• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

ترزا مي ‌نخست‌وزير بريتانيا:

گفت‌وگوهابا اتحاديه به بن‌بست خورد

گروه جهان| ترزا مي ‌نخست‌وزير بريتانيا روز گذشته اعلام كرد: گفت‌وگو‌ها با اتحاديه اروپا براي خروج از آن با بن‌بست روبه‌رو شده است. سخناني كه به‌طور واضح مي‌تواند خروج و شرايط بريتانيا از اتحاديه اروپا را پيچيده كند. دولت ترزا مي ‌توقع داشت كه بسته پيشنهادي بريتانيا بتواند مورد قبول اعضاي اتحاديه اروپا قرار گيرد اما به نظر مي‌رسد تمام اين موارد به بن‌بست رسيده است. گفتني است روز پنجشنبه اتريش ميزبان رهبران اتحاديه اروپا بود و عملا در اين جلسه بسته پيشنهادي كه ترزا مي ‌از چكرز با خود به اتريش آورده بود تا بتواند شرايط خود را بر قوانين تجاري بريتانيا و اتحاديه اروپا ايجاد و با تاييد سران همراه كند اما اين اتفاق رخ نداد. ترزا مي ‌كه روز گذشته به شكلي خشمگين سخنراني تلويزيوني انجام داد، عنوان كرد كه من در طول فرآيند خروج با اتحاديه اروپا به جز احترام به گونه‌اي ديگر برخورد نكرده‌ام. انگليس نيز انتظار دارد كه اين احترام متقابل باشد. كه مي‌تواند به يك رابطه خوب ختم شود كه اين به فرآيند بستگي دارد.

گفتني است، پس از اجلاس سران اتحاديه اروپا رهبران اتحاديه عنوان كردند كه براي ماه آگوست توافقنامه‌اي را با بريتانيا امضا خواهند كرد، اما دوطرف هشدار دادند، كه در حال برنامه‌ريزي براي يك سناريوي بدون توافق هستند. مي همچنين در سخناني احساسي عنوان كرد كه من نتيجه رفراندوم را نفي نخواهم كرد و كشورم را با شكاف مواجه نخواهم كرد. نخست‌وزير بريتانيا همچنين در واكنش به رد كردن پيشنهاد اين كشور براي خروج گفت: اين قابل قبول نيست كه به سادگي پيشنهادات طرف ديگر را بدون توضيح دقيق و پيشنهادات ارايه شده كنار بگذاريم، بنابراين اكنون بايد از اتحاديه اروپا مسائل را بشنويم و جايگزين‌هايي كه آنها ارايه مي‌دهند مورد ارزيابي و بحث قرار دهيم و تا زماني كه اين كار را انجام ندهيم پيشرفتي رخ نخواهد داد.

 


هشدار مقام سابق امريكايي:

ترامپ به دنبال توافق بهتر نيست

«ويليام بيل برنز» قائم مقام اسبق وزارت خارجه امريكا و نماينده اين كشور در مذاكرات ابتدايي با ايران، مي‌گويد توانمندي واشنگتن براي احياي تحريم‌ها عليه ايران كمتر از آن چيزي است كه كاخ سفيد تصور مي‌كند.به گزارش خبرگزاري فارس، وي كه با شبكه «سي‌ان‌ان» گفت‌وگو مي‌كرد، گفت: «فكر مي‌كنم ايالات متحده با ترك اين توافق اشتباه بزرگي مرتكب شد و فكر مي‌كنم ما پس از آن گام هم راهبردي پيش گرفته‌ايم كه به نظر عميقا معيوب است. تا جايي كه من فهميده‌ام، هدف ديپلماسي ما دنبال كردن يك توافق بهتر نيست، بلكه هدف نزديك كردن رژيم ايران به فروپاشي يا تسليم است. فكر مي‌كنم ما توان خود در احياي فشار اقتصادي‌اي را كه چند سال پيش ايراني‌ها را پاي ميز مذاكره آورد، دست بالا گرفته‌ايم.»

برنز كه اكنون رياست انديشكده «كارنگي» را بر عهده دارد، گفت به دليل جنگ اقتصادي‌اي كه ميان امريكا و چين به راه افتاده، «به سختي مي‌توان تصور كرد كه آنها به همين راحتي واردات نفت خود را از ايران كاهش دهند. فكر مي‌كنم ما داريم بر شكاف‌ها ميان خود و متحدان اروپايي خود مي‌افزاييم و به عبارتي داريم آن كاري را انجام مي‌دهيم كه [ولاديمير] پوتين [رييس‌جمهور روسيه] مي‌خواهد. داريم بر خطر بالا گرفتن تنش در منطقه‌اي كه همين حالا هم بيش از حد با بي‌ثباتي و ناپايداري روبروست، مي‌افزاييم.»

او در ادامه درباره تبعات بلندمدت راهبرد دولت امريكا در قبال ايران هشدار داد و گفت اصرار بيش از حد به اعمال تحريم، مي‌تواند نهايتا كشورها را از استفاده از دلار در مبادلات خود دور كند.

برنز با بيان اينكه ايران در منطقه غرب آسيا منافع امريكا و متحدان امريكا را تهديد مي‌كند، گفت: «براي به عقب راندن اين اقدامات ايران راه هوشمندانه و راه احمقانه‌اي وجود دارد.»

او در پاسخ به اين سوال كه چرا تصور مي‌كند راهبرد كنوني احمقانه است، گفت: «چراكه ما به جاي منزوي كردن ايراني‌ها، يعني چيزي كه سال‌ها برايش تلاش كرده‌ايم، خودمان را منزوي كرده‌ايم و فكر مي‌كنم به نوعي ايراني‌ها را خرسند كرده‌ايم، چراكه بازسازي آن فشار اقتصادي كه قبلا داشتيم، بسيار دشوار خواهد بود و فكر مي‌كنم خسارت جانبي هم خواهيم داشت. با دنبال كردن تحريم‌ها در برابر تعداد زيادي از كشورها، از جمله متحدان نزديك خود، ما انگيزه آنها و روسيه و چين را افزايش داده‌ايم كه وابستگي خود را به دلار و نظام مالي امريكا، كاهش دهند.»

اين ديپلمات كهنه‌كار امريكايي در بخش ديگري از اين مصاحبه به تبعات رويكردهاي كلي سياست خارجي كنوني امريكا هم پرداخت و گفت: «فكر مي‌كنم ما داريم آنچه كه ما را از يك قدرت تنها مانند چين يا روسيه متمايز مي‌كند، تضعيف مي‌كنيم، آن هم ائتلاف‌هاي ما و توان در ساخت ائتلاف است. فكر مي‌كنم ما داريم نهادهاي‌مان را هم تضعيف مي‌كنيم، همين‌طور ديپلماسي حرفه‌اي خود را و فكر مي‌كنم كه اين بالاخره براي ما هزينه خواهد داشت، آن هم در برهه‌اي كه در عرصه بين‌المللي خيلي چيزها در حال تغيير است و براي ايالات متحده مهم است كه از خود رهبري بانظمي نشان دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون