• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

پرتيراژترين روزنامه‌هاي جهان

گروه اجتماعي| روز گذشته خبرگزاري ايسنا به نقل از سايت world atlas فهرستي از پرتيراژترين روزنامه‌هاي جهان را منتشر كرد. در اين فهرست روزنامه ژاپني «يوميوري شيمبون» در صدر 10 روزنامه پرتيراژ دنيا قرار دارد. در اين فهرست ژاپن و هند ۸ عنوان از پرتيراژترين روزنامه‌ها را دارند و امريكا و چين دو عنوان ديگر را به خود اختصاص داده‌اند. اين آمار در صورتي است كه مردم دنيا اين روزها ترجيح مي‌دهند اخبار مختلف را از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌ها دنبال كنند و بسياري از رسانه‌هاي مكتوب در سال‌هاي اخير نسخه چاپي خود را حذف كرده و اقدام به انتشار مطالب خود به صورت نسخه الكترونيكي كرده‌اند. فهرست پرتيراژترين روزنامه‌هاي جهان به ترتيبي كه world atlas آن را منتشر كرده است، عبارتند از:

۱- يوميوري شيمبون

«يوميوري» به عنوان پرتيراژترين روزنامه جهان شناخته مي‌شود. اين روزنامه در شهرهاي اصلي ژاپن همانند توكيو، فوكوكا و اوزاكا منتشر مي‌شود. «يوميوري» يكي از پنج روزنامه ملي و سراسري ژاپن محسوب مي‌شود كه كارش را از سال ۱۸۷۴ آغاز كرد. اين روزنامه در ابتدا روزنامه‌اي كوچك بود كه در زيرمجموعه يك موسسه مطبوعاتي ديگر به نام «نيس‌شوشا» منتشر مي‌شد. اين روزنامه از سال ۱۹۴۱ به عنوان پرمخاطب‌ترين روزنامه توكيو شناخته شد و حالا دو بار در روز منتشر مي‌شود و در برخي منطقه‌هاي مختلف ژاپن با زبان و ادبيات آن منطقه چاپ مي‌شود. اين روزنامه با تيراژ بالغ بر ۹ ميليون در روز منتشر مي‌شود و به رقم ۱۴ ميليون نيز رسيده است.

۲- آساهي شيمبون

دومين روزنامه پرتيراژ جهان نيز به كشور ژاپن تعلق دارد. «آساهي» كار خود را از سال ۱۷۷۹ آغاز كرد و در ابتدا تنها چهار صفحه داشت و با تيراژ ۳ هزار نسخه در روز منتشر مي‌شد. حمايت‌هاي مالي دولت تا سال ۱۸۸۲ به چاپ روزنامه كمك كرد و در ادامه روزنامه آنقدر پيشرفت كرد كه در ميان پنج روزنامه ملي ژاپن قرار گرفت. تيراژ اين روزنامه حدود ۶ ميليون و
۶۰۰ هزار نسخه عنوان شده است.

۳- USA Today

اين روزنامه كه توزيع جهاني دارد نخستين‌بار در سال ۱۹۸۲ منتشر شد. «USA Today» هم‌اكنون در
۳۷ نقطه امريكا منتشر و در پنج نقطه ديگر جهان از كانادا تا جزيره‌هاي اقيانوس آرام و قاره‌هاي اروپا و آسيا نيز توزيع مي‌شود. اين روزنامه هم‌اكنون با تيراژ ۴ ميليون و
۱۰۰ هزار نسخه منتشر مي‌شود.

۴- باسكار

پرتيراژترين روزنامه هند، چهارمين روزنامه پرتيراژ جهان است. آغاز كار روزنامه «باسكار» به سال ۱۹۵۸ بازمي‌گردد. بخش اعظمي از اين روزنامه به زبان هندي منتشر مي‌شود و در ۱۴ ايالات كشور هند نيز توزيع و همچنين به چهار زبان هندي، مراتي، گجراتي و انگليسي نيز چاپ و توزيع مي‌شود. آخرين تيراژ روزنامه «باسكار»، ۳ ميليون و ۸ هزار محاسبه شده است.

۵- جاگران

دومين روزنامه پرتيراژ هند و پنجمين روزنامه پرتيراژ جهان است. اين روزنامه كه به عنوان معتبرترين منبع خبري هند شناخته مي‌شود، در سال ۱۹۴۲ با هدف بازتاب صداي مردم و ايستادن در برابر قوانين ناعادلانه انگليسي‌ها راه‌اندازي شد. تيراژ اين روزنامه ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار نسخه است.

۶- ماينيچي

ماينيچي دو بار در روز منتشر مي‌شود و علاوه بر نسخه چاپي، در فرمت‌هاي مختلف وب‌سايت انگليسي، هفته‌نامه‌اي دو زبانه و ... نيز با مخاطبان خود در ارتباط است. تيراژ اين روزنامه ۳ ميليون و ۱۰۰ هزار نسخه است.

۷- رفرنس نيوز

روزنامه «رفرنس نيوز» از كشور چين كار خود را از سال ۱۹۳۱ آغاز كرد و به عنوان روزنامه‌اي دولتي اخبار جهان را با دقت تمام منعكس مي‌كند. اين روزنامه اخبار خود را در شبكه‌هاي اجتماعي به زبان‌هاي مختلف در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهد و با تيراژ سه ميليون و ۷۳ هزار منتشر مي‌شود.

۸- آمار اوجالا

اين روزنامه پس از استقلال كشور هند در سال ۱۹۴۸ تاسيس شد و تيراژ آن ۲ ميليون و ۹۰۰ هزار اعلام شده است.

۹- The Times Of India

اين روزنامه به زبان انگليسي در هند منتشر و يكي از روزنامه‌هاي شناخته شده اين كشور محسوب مي‌شود و قديمي‌ترين روزنامه هند است كه همچنان منتشر مي‌شود. اولين شماره آن سال ۱۸۳۳ توسط فردي انگليسي منتشر شد. سال۱۹۹۱، BBC روزنامه
«The Times Of India» را به عنوان يكي از شش روزنامه برتر جهان معرفي كرد. تيراژ كنوني اين روزنامه ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار نسخه است.

۱۰- نيكي

دهمين روزنامه پرتيراژ جهان نيز يك روزنامه ژاپني به اسم «نيكي» است. اين روزنامه به عنوان يكي از معروف‌ترين روزنامه‌هاي مالي جهان شناخته مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون