• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان:

موازي‌كاري با دولت به صلاح نيست

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز پنجشنبه در ديدار رييس و نمايندگان مجلس خبرگان، مهم‌ترين وظيفه مردم و نخبگان را در شرايط خطير كنوني، حركت در جهت حفظ و تعميق انسجام مردم با دستگاه‌هاي دولتي و پرهيز از ايجاد فضاي يأس و نااميدي و احساس بن‌بست دانستند و گفتند: بدخواهان ملت ايران به موازات جنگ اقتصادي، جنگ رسانه‌اي و تبليغاتي را نيز در دستور كار خود قرار داده‌اند، بنابراين انتقادها بايد با هدف اصلاح و خيرخواهانه باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان‌شان با اشاره به ايام پربركت و مهم نيمه دوم ماه ذي‌الحجه و مناسبت‌هاي تاريخي روز مباهله و روز نزول سوره دهر خاطرنشان كردند: مباهله در واقع مظهر اقتدار ايماني و تكيه بر حقانيت است و ما همواره نيازمند اقتدار ايماني و تكيه بر حقانيت نظام اسلامي در مقابل استكبار هستيم و در شرايط كنوني نيز برآيند گرايش‌هاي افكار عمومي، اطمينان نسبت به بر حق بودن حركت و مسير نظام اسلامي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس با تشكر از گزارش‌هاي بيان شده در جلسه، به اهميت و ضرورت وحدت و انسجام ملي و شكل‌دهي افكار عمومي در اين جهت اشاره كردند و افزودند: شرايط امروز ما، شرايط حساسي است اما اين حساسيت به دليل تعداد زياد دشمنان يا قدرت بالاي آنها نيست زيرا اين دشمنان از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همواره بوده‌اند و حتي در آن زمان قدرت بيشتري نيز داشته‌اند اما با وجود همه اقدامات خصمانه ازجمله حمله نظامي طبس، تحميل جنگ هشت ساله، سرنگوني هواپيماي مسافري و محاصره اقتصادي، هيچ كاري از پيش نبرده‌اند و اكنون نظام اسلامي همچون شجره طيبه‌اي است كه با پايه‌هاي مستحكم، در حال گسترش و ثمردهي است.

ايشان تاكيد كردند: حساسيت شرايط از اين جهت است كه نظام اسلامي با قدم گذاشتن در يك راه نو و طرح ديدگاه‌ها و نظريات متفاوت، در چهل سال گذشته، برخلاف جريان كلي استكبار و نظام سلطه حركت كرده است و در چنين شرايطي، در جنگ پر از تعارض سياست بين‌المللي، شرايط و اقتضائات گوناگوني به وجود مي‌آيد كه بايد در هر شرايطي به تناسب آن و با دقت كامل عمل كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: اگر در هر اوضاع و اقتضايي، آحاد مردم به‌ويژه نخبگان، نسبت به شرايط و جايگاه نظام غفلت كنند، قطعا ضربه خواهيم خورد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به تبيين شرايط فعلي و اقتضائات آن پرداختند و گفتند: امروز نظام اسلامي با يك جنگ همه‌جانبه اقتصادي مواجه است كه از يك اتاق جنگ و با دقت و اهتمام كامل هدايت مي‌شود اما در كنار اين جنگ، يك جنگ مهم رسانه‌اي و تبليغاتي نيز در جريان است كه بيشتر اوقات از آن غفلت مي‌شود.

ايشان با تاكيد بر اينكه اين جنگ رسانه‌اي، از قبل هم وجود داشته ولي اكنون شدت آن بيشتر شده است، افزودند: براساس اطلاعاتي كه
در اختيار داريم، دستگاه‌هاي جاسوسي امريكا و رژيم صهيونيستي با حمايت مالي قارون‌هاي منطقه اطراف كشور ما، تشكيلاتي را براي اين جنگ رسانه‌اي راه‌اندازي كرده‌اند و به‌طور جدي در حال برنامه‌ريزي و تلاش براي آلوده كردن فضاي تبليغاتي و فكري جامعه هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: اهداف اين جنگ رسانه‌اي، ايجاد اضطراب، يأس، نااميدي و احساس بن‌بست و بدبين كردن مردم نسبت به يكديگر و نسبت به دستگاه‌هاي مسوول و همچنين بيشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشكلات اقتصادي در ذهن جامعه است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به يك نمونه اشاره كردند و گفتند: در همين مسائل مربوط به سكه و ارز و كاهش ارزش پول ملي، جنگ رسانه‌اي و فضاسازي‌هاي تبليغاتي بدخواهان، تاثيرگذار بوده است كه البته از دشمن توقعي جز رذالت نيست اما بايد مراقب باشيم، ما به اين فضاسازي‌ها براي آلوده كردن ذهن مردم، كمك نكنيم.

ايشان با تاكيد بر اينكه گاهي اوقات در بيان مشكلات يا انتقادها مبالغه مي‌شود، خاطرنشان كردند: اين مبالغه موجب تشديد اضطراب افكار عمومي و همچنين موجب گسترش «ويروس بدبيني» در جامعه خواهد شد.رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه همواره از ابتداي مسووليت رهبري، به دولت‌ها در زمينه‌هاي گوناگون انتقاد يا اعتراض داشته‌اند كه در برخي موارد هم تند بوده است، گفتند: بنده خودم اهل انتقادم و اهل مسامحه در برخورد با مشكلات و دستگاه‌هاي مسوول نيستم اما تاكيد دارم كه نحوه گفتن و نحوه اقدام كردن نبايد به‌گونه‌اي باشد كه مردم دچار بيماري بدبيني شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: نبايد فضاي عمومي كشور به‌گونه‌اي شود كه اقدامات و تبليغات مثبت قابل باور نباشند اما سخن دروغ دشمن قابل باور شود زيرا اين وضعيت بسيار خطرناك است.

ايشان با تاكيد بر اينكه ويروس بدبيني نسبت به دولت، مجلس، قوه قضاييه و نهادهاي انقلابي، بد است، در عين حال، انتقاد خيرخواهانه را براي اصلاح امور لازم دانستند و گفتند: گاهي اوقات انتقاد بايد عمومي باشد و نبايد هميشه در گوشي باشد اما اينكه به‌گونه‌اي صحبت كنيم كه بندِ دلِ شنونده پاره شود و همه‌چيز را از دست رفته تلقي كند، كار صحيحي نيست.

رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: ما برخي اوقات در نحوه انتقاد اشتباه مي‌كنيم زيرا دستگاه‌هايي كه مورد انتقاد قرار مي‌گيرند، كارهاي خوب هم دارند كه بايد آنها هم ديده و گفته شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد مجدد بر لزوم ديده شدن نكات مثبت و منفي دولت و ديگر دستگاه‌ها در كنار يكديگر، گفتند: بيان عمل صالح در كنار عمل سيئه موجب مي‌شود كه مردم بدانند كارها و اقدامات خوب هم وجود دارد و نااميد نشوند.

ايشان با تاكيد بر اينكه با وجود همه فضاسازي‌هاي تبليغاتي بدخواهان و همه مشكلات، انقلاب و كشور در حال پيشرفت است، افزودند: بيان اين موضوع به عنوان رجزخواني نيست بلكه با اطلاع دقيق مي‌گوييم كه كشور در حال حركت به سمت مفاهيم و آرمان‌ها و حقايق انقلابي است، اگرچه ممكن است سرعت حركت، آن‌گونه كه انتظار مي‌رود، نباشد اما نظام در زمينه‌هاي گوناگون علمي، صنعتي، عزت سياسي، رشد فكري و معنوي، حركت رو به جلو دارد و پيشرفت‌هاي خوبي روي داده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي، گرايش روزافزون به معنويت در ميان جوانان با وجود مطالب و تبليغات پرحجم و گمراه‌كننده در فضاي مجازي را يكي از نمونه‌هاي بارز برشمردند و گفتند: حضور گسترده جوانان در راهپيمايي اربعين، اعتكاف، نماز جماعات دانشگاه‌ها و جلسات ماه رمضان، نشان‌دهنده پيشرفت در زمينه‌هاي معنوي است. چرا اين نكات مثبت و پيشرفت‌ها را نبينيم؟ اين حقايق بايد ديده، تحليل و گفته شوند به ويژه از جانب كساني كه مخاطبان زيادي دارند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به يك نكته مهم در شرايط فعلي كشور يعني «انسجام مردم و دستگاه‌هاي مديريتي كشور» پرداختند و گفتند: بخش مهمي از اعتمادسازي و جلب اعتماد در گرو اقدامات دستگاه‌هاي مختلف است البته تريبون‌داران نيز بايد به اين كار كمك كنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه هيچ دولتي بدون كمك و پشتيباني مردم قادر به فعاليت نيست و نبايد اعتماد مردم از دستگاه‌هاي دولتي، قضايي و نيروهاي مسلح سلب شود، افزودند: راه علاج مشكلات كشور، خالي كردن پشت دولت و ابراز برائت از فعاليت دستگاه‌هاي مسوول نيست، بلكه راه علاج، ايجاد رابطه سالم بين افكار عمومي و دستگاه‌هاي مسوول، سخن گفتن و انتقاد كردن و در عين حال كمك فكري و عملي كردن است.

ايشان مسوولان دولتي را به استفاده از نظرات مردم و راه‌حل‌هاي متخصصان اقتصادي از جمله در مساله ارزش پول ملي و هدايت نقدينگي توصيه كردند و گفتند: وظيفه دولتي‌ها، استفاده از نظرات كارشناسان و تحرك براي حل مشكلات است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به نگراني بجاي برخي‌ها در قبال گره‌هاي فكري افكار عمومي نسبت به كارآمدي و خوشبين بودن به حل مشكلات افزودند: وظيفه ما، هدايت دولتي‌ها به سمت استفاده از ديدگاه‌هاي كارشناسان و حل مشكلات و خوشبين كردن مردم نسبت به تلاش‌هاي آنهاست كه در چنين صورتي، گره‌هاي افكار عمومي باز مي‌شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پاسخ به برخي اظهارنظرها گفتند: جلسات خصوصي بنده با مسوولان دولتي، قضايي و نظامي ده برابر جلسات عمومي و رسانه‌اي است و در اين جلسات مسائل مختلفي بحث مي‌شود كه عموم از آن جلسات مطلع نيستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي تاكيد كردند: دعوا كردن راه اصلاح نيست، همچنان كه ايجاد تشكيلات و كار موازي با دولت نيز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت كرده است كار بايد به وسيله مسوولان آن، در مجاري قانوني انجام بگيرد.

ايشان افزودند: مسوولان بايد كار را جهادي انجام دهند، البته در موارد خاص همچون نامه اخير رييس قوه قضاييه كه ممكن است قانون جوابگو نباشد و احتياج به اجازه رهبري باشد، يقينا همراهي و كمك خواهيم كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان به نمونه‌اي از پيشرفت نظام اسلامي در عرصه معنويت و شرح حال يكي از شهيدان مدافع حرم اشاره و با استناد به آياتي از قرآن كريم تاكيد كردند: اگر در مقابل دشمنان بايستيم، مجبور به عقب‌نشيني خواهند بود و به توفيق الهي استكبار را به زانو درخواهيم آورد و اين الگو را به همه دنيا نشان خواهيم داد كه اگر طرفداران اسلام آماده دفاع و مجاهدت باشند، قطعا پيروز خواهند شد.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت‌الله جنتي رييس مجلس خبرگان به تشكيل هيات انديشه‌ورز در اين مجلس اشاره كرد و گفت: علاوه بر تدوين آيين‌نامه اجرايي هيات‌هاي انديشه‌ورز، كارگروه‌هايي نيز با موضوعات دين و فرهنگ، اقتصادي، اجتماعي- سياسي، علم و فناوري و حقوقي-قضايي تشكيل شده و در حال فعاليت هستند.

رييس مجلس خبرگان مساله اصلي كشور را اقتصاد، نابساماني‌هاي بازار ارز و گراني‌ها خواند و خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي باتوجه به گرفتاري‌هاي مردم، نيازمند حركت انقلابي و جهادي براي عبور از مشكلات هستيم.

همچنين آيت‌الله موحدي كرماني نايب رييس مجلس خبرگان با برشمردن محورهاي سخنان نمايندگان خبرگان در اجلاسيه اخير گفت: به دليل مشكلات اقتصادي مردم، موضوع اجلاس اخير مجلس خبرگان به مسائل اقتصادي و ميزان موفقيت قواي سه‌گانه در حل آنها اختصاص داده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون