• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

ويترين

اليف شفق، نويسنده پرآوازه تركيه در «مريد معمار» داستاني حماسي و عاشقانه مي‌‌آفريند كه حدود يك قرن از امپراتوري عثماني را در بر مي‌گيرد. پسركي 12 ساله به نام جهان به عنوان رام‌كننده فيل وارد باغ‌وحش سلطنتي مي‌شود و در كنار ماجراهايي كه دارد، موفق مي‌شود به عنوان شاگرد در كنار استاد سينان، معمار بزرگ دربار اسلامي مشغول به كار شود و در ساخت برخي از باشكوه‌ترين بناهاي تاريخ سهيم شود. «مريد معمار» داستاني است فراموش نشدني و سرشار از خلاقيت هنرمندانه و تقابل بين علم و بنيادگرايي .

 

مارسل بئالو، نويسنده فرانسوي در اين مجموعه داستان كوتاه هم متاثر از سوررئاليسم است و هم از ادبيات فانتاستيك بهره مي‌برد. در اين داستان‌هاي بسيار كوتاه با نثري شاعرانه، توصيف‌هاي بديع، تصاوير غريب و فضاسازي گيرا مواجهيم. نويسنده ابتدا با توصيف فضايي روزمره و آشنا شروع مي‌كند، ولي به مرور و با زباني كم و بيش سرد و خونسرد به امري غريب و فضايي عجيب مي‌لغزد. تصويرهايي كه تخيل فرهيخته بئالو مي‌سازد در ذهن باقي مي‌مانند. داستان‌هاي اين مجموعه را «رمان‌هاي مينياتوري» خوانده‌اند و خود نويسنده به آنها «خرده‌رمان» گفته است.

 

وابي‌سابي مقوله‌اي رازآميز و قديمي در زيبايي‌شناسي ژاپني است و امروز مبناي كار بسياري از دايزينرها، هنرمندان و نويسندگان شده است. ضمن آنكه وابي‌سابي پيشنهادهايي مي‌دهد براي شيوه خاصي از زيستن كه در آن چيزها ساده‌اند، نه پر زرق و برق- و بدوي‌اند، نه بي‌بو و خاصيت و ملال‌آور. لئونارد كورن، نويسنده كتاب، از مهم‌ترين نظريه‌پردازان وابي‌سابي است. او در اين كتاب به تاريخچه وابي‌سابي مي‌پردازد، روند نضج ‌يافتن آن را بررسي مي‌كند، ويژگي‌هايش را برمي‌شمارد و تصويري كلي و كاربردي از اين پديده به دست مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون