• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

به بهانه برگزاري كنسرت رايگان محمد معتمدي در بوستان آب و آتش

بي‌مزد بود و منّت

پيمان نوروزي

 

 

دومين كنسرت خياباني محمد معتمدي برگزار شد و به قول خودش، براي مردم هيچ خطري به همراه نداشت. اجراي خياباني محمد معتمدي در پارك «آب و آتش» در حالي روي صحنه رفت كه در طول يك ماه گذشته شاهد كشمكش‌هاي فراوان پيرامون اجراي اين ايده بوديم. از اعلام آمادگي همايون شجريان براي برگزاري كنسرت خياباني گرفته تا حمايت شوراي شهر و دفتر موسيقي و چه و چه و همين اواخر موضع‌گيري هوشنگ كامكار مبني بر اينكه پيشنهاد برگزاري اين كنسرت‌ها، يكسره شوآف تبليغاتي است و امكان اجرايي ندارد. در اين مدت اما محمد معتمدي، بي‌سر و صدا و بدون هيچ حاشيه و خبرسازي، مراحل چندگانه اخذ مجوز را طي كرد و به آنچه تا مدت‌ها خبر داغ رسانه‌هاي موسيقي بود، جامه عمل پوشاند. اين خواننده در گفت‌وگويي كه با مهر انجام داد، گفته است: «روغني در شيشه بيني صاف و روشن ريخته/ غافلي بر سر چه آمد كنجد و بادام را. اين بيت مصداق بارز فعاليت‌هايي است كه ما در چند ماه گذشته براي برگزاري كنسرت رايگان در تهران داشتيم. كنسرتي كه برگزار شد نتيجه روزها و شايد ماه‌ها تلاش دوستاني است كه براي صدور مجوز اين اجراي زنده تلاش و مجاهدت كردند، جنگيدند و برخي از افراد را توجيه كردند كه اين اجراها مي‌تواند بدون هيچ حاشيه‌اي برگزار شود.»

درست است كه مشكلاتي از قبيل تامين نظم و انضباط شهري و كيفيت مناسب صدابرداري در برگزاري كنسرت‌هاي خياباني، از درجه اولي اهميت برخوردار است اما اين موارد و مسائل نمي‌تواند مفهوم كلي برگزاري كنسرت در فضاي باز (ميادين و پارك‌ها) را زير سوال ببرد و آن را غيراجرايي جلوه دهد.

چنانكه همين دو شب در پارك «آب و آتش» شاهد بوديم كه كنسرت معتمدي، با هر كم و كاستي كه داشت، اجرا شد و هزاران نفر توانستند به تماشاي آن بنشينند، با گروه همراه شوند و همخواني كنند.

معتمدي مي‌گويد: «من به مردم عزيز تبريك مي‌گويم، آنها به قدري در برگزاري منظم اين رويداد همراه ما بودند كه من بار ديگر به ايراني بودن خود و داشتن چنين مردم نجيب، اصيل و با فرهنگي افتخار كردم.»

در آخرين شب اجراي خياباني معتمدي و اركسترسازهاي ايراني به رهبري علي‌اكبر قرباني، محمود واعظي -رييس دفتر رييس‌جمهور- نيز حضور داشت و در خاتمه برنامه گفت: «دولت در برگزاري چنين فضاهايي جدي است. ممكن است برگزاري كنسرت خياباني در مقايسه با اجراهاي داخل سالن كيفيت كمتري داشته باشد اما مهم اين است كه اين اجراها كاملا رايگان و در فضايي مناسب موجبات شادي مردم را فراهم مي‌كنند و من فكر مي‌كنم ابتكار بسيار خوبي است و از برگزاركنندگان و هنرمنداني كه در اين كار مشاركت دارند بايد قدرداني شود.»

اما اين اولين‌باري نيست كه كنسرت‌هاي فضاي باز در پايتخت اجرا مي‌شود. شايد بتوان تجربه‌هايي مثل برگزاري كنسرت‌هاي پاپ در بوستان ولايت تهران و برنامه‌هايي شبيه آن را اولين تجربه‌هاي اجراي موسيقي در خيابان‌ها قلمداد كرد. بي‌شك اجراي محمد معتمدي يكي از مهم‌ترين اتفاقات تاثيرگذار در ميان كنسرت‌هاي خياباني بود و راهگشاي برنامه‌هاي موسيقي جدي، معتبر و با كيفيتي كه به هيچ‌وجه پيش از اين، امكان اجرا در خيابان را نداشتند؛ همان‌گونه كه رپرتوار اين كنسرت با اندكي تغيير، همان كيفيتي را به نمايش گذاشت كه چندي پيش در برج ميلاد به مخاطبان ارايه كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون