• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4174 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ شهريور

اخبار

امريكا مانند گرگ‌هاي وحشي رفتار مي‌كند

«رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه بار ديگر از اراده اين كشور براي مقابله با سلطه دلار در تجارت جهاني صحبت كرد و گفت: امريكايي‌ها مانند «گرگ‌هاي وحشي» رفتار مي‌كنند. به گزارش فارس و به نقل از روزنامه «حريت»، اردوغان كه در شهر «بيشكك» پايتخت قرقيزستان در مجمع تجاري تركيه- قزاقستان صحبت مي‌كرد، گفت: آنها تلاش مي‌كنند از طريق دستكاري ارزي، در اقتصاد قدرتمند و مستحكم تركيه، ترديد ايجاد كنند.

وي با تاكيد بر اينكه آنكارا به دنبال دستيابي به استقلال مالي و نظامي است، گفت: «بايد با استفاده از ارز‌هاي محلي و ملي بين خود، يك بار براي هميشه به مرور به تك‌قطبي دلار پايان دهيم. امريكا مانند گرگ‌هاي وحشي رفتار مي‌كند. حرف آنها را باور نكنيد. استفاده از دلار صرفا به خودمان لطمه مي‌زند. خسته نشويد، ما پيروز خواهيم بود.»

در هفته‌هاي گذشته، به خصوص پس از آنكه دولت امريكا بر واردات مجموعه‌اي از محصولات از تركيه تعرفه اعمال كرد، تنش ميان واشنگتن و آنكارا به ميزان بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است. اعمال تحريم از سوي واشنگتن عليه آنكارا و همزمان سقوط ارزش پول تركيه موجب شده تا دولت اردوغان از حركت به سمت استفاده از ارزهاي ملي براي انجام تجارت خارجي صحبت كند.

 

تكذيب حمله موشكي رژيم صهيونيستي به فرودگاه المزه

تلويزيون رسمي سوريه به نقل از يك منبع نظامي هرگونه حمله رژيم صهيونيستي به فرودگاه نظامي المزه در نزديكي دمشق را تكذيب كرد، اين در حالي است كه برخي اخبار از حمله اسراييل به اين فرودگاه حكايت داشت. به گزارش ايسنا، به نقل از تلويزيون رسمي و نيز خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، اين منبع نظامي اظهار داشت: صداي انفجارها ناشي از انفجار انبار تسليحات در نزديكي فرودگاه به دليل اتصال برق بوده است. اين در حالي است كه رسانه‌هاي وابسته به نظام سوريه پيش‌تر گزارش داده بودند، اين انفجارها ناشي از حملات هوايي اسراييل به انبار ذخاير تسليحاتي در فرودگاه بوده و اين گزارش‌ها حكايت از پاسخ نيروهاي سوري به اين حملات داشت. رسانه‌ها افزوده بودند؛ سامانه پدافندي ارتش سوريه موشك‌هاي زمين به هوا را از مقرهاي تيپ چهارم در اطراف منطقه معضميه الشام شليك كرده بودند. شاهدان عيني نيز در نيمه‌هاي شب شنبه از شنيده شدن صداي انفجارهاي مهيبي در اطراف فرودگاه نظامي المزه در غرب دمشق و نيز مركز پژوهش‌هاي علمي الجمرايا و بلند شدن دود از فرودگاه خبر داده بودند. يك ساكن محله المزه در همجواري فرودگاه المزه در اين باره گفت: صداي ده‌ها انفجار كه منبعش فرودگاه بود، شنيده شد و دود غليظي براي نيم ساعت از فرودگاه به هوا برخاست و خودروهاي امداد و آمبولانس و آتش‌نشان‌ها به سمت فرودگاه حركت كردند. ديده‌بان حقوق بشر سوريه كه وابسته به مخالفان سوري است، مدعي شده بود، فرودگاه در معرض حمله موشكي اسراييل قرار گرفت. در اين راستا آوي ديچر، رييس سابق سازمان شاباك اسراييل مدعي شد، اسراييل هرگز اجازه نخواهد داد، سوري‌ها خاك كشورشان را مكاني براي ايراني‌ها قرار دهند. اين ژنرال اسراييلي به‌طور تلويحي اشاره كرد، در سايه مشغول بودن سوري‌ها به شهر ادلب، ارتش اسراييل فرودگاه نظامي المزه را هدف قرار داد.

 

انتقاد خرازي از تعلل اروپا در برجام

«سيدكمال خرازي» رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در ملاقات «آليستر برت» معاون وزير امور خارجه انگليس در امور خاورميانه و شمال آفريقا تصريح كرد: سه كشور اروپايي تاكنون نتوانسته‌اند، اقدام لازم را براي تامين منافع ايران از برجام انجام دهند. اعمال تحريم‌ها و فشارها و عدم اقدام سريع اروپا در اجراي تعهدات خود در قالب برجام تبعات جدي در پيش خواهد داشت. خرازي در خصوص بحران يمن نيز با تاكيد بر اينكه تلاش براي توقف بمباران‌ها از سوي عربستان ضروري است، گفت: اگر انگليس خواهان پايان جنگ يمن است، بايد از فروش سلاح به عربستان خودداري كند و از ائتلاف متجاوزان به يمن بخواهد به جنگ خاتمه دهد. اين حق طبيعي نيروهاي مردمي يمن است كه در دولت آينده مشاركت داشته باشند. رييس شوراي راهبردي روابط خارجي با تاكيد بر اينكه «اروپا با حمايت از كشورهاي حامي گروه‌هاي تروريستي، اشتباه بزرگي در سوريه مرتكب شد»، تصريح كرد: همكاري ايران با دولت‌هاي سوريه و عراق در مقابله با داعش و گروه‌هاي تروريستي، نقش مهمي در برقراري امنيت و ثبات در منطقه داشته است و اينكه برخي ايران را به بي‌ثبات كردن منطقه متهم مي‌كنند، ناشي از سطحي‌نگري آنهاست.خرازي با بيان اينكه زمينه‌هاي وسيعي براي همكاري بين ايران و انگليس وجود دارد، تصريح كرد: با اين حال، تحقق اين همكاري‌ها مستلزم اعتمادسازي بين دو طرف است. آليستر برت هم در اين ملاقات با بيان اينكه موضع انگليس در قبال برجام كاملا از امريكا متفاوت است، گفت: به دنبال يافتن مكانيسم اروپايي براي موفقيت برجام هستيم. معاون وزير خارجه انگليس در اين ملاقات گفت: نه تنها ايران، بلكه اروپا هم قرباني سياست‌هاي غلط دولت امريكاست.وي با اشاره به اهميت و جايگاه منطقه‌اي ايران گفت: ما به دنبال اعتمادسازي با ايران و تقويت همكاري‌هاي دوجانبه هستيم و بر تداوم گفت‌وگو و ارتباطات پارلماني براي ايجاد اعتماد متقابل تاكيد داريم. ايران شناخت خوب و تجربه طولاني در منطقه دارد و مي‌تواند در حل بحران‌ها در منطقه كمك كند. ما در مقايسه با امريكا، شناخت بيشتري از منطقه داريم و براي پايان دادن به بحران‌ها آماده همكاري هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون