• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4187 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور

اقدامات تنبيهي ‌اتحاديه اروپا عليه مجارستان

محمود فاضلي

بيش از دو‌سوم نمايندگان پارلمان اروپا در اقدامي بي‌سابقه و براي اولين‌بار به اقدامات تنبيهي عليه مجارستان راي دادند چرا كه به ادعاي آنان اين كشور ارزش‌هاي اروپايي را نقض كرده است. اين طرح كه توسط كميته «آزادي‌هاي مدني» و توسط «جوديت سارگنتيني» تهيه شده بود با 448 راي مثبت در برابر 197 راي منفي و 48 راي ممتنع در پارلمان اروپا به تصويب رسيد. راي‌گيري در پارلمان اروپا براساس گزارشي در مورد استقلال قضايي مجارستان، فساد مالي، آزادي‌هاي بيان، مذاهب، علمي و حقوق اقليت‌ها و پناهجويان در جريان هشت سال زمامداري «ويكتور اوربان» نخست‌وزير مجارستان در اين كشور گرفته شد. راي پارلمان اروپا، گامي نخست به موجب ماده 7 پيمان اين اتحاديه تلقي مي‌شود كه در نهايت ممكن است مجارستان را از حق راي در اتحاديه اروپا محروم كند. اين اقدامات تنبيهي بايد از سوي رهبران اروپا موافقت شود. اما شواهد نشان مي‌دهد اين موضوع ممكن است به تاييد همه اعضا نرسد چراكه لهستان احتمالا چنين تصميمي را وتو خواهد كرد. بوداپست كه همچنان از سياست‌هاي ضدمهاجرتي خود قاطعانه دفاع مي‌كند، هرگونه كمك به پناهجويان را «غيرقانوني» مي‌داند.

راي مثبت پارلمان اروپا، زمينه اعمال تحريم‌هاي سياسي عليه دولت پوپوليست «اوربان» را به دليل تهديد هدفمند ارزش‌هاي اتحاديه اروپا فراهم مي‌كند. اين راي به منزله ضربه‌اي سياسي به اوربان تلقي مي‌شود. نخست‌وزير راستگراي مجارستان، به حمله عليه رسانه‌ها، اقليت‌ها و نقض حكومت قانون متهم شده است كه البته وي اين اتهامات را رد مي‌كند. به باور او، مجارستان توسط پارلمان اروپا محكوم شده زيرا مردمش تصميم گرفته‌اند تا به كشور مهاجران تبديل نشود. هرگونه تهديد و تهمت مطرح‌شده توسط موافقان مهاجرت عليه مجارستان و مردمش را رد مي‌كنم. تمام ملل و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا حق دارند تا نحوه زندگي در كشورشان را خودشان تعيين كنند. ما از مرزهاي خود حراست مي‌كنيم و تنها تصميم مي‌گيريم تا با چه كسي زندگي كنيم. ما با حصار‌كشي ورود هزاران مهاجر غيرقانوني را متوقف كرده‌ايم. ما از مجارستان و اروپا حفاظت مي‌كنيم و اين اولين‌باري است كه در تاريخ اتحاديه اروپا مرزبانان اين اتحاديه محكوم مي‌شوند. مجارستان در مقابل تهديد تسليم نمي‌شود و از مرزهايش دفاع و مهاجرت غيرقانوني را متوقف خواهد كرد.

وي كه عضو حزب راستگراي «فيدس» است موضع ضد‌مهاجرتي مجارستان را انگيزه‌اي براي راي‌گيري در پارلمان اروپا دانسته و اعتقاد دارد مجارستان از مرزهايش محافظت مي‌كند، جلوي مهاجرت غيرقانوني را مي‌گيرد. حزب ياد‌شده از ابتدا معتقد بود گزارش تهيه شده عليه مجارستان مملو از دروغ است. طرح پذيرش پناهجويان ازسوي اتحاديه اروپا و در اوج بحران مهاجرت سال 2015 ارايه شد و مجارستان از قبول آن امتناع كرد. اوربان با وجود حمايت از سوي احزاب ملي‌گرا، در ميان رهبران جريان‌هاي محافظه‌كار اروپايي منزوي شده است. احتمالا نتايج اين راي براي اوربان اهميت چنداني نخواهد داشت چرا كه در خود مجارستان جايگاه او را به عنوان يك منتقد سرسخت اتحاديه اروپا تقويت مي‌كند. از زماني كه اوربان در سال 2010 به قدرت رسيد دادگاه‌ها، رسانه‌ها و گروه‌هاي غيردولتي را تحت‌فشار قرار داده و از پذيرش پناهجويان در مجارستان خودداري كرده است. اوربان اعتقاد دارد پناهجويان تهديدي عليه تمدن مسيحي اروپا هستند! اتحاديه اروپا همواره اين كشور را به نقض ارزش‌هاي بنيادين اتحاديه متهم و به اقدامات آن اعتراض كرده است.

اوربان از ائتلاف حزبي مردم اروپا كه بيشترين تعداد عضو را در پارلمان اروپا دارد و حزب وي موسوم به «فيدس» هم عضو آن است، خواسته بود عليه مهاجران غيرقانوني مواضع سختي اتخاذ كنند. اما درخواست وي حتي با مخالفت بعضي از نمايندگان اين كشور از جمله حزب سوسياليست در پارلمان اروپا روبه رو شد. او معتقد است مشكل مجاري‌هايي كه عليه كشورشان راي دادند اين است كه بيش از اينكه كشورشان را دوست داشته باشند، از من متنفرند.

وزير امور خارجه مجارستان نيز معتقد است توپخانه سنگين طرفداران مهاجرت عليه مجارستان دست به كار شده است. آنها هر كاري انجام مي‌دهند تا سيل مهاجران در مجارستان و اروپا طغيان كند. مردم اروپا حق دارند تا در امنيت زندگي كنند. مجارستان هنوز از سوي نيروهاي موافق مهاجرت به رهبري رييس‌جمهور امانوئل مكرون مورد تهاجم است. هدف آنها تغيير تركيب مردمي است كه در اروپا زندگي مي‌كنند كه البته ما در مقابل اين موضوع مقاومت مي‌كنيم زيرا مهاجر غيرقانوني در اين قاره نمي‌خواهيم. باوجود فشارها، دولت مجارستان به‌خاطر سرزمين مادري و اروپا در اين نبرد مبارزه خواهد كرد.

بسياري از مقامات اين كشور معتقدند افكار عمومي در اروپا درحال تغيير است و مردم اين قاره از سياست‌هاي مهاجردوستي بروكسل خسته شده‌اند. راه‌حل بحران مهاجرت بايد خارج از اروپا پيدا شود و مهاجران اقتصادي بايد به كشورهاي‌شان بازگردانده شوند.

راي‌گيري درباره مجارستان به شكافي در فراكسيون راست ميانه پارلمان اروپا منجر شده است. راست‌گرايان اروپايي تلاش مي‌كنند تا در انتخابات پارلماني اروپا كه ماه «مه» 2019 برگزار مي‌شود، شركت كنند تا در صورت پيروزي در اين انتخابات به مدت پنج سال قدرت را در پارلمان دراختيار بگيرند. نكته قابل‌تامل در اين راي‌گيري، هم‌صدايي بعضي از احزاب محافظه‌كار كشورهاي عضو پارلمان اروپا همسو با مجارستان بود. نمايندگان حزب مردمي اسپانيا در پارلمان اروپا به طرح مجازات مجارستان از سوي اين اتحاديه راي ممتنع داد. حزب مردمي بهترين راي به اين طرح را راي ممتنع مي‌داند چرا اين حزب نمي‌خواهد كه پارلمان اروپا به قاضي تبديل شود تا حق دخالت در سياست‌هاي داخلي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را داشته باشد. نمايندگان حزب راستگراي نئودموكراسي يونان در پارلمان اروپا نيز با مواضع اكثريت نمايندگان حزب مردمي اروپا همراهي كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون