• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4185 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ شهريور

دور زدن قانون

وحيد جعفري

شرايط مديريت ايران به مرحله‌اي رسيده كه اكثر مديران كشور بازنشسته هستند و انگار همه اين بازنشستگان جانباز هستند! در بين روساي 51 فدراسيون ورزشي 12 رييس و 2 معاون وزير طبق قانون ممنوعيت به‌كارگيري بازنشستگان بايد از فدراسيون بروند؛ اما با اينكه همگي از احترام و عمل به قانون حرف مي‌زنند در پشت پرده به دنبال اين هستند كه صندلي خود را به هر قيمتي كه شده حفظ كنند. بحث ايثارگري و امكاني كه قانون براي جانبازان در نظر گرفته تا در صورت بازنشسته بودن بتوانند در پست خود باقي بمانند، اين امكان را به وجود آورده كه افراد با استفاده از اين موضوع به دنبال دور زدن قانون باشند.

اواخر مرداد ماه سال گذشته بود كه وزارت ورزش از اساسنامه جديد ورزش ايران رونمايي كرد؛ اساسنامه‌اي كه طبق آن افراد بالاي ٧٠ سال ديگر نمي‌توانند به عنوان رييس در فدراسيون‌هاي ورزشي فعاليت داشته باشند و اين مساوي بود با پايان رياست احمد ناطق نوري، محمود مشحون و سيدمصطفي ميرسليم بر رياست سه فدراسيون بوكس، بسكتبال و نجات غريق و غواصي؛ اما اينكه اين قانون در مورد اين افراد كه همگي از نفرات بانفوذ ورزش ايران بودند، عملي شود يا نه، در هاله‌اي از ابهام بود تا اينكه در يكي از روزهاي گرم تابستان خبر رسيد كه احمد ناطق نوري كه از سال ٦٨ رياست فدراسيون بوكس را برعهده داشت، بعد از ٢٨ سال از اين سمت استعفا داد؛ استعفايي كه اتفاق ويژه‌اي در ورزش ايران بود و نشان مي‌داد كه وزارت ورزش عزم خود را جزم كرده تا طبق قانون عمل كند و مانع حضور افراد بالاي ٧٠ سال در ورزش شود. در ادامه نيز شاهد اين بوديم كه ميرسليم امكان ثبت‌نام در انتخابات فدراسيون نجات غريق را پيدا نكرد و بعد خبر آمد كه محمود مشحون نيز بعد از جلسه‌اي كه همچون ناطق نوري با مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش داشته از رياست فدراسيون استعفا داده است تا بدون حاشيه و به وجود آمدن خطر تعليق فدراسيون به دليل بركناري رييس و دخالت دولت، از مديريت فدراسيون بسكتبال كنار برود.

بهرام شفيع رييس فدراسيون هاكي نيز از آن دست افرادي بود كه بايد از فدراسيون مي‌رفت؛ البته او همان زمان به دنبال افزايش سابقه خدمت جبهه خود رفت تا بتواند در فدراسيون بماند. او ٥ ماه و ١٥ روز سابقه جبهه دارد و براي اينكه از سهميه ايثارگري براي ماندن در فدراسيون بهره ببرد نياز به سابقه ٦ماهه داشت، يعني تنها ١٥ روز كم داشت تا بتواند همچنان به عنوان رييس در فدراسيون هاكي بماند كه در نهايت موفق به اين كار شد تا به نوعي در فدراسيون بماند و براي يك دوره 4ساله ديگر سكان هدايت فدراسيون هاكي را در اختيار داشته باشد.

حالا طبق قانون ممنوعيت به‌كارگيري بازنشستگان بهرام شفيع رييس فدراسيون هاكي، غلامرضا اميني رييس فدراسيون قايقراني، عليرضا رحيمي رييس فدراسيون هندبال، علي مجدآرا رييس فدراسيون همگاني، مصطفي كريمي رييس فدراسيون ناشنوايان، احمد ضيايي رييس فدراسيون واليبال، محمدعلي صبور رييس فدراسيون سه‌گانه، محمود رشيدي رييس فدراسيون ورزش‌هاي رزمي، محمدصادق فرجي رييس فدراسيون كاراته، محمد درخشان رييس فدراسيون جودو، حجت‌الله دهخدايي رييس فدراسيون چوگان و مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال 12 رييس فدراسيون در ورزش ايران هستند كه بايد از فدراسيون بروند؛ اما هر يك به طريقي به دنبال دور زدن قانون هستند.

مهدي تاج رييس فدراسيون فوتبال در تازه‌ترين اظهارنظر خود در اين خصوص گفته است اين فدراسيون در بحث قوانين، تابعي از اساسنامه‌اي است كه به تاييد فيفا رسيده و در آن مجمع ركن ركين اين نهاد مستقل غيردولتي است و اين يعني مهدي تاج به دنبال اين است حالا كه بحث جانبازي‌اش براي ماندن در فدراسيون جواب نداده، با استفاده از اساسنامه در فدراسيون بماند.

تاج درباره شايعات مختلفي كه پيرامون موضوع درصد جانبازي‌اش مطرح شده و حتي رقم ۵۲ درصدي هم در مورد آن شنيده شده است، اعلام داشته كه همين‌طور است. موارد مختلفي پيرامون اين موضوع طرح شده كه در جاي خود قابل تامل است. با اين وجود اين درصد هرگز از زبان اينجانب يا هر فرد ديگري در فدراسيون فوتبال مطرح نشده است.

من با توجه به اينكه در ۱۰ سال گذشته در كميسيون حاضر نشده‌ام، با توجه به ضايعات به وجود آمده در لگن و ضرورت تعويض لگن، با توجه به نظر پزشك متخصص ممكن است تغييراتي در درصد جانبازي‌ام پديد آيد. من به همين دليل در آن برنامه اشاره كردم كه درصد جانبازي‌ام حدود ۵۰ درصد است و مباحث و شايعات ديگر، عاري از واقعيت است. بهترين پاسخ در اين زمينه در مصاحبه دكتر طائبي مدير كل محترم كميسيون پزشكي بنياد شهيد و امور ايثارگران وجود داشت كه تمام بحث را بيان كردند. من هرگز در همه اين سال‌ها هيچگاه از بحث جانبازي هيچ‌گونه استفاده مادي و غيرمالي نبرده‌ام و نخواهم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون