• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4175 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۳ شهريور

ستاره سابق فوتبال، مالك جديد باشگاه اسپانيايي

وايادوليد يك مهاجم لازم داشت مثل رونالدو

سامان سعادت

 

 

خبري كه ديروز رسانه‌ها را تحت تاثير خودش قرار داد، خريد 51% از سهام باشگاه اسپانيايي رئال وايادوليد توسط رونالدوي اورجينال بود. ستاره سابق دنياي فوتبال و برنده 3 توپ طلا، در اقدامي نسبتا عجيب با هزينه‌اي 30 ميليون يورويي به عنوان مالك جديد باشگاه معرفي شد. باشگاهي كه اين فصل پس از دوري 4‌ساله دوباره به سطح اول فوتبال اسپانيا برگشته. رونالدو كه پس از خداحافظي‌اش در سال 2011 از دنياي فوتبال، مانند بقيه هم‌دوره‌اي‌هايش نرفت سراغ مربيگري، به يكباره در كسوت مدير يك باشگاه به دنياي فوتبال بازگشته. او در كنفرانس خبري بعد از خريد سهام باشگاه اعلام كرد: در طول دوران حضورم در فوتبال، مراحل زيادي را سپري كردم تا براي باشگاه‌داري آماده شوم. فوتبال براي من چيزي وراي يك شغل و منبع درآمد است. من عاشق فوتبال هستم. در وايادوليد بهترين كادر و اعضا را براي رسيدن به اهداف‌مان داريم. اهدافي كه فقط ما را به وضعيت كنوني باشگاه راضي نخواهد كرد چون مي‌خواهيم تا جايي كه اميد و رويا اجازه مي‌دهد، پيشرفت كنيم.

باشگاه وايادوليد كه 90 سال از تاسيسش مي‌گذرد و جزو تيم‌هاي قديمي اسپانيا محسوب مي‌شود، هيچ‌وقت نامش در رديف تيم‌هاي قدر قرار نگرفته و حداكثر تلاشش معمولا بقا در لاليگا بوده. تلاشي كه هميشه هم مثمرثمر واقع نشده و اين تيم نصف بيشتر دوران فوتبالي‌اش را در دسته‌هاي 2 و 3 اسپانيا گذرانده. اين تيم 41 بار حضور در لاليگا را تجربه كرده كه سال‌هاي 80 تا 92 و 93 تا 2004 به ترتيب با 12 و 11 بار حضور متوالي بهترين سال‌هاي فوتبالي‌اش را رقم زده. اما بهترين رتبه اين تيم برمي‌گردد به فصل 63-62 كه در رده چهارم قرار گرفت. در 20 سال اخير وايادوليد تنها يك بار توانسته بين 10تيم برتر قرار بگيرد. فصل 2000-99 كه اين تيم در جايگاه هشتم فصل را به پايان رساند؛رونالدوي برزيلي در كنفرانس مطبوعاتي‌اش اعلام كرد كه اهداف بزرگي براي باشگاه در سر دارد: پروژه جديد ما براي وايادوليد چهار پايه دارد: رقابت، شفافيت، انقلاب و شبكه‌هاي اجتماعي. به نظر مي‌رسد رونالدو و تيم احتمالي مشاورينش تصميم دارند با رويكردي كاملا جديد پا به عرصه مديريت و باشگاه‌داري بگذارند. البته از قرار معلوم خبري از ولخرجي‌‌هاي افسارگسيخته در اين تيم نخواهد بود. شبيه آن چيزي كه پيش‌تر در تيم‌هاي چلسي و منچسترسيتي و پاري‌سن‌ژرمن شاهد بوديم. رونالدو يك سرمايه‌دار نيست كه از فرط پولداري نداند پول‌هايش را كجا خرج كند. او يك فوتباليست حرفه‌اي است و گرچه مي‌داند پول عنصر مهمي در موفقيت تيم‌هاست، اما تجربه‌اش به او ياد داده كه مي‌توان با طرح‌هاي جديد و نوآورانه نيز مسير موفقيت را هموار كرد. طرح‌هايي كه الزاما پيشرفت‌شان منوط به وجود سرمايه هنگفت نيست. حضور رونالدو به عنوان مدير باشگاه قطعا اعتبار زيادي به رئال وايادوليد خواهد بخشيد و همين امر موجب تسهيل بعضي امور خواهد شد. ضمن اينكه اين نوع مديريت‌ها مي‌تواند فصل جديدي در فوتبال را آغاز كند و شايد از اين پس شاهد گذر از عصر مالكان سرمايه‌دار و رسيدن به عصر مالكان سابقا فوتباليست باشيم. اتفاقي كه به‌شدت وابسته است به موفقيت يا عدم موفقيت رونالدو در تصميم جديدش.

وايادوليد در شرايطي تحويل رونالدو مي‌شود كه در 3 بازي اولش در ليگ با 2 تساوي و 1 باخت خفيف 1 بر 0 مقابل بارسلونا در رده شانزدهم جدول لاليگا قرار گرفته. نكته جالب توجه در وضعيت اين تيم عدم گلزني در 3 هفته اول ليگ است. وايادوليد تنها تيمي است كه نتوانسته تا اينجاي مسابقات گلي به ثمر برساند. اما از آن طرف اين تيم با تنها 1 گل خورده بهترين خط دفاعي مسابقات را در 3 هفته آغازين ليگ در اختيار دارد. همه اينها به‌طور ضمني ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه در شرايط فعلي مهم‌ترين چيز براي اين تيم يك مهاجم گلزن است و چه كسي بهتر از رونالدو؟ يكي از بهترين مهاجمان تاريخ فوتبال جهان. مهاجمي كه اين‌بار با تغيير سمت، قرار است نه در نوك پيكان حمله، بلكه در راس كادر مديريتي باشگاه، اين تيم را به روياهاي دور و درازش نزديك كند. بايد ديد اين پروژه جذاب در نهايت به كجا خواهد انجاميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون