• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

خبر

كلهر برنده جايزه جهاني براي فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه

 

كيهان كلهر، آهنگساز و نوازنده موسيقي ايراني برنده جايزه بين‌المللي فعاليت‌هاي هنري انسان‌دوستانه «ايزاك اشترن» شد. در توضيح اهداي اين جايزه به كيهان كلهر آمده است: «براساس آنچه در نشست خبري ۲۸ اوت ۲۰۱۸ در سمفوني هال شانگهاي به اطلاع خبرنگاران رسيد، امسال برندگان جايزه معتبر Isaac Stern Human Spirit Award، كيهان كلهر آهنگساز و نوازنده كمانچه و گروه كر Farmers هستند. اين در حالي است كه مراسم اهداي جوايز مسابقه بين‌المللي ويولن «ايزاك اشترن» شانگهاي (SISIVC) به همراه اهداي جايزه فعاليت هنري انسان‌دوستانه ايزاك اشترن
Isaac Stern Human Spirit Award به كيهان كلهر، ديروز از شبكه‌هاي تلويزيوني كشور چين به‌ صورت زنده پخش شد. از آنجايي‌كه كيهان كلهر اكنون در پيش‌برنامه كنسرت‌هاي خود به سر مي‌برد فرزند ايزاك اشترن يعني مايكل اشترن به نيابت از كلهر جايزه را دريافت خواهد كرد. جايزه
Human Spirit ايزاك اشترن كه از سال ۲۰۱۶ بنيانگذاري شده، به‌ منظور احترام به گروه‌ها يا افرادي است كه سهم برجسته‌اي در كمك به بشريت و مسائل انساني از طريق موسيقي داشته‌اند.» آزمون (مسابقه) بين‌المللي ايزاك اشترن در كنار آزمون‌هاي بين‌المللي چايكوفسكي و كوئين اليزابت از معتبرترين آزمون‌هاي موسيقي جهان هستند؛ البته از سال ۲۰۱۶ در كنار برگزاري مسابقه بين‌المللي ويولن هر ۲ سال يك‌بار جايزه‌اي براي دستاورد هنري موزيسين‌هايي كه آثار و فعاليت آنها به‌ منظور نزديك كردن انسان‌ها در جهان از طريق موسيقي صورت گرفته و سهم برجسته‌اي در درك ما از انسانيت از طريق مديوم موسيقي داشته‌اند تعلق مي‌گيرد كه امسال دومين جايزه دستاورد هنري انسان‌دوستانه به كيهان كلهر موزيسين برجسته ايراني تعلق گرفت.

 

لغو كنسرت «لانا دل ري» در سرزمين‌هاي اشغالي

خواننده مشهور پاپ، كنسرت خود را در سرزمين‌هاي اشغالي لغو كرد. «لانا دل ري» تحت فشارهاي كمپين تحريم رژيم صهيونيستي و حاميان آرمان فلسطين، برنامه كنسرت خود در سرزمين‌هاي اشغالي را لغو كرد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، «لانا دل ري»، خواننده جهاني پاپ شامگاه جمعه از لغو كنسرت خود در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين خبر داد. او در صفحه توييتري در توجيه اين تصميم خود نوشت از آنجايي كه نمي‌تواند كنسرت خود را براي طرفداران فلسطيني خود اجرا كند، از اين رو هرگز براي طرفداران اسراييلي خود نيز اجرا نخواهد كرد. وب‌سايت خبري «عرب ۴۸» نوشت كه اين خواننده پاپ تحت فشارهاي «كمپين تحريم رژيم صهيونيستي» و حاميان مساله فلسطين مجبور به لغو كنسرت خود در نزديكي رود اردن شده است. «اليزابت وولريج گرنت» كه بيشتر با نام هنري «لانا دل ري» معروف شده، در حالي برنامه خود را در فلسطين اشغالي لغو مي‌كند كه پيش‌تر گفته بود «هرگز» آن را لغو نخواهد كرد.

 

اكران و نقد «كشتن گوزن مقدس» در ارسباران

فيلم سينمايي «كشتن گوزن مقدس» به كارگرداني يورگوس لانتيموس محصول ۲۰۱۷ امروز ۱۱ شهريور ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۸ در فرهنگسراي ارسباران آماده نمايش و پس از آن با حضور كورش جاهد نقد و بررسي مي‌شود. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: «يك جراح ماهر، نوجواني آشفته و رنج‌كشيده را زير پر و بال خود مي‌گيرد تا اينكه آن پسر مي‌كوشد او را وارد خانواده‌ به‌هم‌‌ريخته‌اش كند و...» اين فيلم در بخش مسابقه هفتادمين جشنواره فيلم كن حضور داشت و برنده جايزه مشترك بهترين فيلمنامه شد. كالين فارل، نيكول كيدمن، رافي كسيدي، بيل كمپ، آليسيا سيلورستون و بري كيوگن جمعي از بازيگران فيلم هستند.

 

اجراي «بي‌تابستان» در سوييس

 

نمايش «بي‌تابستان» جديدترين اثر نمايشي اميررضا كوهستاني و گروه تئاتر «مهر»، نيمه دوم شهريور در كشور سوييس به صحنه مي‌رود. «يك ناظم، يك نقاش، يك مادر، يك كودك، يك مدرسه. 9 ماه. سه فصل، بي‌تابستان»؛ اين خلاصه‌اي از نمايش «بي‌تابستان» به نويسندگي و كارگرداني اميررضا كوهستاني است كه به عنوان جديدترين اثر گروه تئاتر «مهر» چندي پيش اجراي عمومي خود را در سالن سمندريان تماشاخانه ايرانشهر سپري كرد و از اين پس اجراهاي جهاني خود را ادامه مي‌دهد. قرار است نمايش «بي‌تابستان» كه در بخش اصلي هفتاد و دومين فستيوال بين‌المللي آوينيون و همچنين فستيوال دلاكولين تورينو و فستيوال هنر بروكسل اجرا شده است، در روزهاي ۶ و ۸ ماه سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۵ و ۱۷ شهريور ۹۷) در شهر ژنو كشور سوييس روي صحنه برود. در اين اثر نمايشي ليلي رشيدي، سعيد چنگيزيان و مونا احمدي به ايفاي نقش مي‌پردازند.

 

پيشكسوت سياه‌بازي ايران درگذشت

عطااله صفرپور، پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون صبح ديروز در يكي از بيمارستان‌هاي مركز گلستان ‌دار فاني را وداع گفت. به گزارش مهر، عطااله صفرپور در سن خردسالي فعاليت خود را با اجراي نمايش سرباز عيالوار در عرصه تئاتر آغاز كرد. فعاليت جدي و حرفه‌اي اين هنرمند استان در حوزه نمايش باعث شد تا اجراي بيش از ۵۰ تئاتر حرفه‌اي را در كارنامه خود داشته باشد. گرايش اصلي اين هنرمند گلستاني در تئاتر، نمايش سنتي (روحوضي) بوده آنچنان كه مي‌توان از او به عنوان يكي از برجسته‌ترين سياه‌بازان ايران در سال‌هاي اخير نام برد. دريافت ديپلم افتخار و تنديس اولين، سومين، پنجمين، ششمين و هفتمين جشنواره نمايش‌هاي سنتي آييني مذهبي، كسب مقام بازيگري دوم در هفتمين جشنواره سراسري تئاتر فجر، دريافت ديپلم افتخار بهترين بازيگر در دهمين جشنواره تئاتر فجر در بخش جشنواره جشنواره‌ها و تجليل به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار در سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني و سنتي از جمله افتخاراتي است كه اين هنرمند گلستاني در حوزه تئاتر كسب كرده است. نقش‌آفريني عطااله صفرپور در فيلم ابر و آفتاب، دختري به نام تندر، سريال‌هاي تلويزيوني رسم عاشقي و شمشادخان، پايتخت۴ و گلشيفته از ديگر فعاليت‌هاي هنري ايشان در حوزه بازيگري است.

 

دو عكس از كيارستمي به قيمت ۲۸ ميليون تومان

 

در تازه‌ترين حراج تابستاني يكي از گالري‌هاي تهران دو عكس از عباس كيارستمي هركدام به قيمت ۲۸ ميليون تومان فروخته شد. به گزارش ايلنا، استقبال از حراج تابستاني عكس گالري مژده سبب شده اين رويداد تا سه‌شنبه سيزدهم شهريور ماه تمديد شود. در هفته نخست، ۲۲ عكس به فروش رسيده و چنانكه انتظار مي‌رفت عباس كيارستمي با فروش دو عكس از مجموعه باران، با قيمت‌هاي مشابه ۲۸ ميليون تومان پيشتاز است؛ ديگر هنرمنداني كه بيش از يك عكس به فروش رسانده‌اند: محمد سرخابي سه عكس، بابك حقي (كيوريتور اين حراج تابستاني) و مريم سعيدپور هر كدام دو عكس. در همين راستا عكسي از شادي قديريان از مجموعه قاجار، عكسي از بابك كاظمي، مرجانه حسين‌پور، اميد شلماني، ‌اي‌تاي شكيبافر، الي عابدي، سهيل بهروزي، جلال شمس‌آذران، قاسم فتحي، آذين راد، حامد نصر‌آباديان، مهديه افشار و غزاله صداقت فروخته شده است. مژده طباطبايي، مدير گالري مژده، اداي دين به جامعه عكس ايران را دليل اصلي برپايي چنين رويدادي خواند و گفت: «قصد داشتم نمايشگاه عكس متفاوتي از عكاسان ايران در آرت‌فر تفليس برگزار كنم كه به جهت مشكلات ارزي پيش آمده ميسر نشد، اكنون اين حراج تابستاني توسعه يافته آن رويداد است تا شايد در داخل كشور تلنگري به ماركت عكس باشد.» در اين رويداد عكس‌هايي از ۷۸ عكاس از چهار نسل هنر كشور به نمايش و فروش است. حراج تابستاني عكس گالري مژده، دوم شهريور ماه آغاز شده و تا سيزدهم شهريور در سعادت‌آباد، خيابان علامه شمالي، خيابان هجدهم شرقي، پلاك ۲۷، زنگ اول برپاست. علاقه‌مندان غير از شنبه، از ساعت ۱۶ مي‌توانند براي مشاهده آثار و خريد به اين گالري مراجعه كنند.

 

برد پيت و يك شكايت جديد

در حالي كه روز پيش وكيلي ادعا كرد، قصد دارد برد پيت را براي ساخت خانه‌هاي سبز پس از توفان كاترينا به دادگاه بكشد مقامات رسمي اورلئانز از اين امر ابراز شگفتي كرده‌اند. به گزارش آسوشيتدپرس، يكي از مقامات رسمي اورلئانز ديروز اعلام كرد از شنيدن خبر احتمال شكايت عليه برد پيت و بنياد «درستش كن» او توسط روان آستين وكيل دادگستري بسيار متعجب شده است زيرا او با ساخت‌ خانه‌هاي دوستدار محيط زيست پس از توفان كاترينا به مردم زيادي كمك كرده است. در عين حال گفته شده اين ستاره سينما اكنون در حال برطرف كردن مشكلاتي است كه ايجاد شده و ميليون‌ها دلار ديگر را صرف اين كار كرده است. روان آستين ديروز اعلام كرد ساكنان اين خانه‌ها حالت بيماري و سردرد دارند. وي گفته است بنياد برد پيت قول داد تا به منطقه بازگردد و به برطرف كردن مشكلات خانه‌هايي بپردازد كه به اين افراد فروخته است اما اين كار را نكرده است. اما در عين حال گفته شده ماموران پيت هم‌اكنون در محل و مشغول درست كردن اشكالاتي هستند كه ايجاد شده است. برخي معتقدند استفاده از مواد ضعيف در ساختار اين ساختمان‌ها آنها را آسيب‌پذير كرده و درحالي‌كه برخي از اين خانه‌ها مي‌توانند تعمير شوند اما برخي ديگر احتمالا بايد كاملا تخريب شوند. گفته شده كارمندان پيت بيش از يك سال است كه دارند سعي مي‌كنند اين ساختمان‌ها را تعمير كنند و اين كار از زماني شروع شده كه خود او متوجه شد همه‌چيز كاملا استاندارد پيش نرفته است. به همين دليل درست نيست كه بگوييم او پس از طرح شكايت آستين دست به كار شده است. پيت بنياد «درستش كن» را يك سال پس از توفان ويرانگر كاترينا در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازي كرد و از طريق اين بنياد غيرانتقاعي به كمك ويليام مك‌دونا طراح ساختمان، بيش از ۱۵۰ خانه‌ براي مردمي ساخت كه خانه‌هاي‌شان بر اثر توفاني با شدت بالا كاملا از بين رفته بود. اين خانه‌ها توسط برترين آرشيتكت‌ها از جمله فرانك‌گري طراحي شدند و از پنل‌هاي خورشيدي براي توليد انرژي سبز در آنها بهره گرفته شده است. اين اقدام پيت با حمايت الن دي جنرس و اپرا وينفري روبه‌رو شد و آنها نيز به اين حركت پيوستند و اين اقدام انسان‌دوستانه حتي جايزه طراحي ملي ۲۰۱۶ را براي كوپر هويت دريافت كرد كه از برترين افتخارهاي صنعت طراحي ساختمان است. اكنون در حالي كه بيش از يك دهه از اين رويداد مي‌گذرد، بنياد پيت با شكايت رسمي بيش از ۱۰ تن از ساكنان روبه‌رو است كه مدعي‌اند برخي از اين خانه‌ها نشتي دارند يا دچار پوسيدگي شده‌اند و حتي سقف‌هاي‌شان شكسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون