• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

ديپلمات پيشين امريكايي اظهارنظرش در مورد مردم ايران را پس گرفت

پشيماني وندي شرمن از اهانت به ايرانيان

وندي شرمن در مصاحبه با سي‌بي‌اس درباره توهين آشكاري كه عليه مردم ايران كرده بود، ابراز تاسف و پشيماني كرد. او در اين مصاحبه درباره كتابي كه به تازگي منتشر كرده، حرف زد؛ كتابي كه به گفته او با استفاده از مذاكرات با ايران و كره شمالي، براي خوانندگان درس‌هاي زندگي دارد. شرمن پنج سال پيش در يك نشست كنگره امريكا گفته ‌بود «فريبكاري بخشي از دي‌ان‌اي ايرانيان است.» به گزارش فارس يازدهم مهر سال ۱۳۹۲ در اوج مذاكرات هسته‌اي، معاون وقت وزير خارجه امريكا و رييس تيم مذاكره‌كننده اين كشور در گروه ۱+۵ در توهيني آشكار به مردم ايران در كميته روابط خارجي سناي امريكا گفت: «مقامات (امريكايي) به ديپلماسي زمان دادند كه كارساز شود اما مي‌دانم كه فريبكاري بخشي از ژن ايرانيان است.» در مصاحبه اخير شرمن مجري از او در مورد واكنش مردم ايران به توهين او سوال كرد و گفت: «شما در كتاب‌تان درباره مذاكره با ايران نوشته‌ايد و حتي در يك جا از گريه كردن نوشته‌ايد.

درباره اظهارنظري كه منجر به شعار مرگ بر وندي شرمن در خيابان‌هاي ايران شده بود، نوشتيد. من وقتي به كتاب نگاه كردم متوجه اين شدم كه شما مي‌خواستيد كتابي موثق و معتبر بنويسيد اما اين هم به ذهنم آمد كه (در مقام ديپلمات) شما بايد درباره آنچه مي‌گوييد خيلي مراقب باشيد و دقت كنيد چرا كه خيلي خطرناك است.» مذاكره‌كننده ارشد پيشين امريكا در واكنش به اين سوال تاكيد كرد «بله همين‌طور است به طرزي باورنكردني خطرناك است. من از گفتن آن اظهارنظر پشيمان هستم.»

اين مذاكره‌كننده امريكايي در مورد توهين خود توضيح داد: «آن اظهارنظر اين بود كه فريبكاري بخشي از دي‌ان‌اي (DNA) ايرانيان است و اين اظهارنظر در پاسخ به سوال يك سناتور كميته روابط خارجي مجلس سنا بود و اين اظهارنظر به شعار مرگ بر وندي شرمن در خيابان‌هاي تهران منجر شد.»

وندي شرمن ديپلمات ارشد سابق امريكايي در دو مذاكرات هسته‌اي اين كشور با كره شمالي (در دولت بيل كلينتون) و ايران (دولت باراك اوباما)، مسوول تيم واشنگتن در مذاكرات بود.

اين ديپلمات پيشين امريكا همچنين در مورد روند گفت‌وگوهاي جديد دولت امريكا با كره شمالي هم توضيح داد: «براي ما خلع سلاح اتمي يعني خلاص شدن از دست سلاح‌هاي اتمي و موشك‌هاي بالستيك دوربرد با قابليت حمل كلاهك اتمي است اما براي كره شمالي خلع سلاح اتمي به اين معنا است كه ما (امريكا) با همه نظامي‌هاي‌مان بايد از شبه‌جزيره كره خارج شويم و بايد درباره اين موضوع اطمينان بدهيم كه رژيم بقا مي‌يابد. فكر مي‌كنم كه رييس‌جمهور، پمپئو وزير خارجه و استيو بيگن نماينده جديد وزارت خارجه در امور كره شمالي راه بسيار بسيار بسيار سختي در پيش رو دارند و فكر نمي‌كنم طرحي براي پايان دادن به اين داستان داشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون