• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4176 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور

بسته حمايتي گردشگري هفته آينده به دست دولت مي‌رسد

ايسنا | معاون گردشگري كشور از تكميل بسته حمايت از صنعت گردشگري و تحويل آن به هيات دولت در هفته آينده خبر داد. اين بسته حمايتي به دنبال نوسانات ارز و اجراي برخي ترحيم‌ها عليه ايران با خروج يك‌جانبه آمريكا از برجام تهيه شده كه علي‌اصغر مونسان- رييس سازمان ميراث فرهنگي، صناع دستي و گردشگري پيش‌تر به آن اشاره‌اي كرده و گفته بود: «در بسته حمايتي درخواست اين است كه ماليات بر ارزش افزوده يا به تعويق بيفتد يا با همراهي دولت كاهش پيدا كند، درج نشدن مهر در پاسپورت كه خواسته جامعه هتلداران و دفاتر خدمات گردشگري است و استمهال يك‌ساله براي بازپرداخت تسهيلاتي كه هتلداران دريافت كرده‌اند نيز در اين بسته مطرح شده است.»

محمد محب‌خدايي، معاون گردشگري اين سازمان بدون اشاره به جزييات تازه‌اي از اين بسته حمايتي، درباره بي‌اطلاعي برخي از تشكل‌هاي گردشگري به ويژه مجريان تورهاي ايران از محتواي اين حمايت‌ها اظهار كرد: براي تعيين محتواي حمايت‌ها و تشويق‌ها از جوامع و تشكل‌هاي گردشگري مطابق با نياز آنها، مشورت گرفته شده است. آنها درخواست‌هايي چون معافيت مالياتي و رفع محدوديت‌هاي بيمه‌اي براي گردشگران خارجي را مطرح كرده‌اند كه در اين بسته لحاظ شده و همچنان درحال تكميل است و تشكل‌هاي گردشگري مي‌توانند خواسته‌هاي خود را مطرح كنند.

وي اضافه كرد: ما نيز پس از تحويل بسته حمايتي به دولت با همراهي آژانس‌هاي گردشگري كشورمان جلسات مشتركي را با بازارهاي هدف ترتيب خواهيم داد و تورهاي آشناسازي را براي شركت‌هاي خارجي اجرا مي‌كنيم. اين برنامه با جمهوري آذربايجان به زودي آغاز مي‌شود و با افغانستان و عراق ادامه خواهد يافت و براي بازار اروپا هم اجرا خواهد شد. او در پاسخ به اين سوال كه با توجه به تشديد ايران‌هراسي در رسانه‌هاي خارجي با تغيير رفتار امريكا، بسته حمايتي چه سهمي را به سرمايه‌گذاري در تبليغ امنيتِ ايران اختصاص داده است؟ گفت: در زمان ناآرامي‌هاي تركيه و حمله داعش، آفرهاي ويژه‌اي به آژانس‌هاي گردشگري خارجي داده شد تا بازار صنعت گردشگري آن كشور متاثر نشود. اين قاعده تجارت است كه ما مي‌توانيم از آن الگوبرداري كنيم. در حال حاضر نيز نوسانات ارز باعث شده نرخ سفر در ايران براي خارجي‌ها ارزان‌تر تمام شود. آژانس‌هاي كشورمان مي‌توانند از اين شرايط به نفع خود استفاده كنند و با دادن آفرهاي ويژه‌اي به همتايان تجاري‌شان در كشورهاي هدف، آنها را مجاب كنند براي ايران تبليغ كنند تا گردشگران بيشتري جذب شوند و به اين ترتيب درآمد و سود مضاعفي عايدشان شود.

محب‌خدايي با بيان اينكه نوسانات ارز نرخ سفر به ايران را رقابتي كرده است، اما متاسفانه بعضي از آژانس‌ها به اختلافات ارز كاري ندارند و همان قيمت و رويه قبلي خود را اجرا مي‌كنند، افزود: شرايط حال حاضر اين اجازه را به آژانس‌هاي كشورمان مي‌دهد كه با تقسيم سود جذاب‌تر با شركاي خارجي خود، به آنها انگيزه تبيلغ بيشتر براي ايران را بدهند، چرا كه مزيت بازار رقابتي در دو شاخص كيفيت و قيمت تعريف شده است كه اگر ما بر هر دوي آنها متمركز شويم، مي‌توانيم به هدف نزديك شويم. اين اتفاقي بود كه در زمان ناآرامي‌هاي تركيه رخ داد. اين معادله به هيچ وجه سخت و پيچيده نيست. ما بايد روش‌مان را تغيير دهيم؛ برخي از آژانس‌هاي ايراني به اين نتيجه رسيده‌اند، ولي متاسفانه برخي ديگر نمي‌خواهند رويه خود را تغيير دهند.

معاون گردشگري در پاسخ به نگراني برخي از تورگردان‌ها درباره احتمال تشديد ركود تورمي در سال آينده و افزايش قيمت‌ها كه به گراني نرخ سفر ايران منجر خواهد شد، گفت: خدمات گردشگري در ايران نهايت ۳۰ تا ۴۰ درصد افزايش مي‌يابد درحالي‌كه اختلاف ارزي در اين مدت ۳۰۰ درصد بوده است، بنابراين افزايش نرخ مشهود نخواهد بود و تجانسي هم نخواهد داشت و جاي نگراني وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون