپرده‌گذاري ارزي چقدر و چگونه سود دريافت مي‌كنند، موضوعي است كه مورد توجه متقاضيان است. با توجه به اينكه طبق قانون هر نفر نمي‌تواند بيش از ۱۰ هزار دلار نزد خود نگه داشته و بيش از آن جرم محسوب مي‌شود و لازم است تا مازاد فروش رفته و يا در بانك‌ها سپرده‌گذاري شود، تغييرات نرخ سود سپرده‌گذاري ارزي براي حدود ۱۰ هزار دلار و معادل آن در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته است.

اگر فردي حدود ۱۰ هزار دلار در بانك سپرده‌گذاري ارزي كند در طول يك سال با سود 4 درصد، حدود ۴۰۰ دلار دريافت خواهد كرد كه به‌طور ماهانه ۳۳ دلار به حساب ارزي وي واريز مي‌شود. اما اگر با نرخ فعلي دلار با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ در بازار ارز اين سرمايه را به ريال تبديل كند، با نرخ سود ۱۵ درصدي بانك‌ها به‌طور ماهانه ۱۵ ميليون و ۷۵۰ هزار تومان دريافتي دارد كه در هر ماه به يك ميليون و ۳۱۲ هزار تومان مي‌رسد. همچنين در مورد يورو هر ۱۰ هزار يورو براي يك سال با سود 3 درصد حدود ۳۰۰ يورو سود خواهد داشت كه ماهانه ۲۵ يورو به حساب شخص واريز مي‌شود. اكنون هر يورو حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار است و در اين حالت سرمايه ريالي حدود ۱۰ هزار يورو، ۱۲۰ ميليون تومان مي‌شود كه سود سپرده ريالي آن براي يك سال حدود ۱۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان و ماهانه تا يك ميليون و ۵۲۵ تومان خواهد بود.

همچنين ارز سومي كه بانك مركزي براي سپرده‌گذاري تعيين كرده درهم است كه سود 2 درصدي به آن تعلق مي‌گيرد. بر اين اساس براي هر ۱۰ هزار درهم در سال حدود ۲۰۰ درهم سود تعلق مي‌گيرد كه ماهانه به ۱۶ درهم مي‌رسد. اكنون هر درهم در بازار آزاد حدود ۲۸۰۰ تومان است كه در اين حالت سود ريالي ۱۰ هزار درهم ۲۸ ميليون تومان خواهد بود كه سود سالانه آن به 4ميليون و ۲۰۰ هزار تومان و ماهانه به ۳۵۰ هزار تومان مي‌رسد.بايد يادآور شد كه‌گر چه سود ارزي اختصاص يافته به سپرده‌هاي ارزي در قياس با سود ريالي مبلغ كمتري است، اما در اين ميان نوسان قيمت ارز در طول يك‌سال بر اصل ارز سپرده‌گذاري شده موثر بوده و مي‌تواند در يك دوره يك ساله ارزش آن براي سپرده‌گذار در كنار سود ارزي كه دريافت مي‌كند، افزايش يابد.

 

مخالف قطع دسترسي ايران به سوئيفت هستيم

بانك‌هاي جي پي مورگان و سيتي بانك امريكا اعلام كردند كه مخالف قطع دسترسي ايران از سوئيفت هستند. بانك جي پي مورگان و سيتي بانك امريكا كه به عنوان دو موسسه مالي بزرگ امريكايي محسوب مي‌شوند، اعلام كردند كه متعهد به قطع دسترسي ايران به سوئيفت نخواهند بود. در همين حال اين موضوع منجر به افزايش نگراني بيشتر در ميان مقامات امريكايي شده كه در حال حاضر كشورهاي اروپايي و هم‌پيمانان منطقه‌اي تهران تلاش مي‌كنند تاثير تحريم‌هاي جديد ايالات متحده را عليه ايران كاهش دهند. در اين گزارش آمده كه اين دو بانك بزرگ امريكايي مي‌توانند نقش محوري در سوئيفت و اعضاي آن كه همگام با تحريم‌هاي جديد امريكا پيش مي‌روند، ايفا كنند كه بانك مركزي ايران و ديگر شبكه‌هاي زيرساخت حساس را هدف قرار مي‌دهد. بر پايه اين گزارش، دسترسي بانك‌هاي ايراني به سامانه سوئيفت در سال ۲۰۱۲ ميلادي به دنبال اجراي تحريم‌هاي امريكا عليه ايران محدود شد و تقريبا ۳۰ بانك ايراني با قطع دسترسي به سامانه سوئيفت روبه‌رو شدند؛ اما به دنبال توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۶ميلادي ميان ايران و ۵ قدرت جهان، دسترسي دوباره بانك‌هاي ايراني به سوئيفت متصل شد. سوئيفت يك شبكه پيام‌رسان مالي بين بانكي محسوب مي‌شود كه داراي خدمات در سطح وسيعي است و روزانه پرداخت‌ها و تراكنش‌هايي را بين ۹ هزار و ۷۰۰ بانك در بيش از ۲۰۰ كشور جهان انجام مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون