• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

يك اثر از ايران هم در موزه ملي برزيل سوخت

گروه اجتماعي| روز گذشته و پس از انتشار خبر آتش‌سوزي در موزه ملي برزيل عرفان خسروي، ديرينه‌شناس و پژوهشگر متخصص در حوزه دايناسور در حساب اينستاگرامش متني را منتشر كرد كه خبر از وجود يكي از اشياي مكشوفه در ايران در موزه برزيل مي‌داد و احتمال اينكه اين شيء در آتش‌سوزي يكشنبه شب موزه ملي برزيل از بين رفته باشد، بسيار زياد است. خسروي در اين نوشته اشاره كرده است: «نخستين و باارزش‌ترين فسيل دندان دايناسوري كه سال ۲۰۰۲ در منطقه آب‌بيد كرمان كشف شده بود با مجوز رييس‌ وقت پژوهشكده علوم زمين دكتر منوچهر قرشي به رسم امانت به موزه ملي برزيل فرستاده شد و هرگز به ايران بازنگشت.» ظاهرا اين قطعه مكشوفه در كرمان براي انجام مطالعات به بخش ديرينه‌شناسي برزيل امانت داده شده بود اما با وقوع آتش‌سوزي گسترده در اين موزه به احتمال زياد اين قطعه فسيل هم از بين رفت، فسيلي كه در سال ۱۳۸۱ (2002) در نخستين پي‌جويي دايناسورها در منطقه آب‌‌بيد در راور كرمان كشف شد.

‌ايسنا روز گذشته در رابطه با اشاره به قوانين مربوط به خروج آثار از كشور نوشت: «آيين‌نامه اموال فرهنگي، هنري و تاريخي نهادهاي عمومي و دولتي در ‌تاريخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۴ و بعد از خروج اين فسيل از ايران، تصويب شد. طبق ‌ماده يك اين آيين‌نامه، ‌اموال فرهنگي- تاريخي و هنري به اموالي گفته مي‌شود كه از نظر علمي، تاريخي، فرهنگي، باستان‌شناسي، ديرين‌شناسي و هنري حايز اهميت بوده و بيش از يكصد سال از تاريخ ساخت يا ايجاد آن گذشته ‌باشد. نمونه فسيل ارسال شده به برزيل بنا بر تعريف آيين‌نامه از اموال فرهنگي- تاريخي محسوب شده و در ‌تبصره ماده يك، يكي از آثاري را شامل مي‌شود كه آثار ديرين‌شناسي، شامل مجموعه‌ها و نمونه‌هاي نادر جانورشناسي، ‌گياه‌شناسي، معدن‌شناسي، ‌انسان‌شناسي، بقاياي نباتي و جانوري ماقبل تاريخ و تركيبات نادر زمين‌شناسي در حكم اموال فرهنگي - تاريخي‌محسوب مي‌شود. در ماده ۲۱ آيين‌نامه، خروج موقت اموال فرهنگي - تاريخي و هنري درجه يك مشمول اين آيين‌نامه براي شركت در ‌نمايشگاه‌هاي خارج از كشور را منوط به تاييد سازمان ميراث فرهنگي و سپس تصويب هيات وزيران دانسته است. حتي در ‌تبصره آن ‌خروج موقت اموال تاريخي، فرهنگي و هنري درجه دو و سه را با موافقت سازمان ميراث فرهنگي لازم دانسته است.»

تبصره چهارم ماده سوم اين آيين‌نامه، سازمان حفاظت‌ محيط زيست مسوول قانوني اموال موضوع تبصره ذيل ماده يك برشمرده است، اما سازمان محيط زيست هيچ هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي در رابطه با ارسال اين اثر صورت نداده است. در همين رابطه محمدرضا كارگر، مدير اداره كل موزه‌ها به ايسنا گفت: «سازمان ميراث فرهنگي مسوول نمونه‌هاي اشياي تاريخي و فرهنگي است، در حالي كه نمونه فسيل دايناسوري جزو آثار طبيعي است‌كه بيشتر مربوط به محيط‌زيست، زمين‌شناسي و فسيل‌شناسي مي‌شود چيزي كه ما اصلا در آن دخالتي نداريم و حتي از اين موضوع اطلاعي نداشته‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون