• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

خبر كوتاه

اصغر فرهادي همتراز فيلمسازان بزرگ دنيا

رييس آكادمي سينماي اسپانيا گفت: اصغر فرهادي در زمره فيلمسازان بزرگ تاريخ سينما ازجمله فليني و كوروساوا است. بارروسو (رييس آكادمي سينماي اسپانيا) در جمع اعضاي اين آكادمي و گروهي از فيلمسازان جوان كه براي شركت در مستركلاس اصغر فرهادي به اسپانيا رفته‌اند، در مادريد گفت كه ساخت فيلم توسط فرهادي در اسپانيا بسيار اتفاق با‌ارزشي است. وي از فرهادي خواست كه به فعاليت هنري خود در اسپانيا همچنان ادامه دهد و تاكيد كرد كه آغوش سينماي اين كشور براي او هميشه باز است. فرهادي براي شركت در مراسم آغاز نمايش عمومي فيلم تازه خود «همه مي‌دانند» به مادريد سفر كرده است. رييس آكادمي سينماي اسپانيا با ستايش كار تازه فرهادي گفت كه فيلمساز ايراني با شگفتي فيلمي كاملا اسپانيايي ساخته است. اصغر فرهادي در پاسخ به سوالي درباره تجربه چالش زبان در كار با بازيگران گفت: طبيعتا اين امر يك چالش است ولي امتيازهايي هم براي كارگردان به همراه مي‌آورد. وي توضيح داد: وقتي از طريق مترجم با بازيگر صحبت مي‌شود زياده‌گويي‌ها و شرح و بسط اضافي در كار نيست و مستقيم و روشن خواسته كارگردان به بازيگر منتقل مي‌شود. به‌گفته وي، گاهي زياده‌گويي و توضيح بسيار، خود سبب سوءتفاهم مي‌شود. وي اضافه كرد: اين شرايط كارگردان را وادار مي‌سازد تا به چشم‌ها، رفتار و حركات بازيگران بيشتر توجه كند كه اين مساله امتياز مهمي است. فيلم تازه فرهادي از جمعه‌شب در سينماهاي سراسر اسپانيا به نمايش درآمد. آكادمي سينماي اسپانيا به‌تازگي اصغر فرهادي را به عنوان عضو افتخاري هيات‌امناي اين آكادمي معرفي كرد.

 

آغاز عمليات نجات بيست‌ و پنجمين «جيمز باند»

 

«رابرت ويد» و «نيل پرويس» دو فيلمنامه‌نويس قديمي براي بازنويسي فيلمنامه جديدترين قسمت از مجموعه فيلم‌هاي اكشن «جيمز باند» استخدام شدند.

به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، پس از كناره‌گيري ناگهاني «دني بويل» از كارگرداني بيست‌وپنجمين قسمت از فيلم «جيمز باند»، تهيه‌كنندگان اين مجموعه با به‌كارگيري «رابرت ويد» و «نيل پرويس» دو نويسنده قديمي اين مجموعه در تلاش هستند ساخت اين فيلم را مجددا در مسير اصلي خود قرار دهند.

ساخت قسمت جديد «جيمز باند» قرار بود به كارگرداني و با فيملنامه‌اي از «دني بويل» كارگردان برنده اسكار انگليسي ساخته شود اما به‌سبب آنچه اختلافات خلاقانه ميان او و تهيه‌كنندگان فيلم عنوان شد؛ ساخت اين پروژه با كناره‌گيري «بويل» متوقف شد.

با اين وجود تاكنون تاريخ اكران اين فيلم كه براي سال ۲۰۱۹ برنامه‌ريزي شده بود، تغيير نكرده و «باربارا براكلي» و «مايكل جي. ويلسون» تلاش مي‌كنند روند ساخت اين پروژه ديگر مختل نشود و به همين دليل اين دو نويسنده كه از سال ۱۹۹۹ در همه فيلم‌هاي اين مجموعه حضور داشته‌اند به عنوان فيلمنامه‌نويسان قسمت جديد نيز انتخاب شدند. بيست‌وچهارمين قسمت از مجموعه فيلم‌هاي «جيمز باند» با عنوان «شبح» در سال ۲۰۱۵ توسط «سام مندس» كارگرداني شد و به فروش جهاني بيش از ۸۷۲ ميليون دلار در سينماها دست يافت. اما «سقوط آسماني» به كارگرداني «مندس» و با حضور «كريگ» و «خاوير باردم» در نقش منفي در سال ۲۰۱۲ با فروش يك ميليارد و ۱۰۰ هزار دلار در سطح جهان به پرفروش‌ترين فيلم در اين مجموعه بدل شد و اما كارگردان قسمت بيست‌وپنجم و جديد اين فيلم پس از كناره‌گيري «دني بويل» هنوز اعلام نشده است. سري فيلم‌هاي «جيمز باند» با فروش جهاني بيش از پنج ميليارد دلار در جايگاه دوم پرفروش‌ترين سري فيلم‌هاي ادامه‌دار بعد از مجموعه «هري پاتر» قرار دارد.

 

راهيابي «همچنان كه مي‌مُردم» به جشنواره فيلم شيكاگو

 

فيلم «همچنان كه مي‌مردم» ساخته مصطفي سياري به عنوان نماينده سينماي ايران در پنجاه‌وششمين جشنواره فيلم «شيكاگو» به روي پرده مي‌رود. به گزارش ايسنا و به نقل از اسكرين، «همچنان كه ‌مي‌مُردم» كه چندي پيش در بخش افق‌هاي جشنواره فيلم «ونيز» اولين حضور بين‌المللي خود را تجربه كرده بود، در بخش «كارگردانان جديد» جشنواره فيلم شيكاگو با آثاري از كشورهاي ايرلند، تونس، اسپانيا، روسيه، مكزيك، چين، فرانسه، اوكراين، ويتنام و بلژيك به رقابت خواهد پرداخت. در اين فيلم نادر فلاح، الهام كردا، مجيد آقاكريمي، وحيد راد، محمد رباني، علي مولايي و… بازيگران اصلي اين فيلم هستند و داستان فيلم درباره خانواده چهار‌نفره‌اي است كه براي خاكسپاري پدر خود، طبق وصيت او راهي روستايي ناشناس مي‌شوند و هيچ‌كدام از اعضاي خانواده تا به حال چيزي از روستا نشنيده‌اند. همچنين فيلم «لذت» ساخته سودابه مرتضايي سينماگر ايراني نيز به نمايندگي از سينماي اتريش در بخش رقابتي جشنواره فيلم شيكاگو به روي پرده مي‌رود. پنجاه‌وششمين جشنواره فيلم شيكاگو از تاريخ ۱۰ تا ۲۱ اكتبر در امريكا برگزار مي‌شود.

 

زندگي سعدي روي صحنه‌ تئاتر كانادا

نمايش «سعدي مسافر شهر عشق» نوشته علينقي رزاقي با بازي محمد عمراني در شهر ونكوور كانادا به روي صحنه مي‌رود. نمايش «سعدي مسافر شهر عشق» نوشته علينقي رزاقي و به كارگرداني ژوبين غازياني در تاريخ ۲۲ سپتامبر سال ميلادي، مطابق با ۳۱ شهريورماه، به روي صحنه خواهد رفت. در آن شب سالن سنتنيال شهرِ نورت ونكوور، ميزبان گروهي ايراني خواهد بود كه با پيام «صلح و آزادي براي جهان» بخشي از زندگي سعدي‌شيرازي را از آغاز تا مرگ به روي صحنه خواهند برد. در اين نمايش بازيگر پيشكسوت تئاتر، راديو و تلويزيون ايران، محمد عمراني ايفاي نقش خواهد كرد. مجيد تفرشي، منصور فيروزبخش، محبوبه مجتهد، منوچهر سليمي، الناز رضايي، مهسا قراگزلو، تركان واحدي رجبي، محمدضياء يزداني و هنرجوي خردسال ونوس حنايي، از ديگر بازيگران اين نمايش خواهند بود.

ژوبين غازياني، بازيگر و كارگردان تئاتر در مورد اين اجرا افزود: «علت اصلي اجراي اين نمايش در خارج از كشور، جلب‌توجه مهاجران به داشته‌هاي فرهنگي و ميراث هنري‌مان است، همين‌قدر كه تماشاگران بعد از خروج از سالن به سراغ بوستان و گلستان سعدي بروند و كتابي بخوانند براي من بسيار با‌ارزش است. سختي‌هاي زندگي در كشور جديد، مهاجران را درگير مسائل روزمره مي‌كند و اين اتفاق خود به خود آنها را از پرداختن به مسائل فرهنگي و هنري كهن و گذشته با‌ارزش ايراني دور مي‌كند.»

ساخت و انتخاب موسيقي اين نمايش را البرز رحماني به عهده دارد و در اين كار سينا اتحاد با نوازندگي كمانچه، سهراب صائب‌نيا با نواختن سنتور و نعيم چرخي به عنوان نوازنده سازهاي كوبه‌اي او را ياري خواهند داد. اشعار سعدي را در اين تئاتر نويد گميني و سارا جباري خوانندگي خواهند كرد. طراحي صحنه اين نمايش با الهام از آثار مينياتور فرح اصولي به عهده كتايون فيض‌مرندي است و داريوش ملكوتي در ساخت و طراحي او را ياريگر است و امين غازياني پوستر اين نمايش را طراحي كرده است.اين نمايش به تهيه‌كنندگي پروين سرآباداني در ساعت 7:30 عصر روز ياد‌شده در سالني ۶۵۰‌نفره به روي صحنه خواهد رفت.

 

شكسپير ،كمدي كار مي‌كند

 

كمپاني رويال شكسپير اعلام كرد كه اجراي سه نمايشنامه كمدي از آثار ويليام شكسپير را در برنامه فصل تابستان ۲۰۱۹ خود مدنظر دارد.به‌گزارش مهر و به نقل از سايت كمپاني رويال شكسپير، آثار متعددي از ويليام شكسپير نمايشنامه‌نويس شهير انگلستان و جهان تئاتر در نقاط مختلف جهان توليد و اجرا مي‌شود ولي كمپاني رويال شكسپير اصلي‌ترين مركز توليد و اجراي آثار ويليام شكسپير است.اين كمپاني به‌تازگي اعلام كرده كه قصد دارد براي اجرا در فصل تابستان ۲۰۱۹ به توليد سه نمايش بپردازد كه از نمايشنامه‌هاي كمدي ويليام شكسپير استفاده كرده‌اند.

در اين برنامه‌ريزي قرار است كيمبرلي سايكس كمدي رمانتيك شكسپير با عنوان «همانطور كه شما دوست داريد» را كارگرداني كند.جاستين اوديبرت نيز قرار است نمايش «رام سركردن زن سركش» را در تابستان ۲۰۱۹ در كمپاني رويال شكسپير روي صحنه ببرد.گرگوري دوران از چهره‌هاي كارگرداني هنري كمپاني رويال شكسپير نيز قصد دارد نمايش كمدي «قياس براي قياس» را براي اجرا در فصل تابستان سال آينده ميلادي آماده كند.

 

موراكامي نوبل جايگزين را نمي‌خواهد

 

موراكامي از نامزدي جايزه جايگزين نوبل ادبيات كه مهرماه اعلام خواهد شد، انصراف داد. آكادمي نوبل ادبي به دليل حاشيه‌هايي كه كارمندانش در سال گذشته ايجاد كردند امسال برگزيده‌اي نخواهد داشت و وعده داده است در سال 2019 دو نفر را به عنوان برنده جايزه نوبل معرفي كند. اين اقدام در پي انتشار رسوايي‌هاي جنسي برخي از كارمندان اين آكادمي اتخاذ شد. پس از اعلام اين تصميم‌، گروهي از شخصيت‌هاي فرهنگي از جمله نويسندگان، خبرنگاران و بازيگران كشور سوئد تصميم گرفتند آكادمي جديدي تشكيل بدهند و از كساني كه در حوزه نشر و كتاب اشتغال دارند درخواست كردند نامزد محبوب و شايسته خود را معرفي كنند. در نهايت 4 نويسنده به عنوان نامزدهاي نهايي معرفي شدند: هاروكي موراكامي از ژاپن، ماريس كونده از فرانسه، كيم توي از كانادا، و نيل گي‌من از انگليس. اما شنبه شب، هاروكي موراكامي از آكادمي سوئدي درخواست كرد نامش را از فهرست نامزدهاي نهايي حذف كنند. او تمركز بيشتر روي نوشتن را دليل اين تصميم اعلام كرده است.

هرساله و به هنگام برگزاري جايزه نوبل ادبيات هاروكي موراكامي مدعي اصلي اين جايزه معرفي مي‌شود اما نويسنده‌ «كافكا در كرانه» هنوز موفق به دريافت معتبرترين جايزه ادبي دنيا نشده است.

موراكامي از آكادمي سوئد براي نامزدي در اين جايزه تشكر كرده و گفته است «دوست دارم از توجه رسانه‌ها دور باشم و روي كارم تمركز كنم.» اين خبر را سخنگوي آكادمي جايگزين نوبل ادبيات در صفحه رسمي فيس‌بوكش اعلام كرده و جزييات بيشتري از تصميم موراكامي ارايه نداده است. سه نامزد ديگر اين آكادمي جايگزين از حضور در اين فهرست تشكر كردند و مشتاق اعلام نام برگزيده هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون