• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

اسراييل فرودگاه بين‌المللي دمشق را هدف قرار داد

موشك‌پراني يواشكي

شهاب شهسواري

 

 

ساكنان دمشق شنبه‌شب بار ديگر با صداي انفجار از خواب پريدند، اما اين‌بار بعد از پاكسازي اطراف دمشق از گروه‌هاي شبه‌نظامي و تروريستي، صداي نفير موشك‌هاي اسراييلي و سامانه‌هاي ضدهوايي ارتش سوريه بود كه خواب را به چشم ساكنان پايتخت سوريه تلخ كرد. اين چندمين حمله ناشناس نظامي به اطراف پايتخت دمشق در طول ماه‌هاي گذشته است. به نظر مي‌رسد اسراييل برنامه‌اي براي پايان دادن به حملات گاه و بيگاه و تصادفي به نقاط مختلف خاك سوريه، به بهانه تكراري مبارزه با نفوذ ايران ندارد، حملاتي كه درست در آستانه يا بلافاصله بعد از پيشرفت‌هاي سوريه و متحدانش عليه مواضع گروه‌هاي تروريستي و افراطي در خاك سوريه انجام مي‌شود. اين‌بار در آستانه حمله به ادلب، آخرين پناهگاه عمده تروريست‌ها در خاك سوريه، اسراييل بار ديگر با هدف تضعيف توان دفاعي و نظامي دمشق دست به اقدام نظامي زده است. منابع نظامي در دمشق رسما اطلاعاتي در مورد اين حمله منتشر نكرده‌اند و مطابق رويه معمول دولت و ارتش رژيم صهيونيستي اظهارنظري در مورد مسووليت حملات فرامرزي نكرده‌اند. هدف دقيق و تلفات احتمالي اين حمله مشخص نشده است، به نوشته خبرگزاري‌ها فرودگاه بين‌المللي دمشق يا اطراف آن هدف حمله جديد اسراييل به دمشق بود. يك منبع وابسته به مخالفان دولت سوريه در بريتانيا ادعا كرده است كه هدف حمله اسراييل يك «انبار مهمات متعلق به ايران و حزب‌الله» بوده است، اما هيچ منبع رسمي يا مستقلي اين خبر را تاييد نكرده است.

خبرگزاري رسمي سوريه، سانا با انتشار عكس‌هايي از مسير حركت موشك‌ها و انهدام آنها در آسمان دمشق، خبر داده است كه تعدادي از موشك‌هاي شليك‌شده توسط «دشمن صهيونيستي» رهگيري و منهدم شده‌اند. هر‌چند ارتش سوريه بيانيه‌اي رسمي در مورد اين حمله به پايتخت اين كشور صادر نكرده است، اما خبرگزاري دولتي سوريه نوشت: «پدافند هوايي ارتش عربي سوريه امشب تهاجم رژيم صهيونيستي عليه فرودگاه بين‌المللي دمشق را دفع كرد.» يك منبع نظامي سوريه به اين خبرگزاري گفته است: «پدافند هوايي كشورمان حمله موشكي (صهيونيستي) به فرودگاه بين‌المللي دمشق را دفع كرد. سامانه‌هاي پدافند هوايي ارتش توانست چند موشك رژيم صهيونيستي را ساقط كند.» بر‌اساس گزارش خبرنگار خبرگزاري تسنيم از دمشق، صداي شليك چهار موشك در آسمان پايتخت سوريه شنيده ‌شده‌است كه بر اساس اين گزارش دو موشك رهگيري و در آسمان منهدم شده‌اند. به گزارش خبرگزاري تسنيم در حمله شنبه‌شب «رژيم صهيونيستي چهار فروند موشك به سمت فرودگاه بين‌المللي دمشق شليك كرد كه دو موشك به فرودگاه اصابت كرده و دو موشك توسط پدافند ارتش سوريه منهدم شده است.»

 

بزن‌دررو و بزن‌گاهي

از آذر‌ماه سال گذشته تاكنون اين پانزدهمين حمله عمده‌اي است كه رژيم‌صهيونيستي با استفاده از آسمان لبنان و اردن به سمت خاك سوريه حمله مي‌كند. تل‌آويو معمولا اين حملات را با رويدادهاي مهم بين‌المللي كه وضعيت ايران يا آينده سوريه را تحت‌تاثير قرارمي‌دهند يا در آستانه پيشروي‌هاي نظامي ارتش سوريه عليه نيروهاي تروريستي برنامه‌ريزي مي‌كند. خروج امريكا از برجام، آزادسازي غوطه‌شرقي از اشغال گروه‌هاي مسلح، حمله موشكي امريكا-بريتانيا- فرانسه به خاك سوريه و هر رويداد مهم ديگري در خاورميانه پوششي براي حملات تصادفي اسراييل به خاك سوريه مي‌شود.

اين حملات با ادعاي «مقابله با نفوذ ايران» در سوريه و «هدف قرار دادن پايگاه‌هاي منتسب به ايران و متحدانش» در خاك سوريه انجام مي‌شود. در‌برابر دولت سوريه، رژيم صهيونيستي را به تلاش براي كمك به «گروه‌هاي تروريستي» و «جلوگيري از پيشرفت دولت مركزي در مبارزه با تروريسم» متهم مي‌كند. رژيم صهيونيستي معمولا مسووليت حملات به خاك سوريه را بر عهده نمي‌گيرد، هر چند در طول ماه‌هاي گذشته حمله گسترده‌اي به نقاط مختلف در خاك سوريه را تاييد كرد. با اين حال اخيرا هفته پيش رسانه‌هاي اسراييلي به نقل از «يك مقام ارشد نظامي» ادعا كرده است «در طول يك سال و نيم 202 حمله توسط ارتش اسراييل به خاك سوريه» انجام شده است. به گفته اين مقام نظامي صهيونيست كه نامي از او برده‌ نشده‌است «800 موشك» براي اين حملات استفاده شده است.

حملات هوايي ارتش اسراييل به خاك سوريه از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون و به‌خصوص از زماني كه ارتش سوريه با همراهي متحدانش در برابر گروه‌هاي مسلح دست بالا را پيدا كرده است، شدت بيشتري گرفت. دست‌كم 15 مورد از اين حملات به نقاط مختلف سوريه توسط خبرگزاري‌هاي رسمي سوري تاييد شده‌اند. همچنين بر‌اساس گزارش‌ها دست‌كم 75 نظامي سوريه، متحدانش و مستشاران ايراني در خاك سوريه در اين حملات به شهادت رسيده‌اند. 20 فروردين ماه جاري، چندين جنگنده اف-15 اسراييلي پس از تجاوز به حريم هوايي لبنان وارد خاك سوريه شدند و پايگاه نظامي تي4 در استان حمص را هدف قرار دادند. بر‌اساس گزارش رسانه‌هاي ايران در اين حمله چندين مستشار نظامي ايراني به شهادت رسيدند. چند هفته بعد و در پي موشك‌باران مواضع نظامي اسراييل در مناطق اشغالي، بار ديگر اسراييل ادعا كرد كه در تاريخ 20ارديبهشت، درست دو روز بعد از خروج امريكا از برجام چندين نقطه از خاك سوريه را هدف حمله قرار داد. همچنين اواخر خردادماه جاري، جنگنده‌هاي اسراييلي تا نزديكي خاك عراق پيشروي كردند و مواضع نيروهاي متحد ارتش سوريه را كه در استان ديرالزور با داعش مبارزه مي‌كنند هدف قرار دادند. اسراييل مسووليت بخش عمده‌اي از اين حملات را رسما بر‌عهده نگرفته است، اما مقام‌هاي اين رژيم بارها اعلام كرده‌اند كه محدوديت براي آنچه «دفاع از خود» عنوان مي‌كنند در خاك سوريه و فراتر از آن قائل نيستند. اسراييل رسما بخش‌هايي از خاك سوريه را در اشغال خود دارد و با‌وجود قطعنامه‌هاي متعدد شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبني بر عقب‌نشيني اسراييل از بلندي‌هاي جولان و استان قنطريه سوريه، اين مناطق همچنان تحت‌اشغال اسراييل قرار دارد. سوريه و اسراييل از زمان تشكيل رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين در جنگ با يكديگر هستند و اسراييل در پي جنگ 6 روزه در سال 1967 بخش عمده‌اي از استان قنطريه سوريه را اشغال كرده است. از سال 1974 كه پس از شكست مصر و سوريه براي بازپس‌گيري سرزمين‌هاي اشغالي در جنگ رمضان ترك مخاصمه شد، تاكنون صلحي ميان دمشق و تل‌آويو برقرار نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون