• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4182 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور

اخبار

محمد جوادظريف:  چرا صداي كسي درنمي‌آيد؟

محمدجواد ظريف ، وزير امور خارجه روز گذشته در صفحه توييتر خود نوشت: «امريكا تهديد كرده كه تحريم‌هايي را عليه ديوان كيفري بين‌المللي اعمال خواهد كرد و قضاتش را در دادگاه‌هاي امريكا تحت تعقيب قرار مي‌دهد. چرا صداي كسي در‌نمي‌آيد؟ به نظر مي‌رسد تبختر رژيم سركش امريكا هيچ حد و مرزي نمي‌شناسد. چه زماني قرار است جامعه بين‌المللي به امريكا بگويد كه ديگر بس است و مجبورش كند تا همچون يك دولت عادي عمل كند؟» امريكا موضع خصمانه‌اي عليه ديوان بين‌المللي كيفري در لاهه اتخاذ و اين ديوان را تهديد كرده است كه اگر قضات اين ديوان پرونده و تحقيقاتي درباره احتمال ارتكاب جرايم جنگي در افغانستان به جريان بيندازند، آن را تحريم خواهد كرد.

 

فيلمبرداري روسيه از حمله شيميايي ساختگي در ادلب سوريه

وزارت دفاع روسيه روز گذشته اعلام كرد، نيروهاي وابسته به تروريست‌ها كه ماموريت تصويربرداري از صحنه‌هاي حمله شيميايي ساختگي در «ادلب» سوريه را برعهده داشته‌اند، از روز گذشته فعاليت خود را در اين منطقه آغاز كرده‌اند. بنا بر گزارش شبكه «راشاتودي»، وزارت دفاع روسيه با اعلام اين خبر گفته است، تصاوير تهيه‌شده قرار است به عنوان اسنادي ساختگي در تاييد ادعاي استفاده دمشق از تسليحات شيميايي عليه مردم سوريه، در اختيار خروجي‌هاي خبري جهاني قرار گيرد. وزارت دفاع روسيه همچنين تاكيد كرد كه اين تصاوير به زودي در اختيار رسانه‌هاي خبري جهاني قرار خواهد گرفت. پيش از اين مسكو اعلام كرده بود كه كلاه‌سفيدها به همراه تروريست‌هاي احرارالشام قصد دارند يك حمله شيميايي ساختگي در ادلب سوريه به راه بيندازند كه مسووليت فيلمبرداري از صحنه‌هاي اين حمله ساختگي برعهده نمايندگان كلاه‌سفيدهايي است كه به منطقه اعزام شده‌اند. علاوه بر اين گفته شده بود كه كانتينرهاي گاز كلر نيز به ادلب منتقل شده است. روسيه همچنين هشدار داده بود كه امريكا و متحدان غربي اين كشور در تلاش هستند تا با ارايه كمك‌هاي لازم به تروريست‌ها، پس از محقق شدن اين حمله شيميايي ساختگي در شهر ادلب، از آن به عنوان بهانه‌اي براي حمله به نيروهاي دولت سوريه در اين كشور استفاده كنند. در بيانيه‌اي كه مركز روسي نظارت بر آتش‌بس سوريه وابسته به وزارت دفاع روسيه منتشر كرده، آمده است: «چندين شبكه تلويزيوني خاورميانه و يك كانال خبري امريكايي به شهر جسرالشغور در ادلب اعزام شده‌اند تا تصاوير مورد نياز براي اقدام تحريك‌آميز درخصوص استفاده از تسليحات شيميايي عليه دمشق را ضبط كنند. تصاوير تهيه‌شده شامل صحنه‌هايي است كه در آن عاملان كلاه‌سفيدها مشغول مداواي قربانيان فرضي حمله‌اي شيميايي با استفاده از يك بمب بشكه‌اي هستند و مدعي‌اند از جانب دمشق صورت گرفته است.

 

سند جامع همكاري ايران و افغانستان در آستانه امضا

سيد‌عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته به كابل سفر كرد. وي در نخستين ساعات حضور در پايتخت افغانستان با «عبدالله عبدالله» رييس اجراييه حكومت وحدت ملي اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. عراقچي كه به منظور شركت در نشست سه‌جانبه ايران، افغانستان و هند و بحث و گفت‌وگو پيرامون سند جامع همكاري‌ها بين دو كشور به كابل سفر كرده، در اين ديدار عنوان كرد: كار سه كميته از كميته‌هاي پنج‌گانه براي دست‌ يافتن به سند جامع همكاري‌هاي مشترك بين دو كشور نهايي است و كار روي دو كميته ديگر 90درصد پيشرفت داشته است. وي امضاي سند همكاري‌هاي جامع در روابط دو كشور را
در راستاي توسعه مناسبات مهم ارزيابي كرد. معاون سياسي وزير خارجه ايران خاطرنشان كرد: سياست ايران در قبال افغانستان مبتني بر احترام به حاكميت ملي و همكاري با اين كشور است و جمهوري اسلامي از ابتكار دولت افغانستان براي حفظ وحدت ملي، تامين ثبات، صلح و امنيت حمايت مي‌كند. وي بر مبارزه مشترك با تروريسم تاكيد كرد و گفت كه تروريسم خوب و بد ندارد. عراقچي به نگراني ايران درباره فعاليت‌هاي گروه‌ تروريستي داعش اشاره كرد و افزود: ما امنيت افغانستان را امنيت خودمان مي‌دانيم و به همين خاطر بايد در مبارزه با داعش همكاري‌هاي بيشتري داشته باشيم. معاون وزارت خارجه ايران بر تداوم همكاري‌‌هاي بانكي و گسترش روابط اقتصادي بين دو كشور تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادي بين ايران و افغانستان سه ميليارد دلار است.

در ادامه اين ديدار، عبدالله عبدالله ضمن قدرداني از كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به مردم و دولت افغانستان گفت: با نيت و اراده خوب درخصوص سند همكاري‌هاي جامع و كميته‌هاي پنج‌گانه كار صورت گرفته است.

رييس اجراييه افغانستان افزود: حكومت وحدت ملي علاقه‌مند به تكميل و امضاي سند همكاري‌هاي جامع بين دو كشور است. تروريسم تهديدي براي امنيت ملي ماست. در راستاي مبارزه با تروريسم، همكاري‌هايي بين افغانستان و ايران وجود داشته، اما تهديدهاي مشترك نيازمند همكاري‌هاي بيشتر است.

عبدالله، نشست سه‌جانبه افغانستان، ايران و هند را مهم خواند و گفت: اميدواريم اين نشست‌، فرصت‌هاي جديدي را براي مردم و سرمايه‌گذاران و تجار سه كشور فراهم كند. افغانستان در سياست خارجي‌ خود براساس اصل حاكميت ملي و منافع ملي خود تصميم مي‌گيرد و روابط بين دو كشور تحت‌تاثير كشور ثالث نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون