• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

عدد و رقم

كالاهاي جديد مشمول دريافت ارز دولتي

محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌اي به همتي رييس كل بانك مركزي فهرست جديد كالاهاي دريافت ارز دولتي را با ۷۵ قلم افزايش اعلام و درخواست كرد براي جلوگيري از كمبود در بازار از هرگونه تاخير خودداري شود. وي در نامه‌اش با موضوع فهرست تكميلي اقلام تبصره (1) ماده (1) اظهار كرد: «با عنايت به اطلاعات واصله مبني بر عدم اجراي تعرفه‌هاي ابلاغي از سوي همكاران آن بانك بديهي است هرگونه تاخير در اعمال ضوابط و سياست‌هاي ابلاغي دولت منجر به كمبود كالايي و بروز مشكلات متعدد در تنظيم بازار كالاهاي اساسي و ضروري مي‌شود كه تبعات آن متوجه آن حوزه خواهد بود. بدين وسيله ضمن تاكيد بر عملياتي كردن نامه فوق، فهرست تكميلي مشتمل بر تعداد 75 قلم كالا به همراه كد HS هشت رقمي كه با هماهنگي دستگاه‌هاي ذي‌ربط احصا شده است (نامه شماره 97/501/2776 مورخ 27 مرداد 1397 وزارت جهاد كشاورزي تصوير پيوست) براي تامين ارز رسمي (42000 ريال) به شرح 3 صفحه جدول پيوست ارسال مي‌شود.»

 

تعداد گوشي‌هاي فعال در كشور

حسين فلاح جوشقاني معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، اعلام كرد: 200 ميليون گوشي پس از اجراي طرح رجيسترينگ در شبكه تلفن همراه كشور فعال است. او درباره تلاش براي ساماندهي بازار تلفن همراه كه در هفته‌هاي اخير با مشكلات متعددي روبه‌رو شده است، يادآوري كرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هيچ وظيفه‌اي در اين زمينه ندارد اما از باب همكاري به وزارت صنعت، معدن و تجارت كمك مي‌كند بتواند اين بازار را ساماندهي كند. اكنون گوشي‌هاي تلفن همراه به محض ورود به كشور در سامانه‌هاي گمرك و رجيستري ثبت مي‌شوند اما پس از آن هيچ نظارتي بر چگونگي رسيدن به دست مصرف‌كننده نهايي وجود ندارد و برهمين اساس اين نهادها دنبال اجراي چنين طرحند.

 

سهم حمل و نقل دريايي

هادي حق‌شناس معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي مي‌گويد: ميزان جابه‌جايي كالا در ايران امروز به سهم 90 درصدي رسيده، درحالي كه در جهان 80 درصد از طريق دريا صورت مي‌گيرد و در سال 2017 به 10 ميليارد تن رسيد. ايران در شمال و جنوب به آب‌هاي آزاد دسترسي دارد و اين موضوع مزيت بزرگي براي حمل و نقل ايران است و در بين شقوق مختلف حمل و نقل، حمل و نقل دريايي به دليل ايمني بالا، كوتاهي مسير و حجم بالاي بار مقرون به صرفه است و كشتي‌هاي بزرگ طوري طراحي شده‌اند كه ظرفيت 22 هزار كانتينر بار دارند.

 

روغن موتور بالا كشيد

عليرضا نيك‌آيين رييس اتحاديه تعميركاران تهران اعلام كرد: روغن موتور بيش از ۴۰درصد گران شده است و با افزايش قيمت روغن موتور بازار فروش روغن‌هاي تقلبي در سطح بازار رونق گرفته است. نوسانات نرخ دلار و افزايش قيمت مواد اوليه در پالايشگاه‌ها باعث شده تا قيمت پايه بسياري از روغن‌هاي موتور خودرو با افزايش روبه‌رو شود، علاوه بر اين هزينه‌هاي حمل‌ونقل نيز افزايش پيدا كرده است كه در مجموع در حال حاضر قيمت روغن موتور خودرو بيش از 40 درصد گران شده است. وي افزود: گراني روغن باعث شده تا برخي فروشندگان براي سودجويي بيشتر عرضه را كاهش داده و همين امر عاملي است تا روغن در بازار به‌وفور پيدا نشود.

 

هر كيلو مرغ در بازار

مهدي يوسف خاني رييس اتحاديه فروشندگان مرغ و ماهي اعلام كرد: قيمت مرغ آماده طبخ و عرضه با كاهش بيش از هزار توماني به قيمت ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان در بازار خرده فروشي فروخته مي‌شود. البته قيمت مرغ در كشتار گاه براي صاحبان واحدهاي عرضه كننده مرغ 9550تومان است. وي با بيان اينكه قيمت مرغ در واحدهاي صنفي با احتساب 10 درصد سود به مشتريان عرضه مي‌شود افزود: قيمت مرغ در مراكز عمده‌فروشي 9750 تومان به صاحبان واحد‌هاي صنفي عرضه مي‌شود. قيمت مرغ شمال 9000 تومان در بازار خرده‌فروشي است ، قيمت عمده مرغ كشتار شمال در ميدان بهمن 9900 تومان است.

 

سهم كنجد وارداتي

بيش از ۶۸ درصد از كنجد وارداتي ايران از پاكستان و هند به ايران وارد شده است .بر اساس آمار مقدماتي گمرك ايران از تجارت خارجي چهارماهه نخست سال جاري، در اين مدت ۲۰ هزار و ۸۷۵ تن دانه كنجد از كشورهاي مختلف به ايران صادر شده است كه ارزش واردات كنجد ايران تا پايان تيرماه سال جاري به ۳۰ ميليون و ۱۹۹ هزار دلار مي‌رسد. ايران در اين مدت از ۱۴ كشور دنيا كنجد وارد كرده كه در ميان صادركنندگان اين محصول به ايران، كشور پاكستان با صادرات ۱۰ هزار و ۷۵۱ تن به ارزش ۱۵ ميليون و ۳۷۳ هزار دلار، بيشترين ميزان صادرات كنجد به ايران را به خود اختصاص داده است.البته هند نيز سهم مهمي از صادرات كنجد به ايران دارد، به‌طوري‌كه در همين مدت هند نيز ۳۶۱۹ تن كنجد به ارزش پنج ميليون و ۶۳۲ هزار دلار به ايران صادر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون