• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

اخبار

افزايش احتمال ائتلاف مقتدي صدر با حشدالشعبي براي تشكيل دولت

نماينده ائتلاف سائرون از پيشرفت قابل ملاحظه در مذاكرات با ائتلاف الفتح براي تشكيل فراكسيون بزرگ‌تر و تسريع روند تشكيل دولت جديد، خبر داد. غايب العميري نماينده ائتلاف سائرون به رياست مقتدي صدر، يكشنبه 9 سپتامبر درباره نتايج مذاكرات اين ائتلاف با ائتلاف الفتح به رياست هادي العامري توضيح داد. وي در گفت‌وگو با پايگاه خبري عين العراق اظهار داشت: دو ائتلاف در بسياري از نقطه‌نظرات مربوط به تشكيل فراكسيون بزرگ‌تر در پارلمان به يكديگر نزديك شده‌اند. العميري افزود: ائتلاف سائرون در مذاكرات كنوني به مراحل پيشرفت‌هاي از توافق و همگرايي در ديدگاه‌ها درباره تشكيل فراكسيون بزرگ‌تر در پارلمان براي تسريع در روند تشكيل دولت جديد رسيده است. اين همگرايي‌ها پيش از اين صورت نگرفته بود و طي روزهاي آتي ما، تشكيل فراكسيون بزرگ‌تر با همپيماني با الفتح و ساير فراكسيون‌هاي سياسي را اعلام خواهيم كرد. قيس الخزعلي، دبير كل جنبش عصائب اهل‌الحق از اعضاي ائتلاف الفتح، نيز شنبه در جمع خبرنگاران از مضمون نامه العامري به رهبر جريان صدر درباره موضعش در قبال نخست‌وزير آتي عراق خبر داد. به نوشته «عراق پرس»، وي گفت كه العامري در نامه به صدر به او اعلام كرد كه آماده است كه به شروط مرجعيت درباره شخصيت نخست‌وزير آتي عراق اعتماد كند و از نامزدي خود براي اين پست در قبال توافق ميان الفتح و سائرون صرفنظر كند تا از اين رهگذر، نامزدي با ويژگي‌هاي اعلام شده از سوي مرجعيت معرفي شود. الخزعلي افزود كه هنوز سائرون پاسخي به اين نامه نداده است. اما العامري از حمايت نزديك به 210 نماينده پارلمان كه شامل 156 نماينده از ائتلاف البناء و 54 نماينده از ساير فراكسيون‌ها برخوردار است.

ايراني بودن بازداشت‌شدگان در بحرين تكذيب شد

«بهرام قاسمي» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با فارس، ادعاي وزارت كشور بحرين مبني بر بازداشت 14 شهروند ايراني كه به گفته اين وزارتخانه با گذرنامه‌هاي آسيايي و جعلي و با نام‌هاي غيرحقيقي وارد بحرين شده‌اند را به دليل عدم وجود هرگونه اطلاعات بيشتر غير قابل تاييد و اتكا خواند. وي افزود: صرف اينكه ادعا شده افراد مزبور اصالتا ايراني هستند و با گذرنامه جعلي وارد بحرين شده‌اند، قابل اثبات نيست و تا دريافت اطلاعات كامل در اين زمينه نمي‌توان اظهارنظر بيشتري كرد. قاسمي همچنين يادآور شد كه تاكنون هيچ سند و مدركي توسط هيچ منبع و كانالي در مورد ايراني بودن اين افراد به مقامات ذي‌صلاح ايراني ارايه نشده است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي در عين حال با اشاره به اينكه ايران و بحرين چندين سال است كه هيچ‌گونه رابطه‌‌اي ندارند، خاطرنشان كرد: به همين خاطر هيچ رواديدي توسط دولت منامه براي شهروندان ايراني صادر نمي‌شود و اصولا هيچ گونه مبادلاتي بين دو كشور برقرار نيست و امكان سفر شهروندان ايراني به اين كشور وجود ندارد. وزارت كشور بحرين به نقل از مديركل اداره تحقيقات و پرونده‌هاي كيفري اين كشور ادعا كرده است كه 14 شهروند ايراني با گذرنامه‌هاي آسيايي و جعلي و با نام‌هاي غيرحقيقي وارد بحرين شده و در اين كشور بازداشت شده‌اند. اين وزارتخانه مدعي شده كه براساس تحقيقات انجام شده مشخص شده است كه اين افراد تابعيت ايراني دارند.

افشاي سندسازي ترامپ

روزنامه گاردين گزارش داد كه بر اساس اسنادي كه به دست اين روزنامه رسيده است، «دونالد ترامپ» رييس‌جمهوري امريكا به عكاس مراسم روز تحليف خود دستور داده تا با دستكاري عكس‌ها، درباره جمعيت حاضر در مراسم تحليف بزرگنمايي كند. به گزارش ايلنا، پيش‌تر يك عكاس دولت امريكا به ماموران تحقيق گفته بود كه از عمد عكس‌هاي روز تحليف ترامپ را بريده است تا فضاهاي خالي را از ميان ببرد و جمعيت را بيشتر از آنچه هست، نشان دهد. اين تحقيق كه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، نور تازه‌اي بر عكس‌هايي انداخت كه سرويس پارك ملي ايالات متحده از روز تحليف ترامپ منتشر كرد و آن را با مراسم تحليف «باراك اوباما»، رييس‌جمهوري پيشين اين كشور مقايسه كرد. اين در حالي است كه «شان اسپايسر» معاون مطبوعاتي پيشين ترامپ، پس از مراسم تحليف خبرنگاران را دور خود جمع كرد و گفت: «اين بزرگ‌ترين جمعيتي بود كه تا به حال در مراسم تحليف شركت كرده بود.» هويت اين عكاس و مقام‌هاي مرتبط با آن از اين گزارش حذف شده است. در اين گزارش آمده است كه ترامپ پس از ورود به كاخ سفيد از «مايكل رينالدز» رييس موقت سرويس پارك ملي، خواسته بود تا عكس‌هايي را از مراسم روز تحليف در اختيار او بگذارد. رينالدز نيز اين درخواست را با چندين كارمند خود در ميان گذاشت، ازجمله يك كارمند ناشناس حوزه ارتباطات كه گفت «ترامپ مي‌خواست عكس‌هاي سرويس پارك ملي از مراسم روز تحليف را مشاهده كند.» اين مقام گفت كه «او اين‌گونه گمان كرد كه ترامپ مي‌خواسته عكس‌هايي را ببيند كه نشانگر حضور پرشور جمعيت است.» اين مقام ادامه داد كه «عكس‌هايي كه رسانه‌ها از مراسم تحليف منتشر كرده بودند فضاهاي خالي زيادي را در ميان مردم نشان مي‌داد.» در اين گزارش آمده است كه اين كارمند با خود فكر كرده كه عكس‌هاي مورد نظر كاخ سفيد بايد دستكاري شوند تا حضور مردم بيشتري را نشان دهند، اما مي‌دانست كه رينالدز چنين درخواستي از او نكرده بود.» يك كارمند پارك ملي گفت كه اسپايسر از آنها خواسته بود تا «عكس‌هايي را انتخاب كنند كه بر شمار زياد جمعيت تاكيد داشته باشد». يكي از عكاساني كه پوشش مراسم را برعهده داشتند، گفت كه به اين دليل در عكس‌ها دست برده تا به اين خواسته جامه عمل بپوشاند و مردم بيشتري را در عكس نشان دهد. او گفت به اين دليل دست به اين كار زده كه گمان مي‌كرده مافوقانش در كاخ سفيد چنين چيزي از او مي‌خواهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون