• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

بازارسازي اوت در سپتامبر

امريكا و كانادا بر سر «نفتا» توافق نكردند

رادين ناصحي

هفته بازارهاي جهاني با خبري بد به پايان رسيد. جمعه صبح، معامله گران عمدتا در انتظار نتيجه گفت‌وگوهاي امريكا و كانادا بر سر پيمان تجارت آزاد امريكاي شمالي بودند. دو طرف به توافق نرسيدند تا اميدي كه پس از توافق امريكا و مكزيك خودنمايي كرده بود، كمرنگ‌تر شود. جمعه، آخرين روز ماه اوت بود و از اين رو، روند كلي و پاياني آن بر هفته جديد كاري اثرگذار خواهد بود. بازارها از فردا دوشنبه كار خود را ازسر مي‌گيرند.

 

بورس متكثر

بازارهاي سهام جهان، روز جمعه را با افت آغاز كردند چراكه اميد به نهايي شدن «نفتا» از سوي طرف‌هاي مختلف رنگ باخته بود. بازارهاي آسيا روز را با افت شروع كردند و اروپايي‌ها همان مسير را ادامه دادند. بازارهاي امريكا به دليل نزديكي به تعطيلي روز كارگر خلوت‌تر بودند اما توانستند برابر بدبيني تا حدي مقاومت كنند. جمعه در حالي كه شاخص S&P 500 ثبات داشت، داوجونز افت كرد و نزدك بالاتر رفت. در ماه سپتامبر، علاوه بر موضوعات تجاري، حواشي پيرامون ترامپ هم بازارساز خواهد بود.

 

تقلاي دلار

شاخص دلار در ماه اوت افت و خيز بسياري داشت با اين همه توانست در كل ماه مقداري رشد را تجربه كند. اين شاخص كه پول امريكا را با 6 رقيب بين‌المللي‌اش مقايسه مي‌كند در آخرين روز ماه جولاي روي عدد 94.55 واحد ايستاده بود، اما در آخرين روز اوت، روي عدد 95.14 واحد متوقف شد. آنچه در ماه اوت بر دلار فشار وارد كرد، مسائل تجاري جهاني و مسائل سياسي داخل امريكا بود كه همچنان پابرجا هستند. اما عامل حمايتي خطر در بازارهاي نوظهور نيز همچنان اثرگذار است.

 

اميد به طلا

اونس طلا كه پنجشنبه به كانال هزار و 100 دلار رفته بود، جمعه به اين كانال بازگشت. با اين حال، هر دو روند بسيار نزديك به مرز كانالي اتفاق افتاد تا پيش بيني روند هفته جديد دشوار باشد. بر اساس نظرسنجي كيتكو، بيشتر تحليلگران بازارهاي جهاني فلزهاي گرانبها و اكثر معامله‌گران خرد اين بازار انتظار دارند طلا تحت حمايت نااطميناني‌هاي اقتصادي- سياسي و احتمال شناسايي سود در بازار با رشد مواجه شود. چشم‌انداز كوتاه‌مدت فلز زرد در حالي مثبت است كه اين كالاي سرمايه در ماه اوت براي پنجمين ماه متوالي افت كرد. افت اونس در اوت بيش از 1درصد بوده است.

 

نفت سردرگم

طلاي سياه در ماه گذشته ميلادي عمدتا تحت فشار مسائل تجاري جهاني بود. از آنجا كه جنگ اقتصادي چندجانبه در جهان به خصوص درگيري دو اقتصاد اول جهان يعني چين و امريكا مي‌تواند رشد اقتصاد جهان را آهسته كند و در نتيجه بر تقاضاي نفت اثر بگذارد، نفت در اوت 2018 روزهاي خوبي نداشت. افت نفت در كل ماه چند دلار بود اما نفت برنت در اين ماه به مرز 70 دلار هم نزديك شد. البته رشد نفت از كف ماهانه، مي‌تواند براي فروشندگان اميدواركننده باشد. بازارها در سپتامبر بيش از پيش به تحريم‌هاي نفتي ايران توسط امريكا كه بناست از نوامبر آغاز شود، توجه خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون