• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4186 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ شهريور

در اهميت ديدار صالحي اميري با لالوويچ و مشكلات عديده‌ كشتي

ورزش آخر

بهرام سرگوسرايي

 

 

رسول خادم، رييس فدراسيون كشتي در آخرين اظهارنظر خود درباره مشكلات ورزش ملي ايران گفته است كه شرايط بد اقتصادي اين روزها آنقدر مردم را درگير خود كرده كه به خود اجازه نمي‌دهد در چنين اوضاع و احوالي درباره مشكلات كشتي حرف بزند و ذهن مردم را درگير اين موضوع كند. خادم در حالي به اين موضوع اشاره كرده كه كشتي به عنوان ورزش اول ايران با مشكلات عديده‌اي دست به گريبان است براي اينكه در اين اوضاع از پس مخارج خود برآيد بسياري از تورنمنت‌هايي را كه براي آماده‌سازي تيم‌هاي خود در برنامه داشت كنسل كرده؛ اما باز با اين حال شرايط سختي را تجربه مي‌كند، اين در حالي است كه كشتي ايران از ابتداي امسال و با آغاز مسابقات كشتي در سال جاري تا به اينجاي كار در هر رده سني كه در مسابقات آسيايي و جهاني شركت كرده به عنوان قهرماني رسيده و سالي پر از موفقيت را پشت سر مي‌گذارد. آخرين موفقيت كشتي قهرماني در دو رشته آزاد و فرنگي بازي‌هاي آسيايي جاكارتا بود. آزاد و فرنگي كاران ايران در اين رويداد مهم 25 درصد طلاهاي كاروان ايران را كسب كردند، از همين رو انتظار مي‌رود توجه لازم به اين رشته پرافتخار شود. بالا رفتن نرخ ارز شرايط دشواري را براي جامعه ايراني به وجود آورده و در اين شرايط شايد بتوان به مدد موفقيت‌هاي ورزشي به خصوص در رشته‌هايي چون كشتي كه مورد توجه مردم است نشاط اجتماعي ايجاد كرد تا مردم كمي راحت‌تر اين روزها را پشت سر بگذارند. آمار نشان مي‌دهد كه فدراسيون كشتي براي اعزام‌هاي خود با رشد 700 درصدي هزينه‌ مواجه شده و اين در حالي است كه هيچ افزايشي در بودجه اين فدراسيون ديده نمي‌شود.

نگاهي به هزينه اعزام تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي جوانان ايران به رقابت‌هاي جهاني نشان مي‌دهد، فدراسيون كشتي براي اعزام ۲۰ كشتي‌گير، ۸ نفر كادر فني، ۲ مدير تيم‌هاي ملي و ۴ فرد اعم از مامور حراست، خبرنگار و... به كشور اسلواكي در مجمع بالغ بر يك ميليارد و سيصد تا يك ميليارد و چهارصد ميليون تومان هزينه كرده است.

اين در حالي است كه فدراسيون كشتي براي اعزام تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي بزرگسالان به رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۷ پاريس كه تعداد بيشتري از نفرات نسبت به اعزام اسلواكي نيز در اين سفر حضور داشتند حدود ۲۰۰ميليون تومان هزينه كرده بود؛ ارقامي كه نشان‌دهنده رشد وحشتناك ۷۰۰ درصدي هزينه‌هاي اعزام تيم‌هاي ملي كشتي به رقابت‌هاي بين‌المللي است. در اين شرايط انتظار مي‌رود وزارت ورزش و كميته ملي المپيك به عنوان متوليان ورزش كشور دست ياري به سوي ورزش ملي ايران دراز كرده و ورزش اول ايران از نظر افتخارآفريني را حمايت كنند. هم‌اكنون تيم ملي كشتي فرنگي جوانان ايران راهي اسلواكي شده و طي يكي دو روز آينده تيم آزاد نيز راهي اين كشور خواهد شد تا در رقابت ‌هاي جهاني حاضر شود. حدود 30 روز ديگر تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي بزرگسالان ايران بايد راهي بوداپست مجارستان شوند تا در مسابقات جهاني روي تشك بروند و بعد از آن تيم‌هاي ملي زير 23 سال بايد به مسابقات جهاني روماني بروند. فرصت‌هايي كه تيم‌هاي كشتي به دليل شانس بالايي كه در موفقيت در اين پيكارها دارند، مي‌تواند با اندكي توجه و تبليغات از جانب مسوولان ورزش انرژي ويژه‌اي را به جامعه تزريق كند؛ اما به نظر مي‌رسد اختلاف سليقه‌ها اين اجازه را به وزارت ورزش نمي‌دهد تا آن‌طور كه بايد و شايد به رشته كشتي توجه كند و اين در حالي است كه حتي نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي در ديداري كه طي روزها گذشته با سيدرضا صالحي اميري، رييس كميته ملي المپيك ايران داشته به اهميت كشتي ايران در جهان اشاره كرده و گفته است: «كشتي ايران يكي از اركان اصلي اين رشته در دنيا است.»

سيدرضا صالحي‌اميري، رييس كميته ملي المپيك كه در لوزان سوييس با لالوويچ ديدار كرده بود در پاسخ به اين سوال كه بعد از اين ديدار آيا همچنان دغدغه‌اي براي بروز حاشيه و مشكل براي كشتي ايران وجود دارد يا نه؟ گفته است: «واقعيت اين است كه خود لالوويچ هم بر پتانسيل و زمينه‌هاي مثبت موجود در كشتي ايران از استعدادهاي نوجوان و پرشمار گرفته تا تماشاگران و علاقه‌مندان ميليوني اشراف و شناخت كامل دارد؛ ضمن اينكه او در اين نشست قول داد از بروز هر گونه مشكلي كه باعث ايجاد حاشيه براي اين رشته در ايران مي‌شود، جلوگيري كند. اميدواريم با ايجاد تعاملات هر چه بيشتر از اين رشته ملي، بومي و ورزش اول كشورمان حمايت و حراست كنيم. اين نشست مثبت و تاثيرگذار بود؛ در اين ديدار كه ديداري كاملا صميمانه بود به خدمات ارزشمند رسول خادم رياست فدراسيون كشتي ايران و همچنين ظرفيت اين رشته در كشور و طرفداران ميليوني آن اشاره و برخي محدوديت‌ها را نيز مطرح كرديم. وي به شرايط كشتي ايران كاملا اشراف دارد و حتي مي‌توان گفت كه او خود از علاقه‌مندان كشتي ايران و همچنين كشتي ايراني است. از لالوويچ براي حضور در ايران دعوت كرديم. اميدواريم اين اتفاق با پيگيري فدراسيون كشتي هرچه سريع‌تر به وقوع بپيوندد تا با يك برنامه‌ريزي صحيح و اصولي بتوانيم ظرفيت‌هاي موجود را كاملا واضح و دقيق به ايشان نشان داده و روابط خوب اين مجموعه با ورزش ايران را عمق ببخشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون