• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

مديركل كميسيون پزشكي بنياد شهيد:

اعمال ‌نفوذ براي افزايش درصد جانبازي غيرممكن است

گروه اجتماعي | مديركل كميسيون پزشكي بنياد شهيد از غيرممكن بودن هرگونه اعمال نفوذ در تغيير درصدهاي جانبازي بدون ارايه مستندات قانوني خبر داد.

غلامرضا طائبي در نشست خبري روز گذشته در توضيح وضعيت تعيين درصد جانبازي و هر گونه تغيير در اين درصدها در كميسيون‌هاي پزشكي بنيا‌دشهيد گفت: «يگان‌هاي نظامي صورت سانحه‌اي را تنظيم مي‌كنند كه تمام مشخصات و نواحي جراحت در آن به‌طور دقيق درج مي‌شود. پس از آن، صورت سانحه به بنياد شهيد تحويل مي‌شود و كميسيون‌هاي احراز، مدارك تحويلي را با مدارك پزشكي منطبق كرده و صورت سانحه را تأييد يا رد مي‌كنند. در صورت تاييد صورت سانحه، جمع‌بندي نهايي كميسيون احراز استان و كميسيون عالي احراز در نرم‌افزار سجايا ثبت شده و پرونده به كميسيون پزشكي ارجاع داده مي‌شود. در آيين‌نامه كميسيون پزشكي بنياد هم تمامي مجروحيت‌ها با جزييات كامل و با هزار و 700 كد تعريف شده كه با در نظر گرفتن آيين‌نامه‌هاي حق پرستاري و حالت اشتغال، اين تعداد به 2 هزار كد افزايش مي‌يابد كه لازم است براي هر راي به يكي از اين كدها اشاره شده و مدارك پزشكي آن كد نيز در پرونده موجود باشد. در آيين‌نامه كميسيون‌هاي پزشكي بنياد هم براي افزايش درصد جانبازي دو روش وجود دارد كه در روش اول، جانباز احساس مي‌كند مجروحيت جديدي به او اضافه ‌شده است و در نتيجه درصد جانبازي وي افزايش‌ يافته است. به عنوان نمونه، درگذشته تركش در بدنش وجود داشته و هم‌اكنون دچار مجروحيت شيميايي نيز شده و بر اين اساس، جانباز مدارك پزشكي جديد خود را ارايه مي‌كند و در كميسيون احراز مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در صورت تاييد، موضوع به عنوان ناحيه جديد جانبازي به كميسيون پزشكي براي تعيين درصد اعلام مي‌شود. اما در روش دوم، ممكن است جانباز پس از مدت‌ها احساس كند عوارض مجروحيت وي افزايش ‌يافته. به عنوان نمونه شيميايي بوده ولي ريه‌اش درگذشته بهتر عمل مي‌كرده و اكنون وضعيت بدتري پيداكرده يا شرايط چشمانش به دليل عوارض ناشي از جنگ بدتر شده كه در اين صورت، با مراجعه به ادارات بنياد استان خود، مدارك خود را تكميل و ارايه كرده و درصد جانبازي با نظر پزشكان و كميسيون، مشمول افزايش يا ثبات مي‌شود.»

طائبي به روش ديگري براي افزايش درصد جانبازي اشاره كرد و از اعزام تيم‌هاي تخصصي كميسيون پزشكي بنياد به استان‌ها خبر داد و گفت: «در برخي زمان‌ها، كميسيون براي افزايش درصد جانبازي، طرح غربالگري را در استان‌ها پيگيري مي‌كند. به اين صورت كه جانبازان با ضايعه‌اي خاص در هر استان شناسايي‌ شده و پس از معاينه، نسبت به افزايش درصد جانبازي آنها تصميم گرفته مي‌شود. افرادي كه كميسيون‌هاي پزشكي بنياد به آنها مراجعه و ايشان را مورد معاينه قرار مي‌دهد، احتمال افزايش درصد جانبازي‌شان بيشتر خواهد بود، در عين حال ممكن است به دليل تغيير قوانين، مراجعه جانبازان براي بررسي افزايش درصد جانبازي افزايش يابد كه البته بسياري از موارد اين افزايش، مورد تاييد قرار نمي‌گيرد. چنانكه سال گذشته هم 33 هزار پرونده افزايش درصد جانبازي به كمسيون‌هاي پزشكي ارجاع داده شد اما فقط 30 درصد آنها به افزايش درصد منجر شد و باقي آرا ثابت ماند در حالي كه مراجعه كميسيون‌هاي تخصصي پزشكي بنياد به استان‌ها و غربالگري، احتمالا به افزايش درصد جانبازي منجر خواهد شد. براي درصد جانبازان بالاي 50 درصد هم شوراي عالي پزشكي با حضور تعدادي از پزشكان متخصص تصميم‌گيري مي‌كند و پرونده افراد متقاضي در اين شورا بررسي مي‌شود و پس از تأييد نهايي، شورا مهر تاييد بالاي 50 درصد را ثبت خواهد كرد.»

مديركل كميسيون پزشكي بنياد شهيد، تعيين درصد جانبازي را منوط به ارايه مدارك عوارض حاصل از حضور در جنگ تحميلي اعلام كرد و نقش بروز بيماري‌هاي عمومي را در تغيير درصد رد كرد و افزود: «دريافت درصد جانبازي منوط به متاثر شدن از حوادثي است كه در راستاي ماموريت‌هاي ستاد كل نيروهاي مسلح تعريف ‌شده و بنياد شهيد هم اين تعاريف را پذيرفته و در آيين‌نامه كميسيون پزشكي هم مورد تاكيد است. جانبازان هم بايد با مراجعه به بيمارستان‌ها يا پزشك مشاور بنياد در كلينيك‌ها، مدارك خود را تكميل كنند و كميسيون‌هاي پزشكي، تنها وظيفه بررسي اين مدارك را ‌دارند. متخصصان حاضر در كميسيون، در استخدام بنياد نبوده و از دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، علوم پزشكي ارتش و بقيه‌الله سپاه هستند و بنابراين نفوذ در كميسيون‌هاي پزشكي بنياد غيرممكن است چرا كه كميسيون پزشكي بنياد، يك گروه تخصصي است و اعمال‌نظر براي افزايش درصد جانبازي بدون ارايه مدارك و مستندات قانوني امكان‌پذير نيست و نظارت همه‌جانبه نيز از بدو تشكيل پرونده در يگان نظامي تا ابلاغ راي انجام مي‌شود.»

وي در اشاره به پرونده رييس فدراسيون فوتبال براي دريافت درصد جانبازي گفت: «سال 1385، آقاي تاج 45 درصد جانبازي دريافت كرد و بعد از آن هيچ‌ مراجعه و درخواستي از سوي وي در سيستم سجايا ثبت‌ نشده است، هر فردي به عنوان جانباز حق دارد با توجه به گذشت زمان درخواست خود را ثبت كند و پرونده‌اش براي افزايش درصد جانبازي مجددا بررسي شود. مجروحيت ايشان هم به عنوان بسيجي، سال 1385 در سامانه ثبت شد و اگر مجددا درخواست خود را ثبت كند بررسي خواهد شد.» به گفته مديركل كميسيون پزشكي بنياد شهيد در حال حاضر حدود 600 هزار جانباز در كشور وجود دارد اما خبري از بانك مديران جانباز نيست بلكه تمام افراد با سابقه ايثارگري صرفنظر از موقعيت شغلي و مديريتي و عنوان حقوقي، با درصد جانبازي درج در پرونده و عناوين حقيقي شناخته مي‌شوند.

طائبي در توضيح بيشتر در اين باره افزود: «شائبه‌هايي مطرح بوده درباره اينكه برخي مديران بازنشسته جانباز براي حذف از شمول قانون ممنوعيت اشتغال بازنشستگان به دنبال افزايش درصد جانبازي هستند. بر اساس قانون مصوب شوراي نگهبان، ايثارگران با بيش از ۵۰ درصد جانبازي، آزادگان بالاي ۳ سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول قانون منع به كار‌گيري بازنشستگان مستثني هستند اما از زمان تصويب اين قانون در دستگاه‌هاي اجرايي، هيچ پرونده جديدي براي افزايش درصد جانبازي به ما ارجاع نشده.»

طائبي همچنين تاكيد كرد كه سقف تعيين شده در خصوص مجروحيت فرد در بنياد شهيد 70 درصد است و از سال 86 و بر اساس دستور رييس‌جمهوري وقت، كاهش درصد جانبازي پس از بررسي مجدد پرونده‌ها وجود نداشته و آرا درباره ابقا يا افزايش درصد بوده، مگر در پرونده‌هايي كه يگان نظامي قسمتي از مجروحيت را باطل كند و پس از مدتي متوجه شود كه بيماري مادرزادي يا هر مساله‌اي به‌ غير از عوارض جنگي بوده كه در اين صورت پرونده براي بررسي مجدد به كميسيون ارجاع داده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون