• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4187 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ شهريور

تاريخ‌سازي يك كنيايي در ماراتن برلين

زنده باد كيپچوگه

علي كربلايي

 

 

دونده مشهور و پر‌افتخار كنيايي، «اليود كيپچوگه» كه در المپيك 2016 مدال طلاي دو ماراتن را به دست آورده بود، موفق شد در ماراتن برلين ركورد جديدي ثبت كند. او با ثبت زمان دو ساعت و يك دقيقه و ۳۹ ثانيه نامش را در تاريخ اين دسته رقابت‌ها جاودانه كرد. كيپچوگه از بهترين دوندگان حال حال حاضر دنيا شناخته مي‌شود. اين دونده كنيايي در سال‌هاي 2004 و 2008 در المپيك‌هاي آتن و پكن در رشته 5 هزار متر شركت كرده بود و به ترتيب به مدال‌هاي برنز و نقره رسيده بود. او به حد كافي سريع نبود كه بتواند قهرماني اين رقابت‌ها را به دست بياورد، اما استقامتش شگفت‌انگيز بود.

همين مساله راه او را به مسابقات ماراتن باز كرد. در ماراتن‌هاي بزرگي كه در شهرهاي معروف و بزرگ جهان برگزار مي‌شود، هزاران نفر در خط استارت قرار مي‌گيرند، اما از اين تعداد شايد تنها كم‌تر از صد نفر موفق شوند كه مسابقه را به پايان برسانند. در نهايت مي‌توان گفت در هر مسابقه ماراتن شايد حدود 10 نفر براي رسيدن به مقام مي‌جنگند. اين تعداد كار بسيار سختي دارند. داوران لحظه به لحظه در طول 42 كيلومتر مسير آنها را زيرنظر دارند و اگر سه خطاي تكنيكي از آنها سر بزند، از دور مسابقه كنار گذاشته مي‌شوند. قوانين كم و ساده هستند، اما عمل كردن به آنها در طول 42 كيلومتر كاري بسيار دشوار است. به عنوان مثال، حتما بايد ابتدا پاشنه پا را به زمين بگذارند.

به سراغ ركوردشكن جديدمان، اليود مي‌رويم. مردي كه شايد چيز زيادي از دليل اصلي برگزاري اين رقابت‌ها نداند. شايد اصلا نداند كه «ماراتن» به چه معناست. علت نامگذاري اين دو با مسافت زياد به «ماراتون» اين بوده است كه پس از خاتمه جنگ آتني‌ها با سپاهيان ايران در زمان داريوش بزرگ، آتني‌ها آنقدر از پيروزي خوشحال بودند كه يكي از سپاهيان آتني از شدت خوشحالي تمام مسافت بين دشت ماراتون (محل جنگ) تا آتن را دويد تا خبر پيروزي را بدهد و وقتي رسيد و خبر را داد از شدت خستگي درگذشت. امروز قطعا اوضاع اين‌طوري نيست. دوندگان تقريبا همان مسافتي كه سرباز آتني دويده بود را مي‌دوند، اما چيزي حدود يك ماه به ريكاوري مي‌پردازند تا بدن‌شان آماده شروع مسابقه بعدي بشود. در اين سطح دويدن، تك‌تك اعضاي بدن درگير مي‌شوند و هركدام به نوعي بايد مورد رسيدگي قرار بگيرد. تمرينات براي دوي ماراتن مانند مسابقه نهايي، بسيار سخت و طاقت‌فرسا هستند. نكته جالب در مورد اليود اينجاست كه او دويدن را با مسافت‌هاي كمتر شروع كرده بود و در دوي المپيك هم به عنوان دونده دو 5 هزارمتر متر شركت كرد. اما وقتي مربي‌ها فهميدند او توانايي ويژه‌تري دارد و مي‌تواند براي يك دوي فوق استقامت به راحتي آماده شود، مجبورش كردند كه به سمت دو ماراتون بيايد. او براي شكستن ركورد جهاني ۵۰ هزار يورو، براي كسب مقام نخست در ماراتون برلين ۴۰ هزار يورو و براي نگه‌داشتن سقف زماني كه دو ساعت و ۴ دقيقه است، ۳۰ هزار يورو دريافت خواهد كرد. در ميان زنان گلديس چرونو كه او نيز كنيايي است با دو ساعت و ۱۸ دقيقه و ۱۱ ثانيه مقام نخست را كسب كرد. ركورد جهاني زنان براي اين مسافت در اختيار ميزوگي نوگوچي ژاپني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون