• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

خبرخوان

تبديل بدهي ارزي به نرخ روزِ گشايش اعتبار

وزير صنعت در مكاتبه‌اي با سرپرست وزارت اقتصاد، شرايط تسويه بدهي ارزي واحدهاي توليدي در مبالغ بيش و كمتر از ۳۰ ميليون يورو را اعلام كرد. وزير صنعت در مكاتبه‌اي با سرپرست وزارت اقتصاد، در خصوص اصلاح آيين‌نامه اجرايي ماده 20 قانون رفع موانع توليد، با هدف حمايت از واحدهاي توليدي اعلام كرد، اصل بدهي ارزي بيش از 30 ميليون يورو با احتساب نرخ سود ارزي، به نرخ روزِ گشايش اعتبار تبديل به ريال شده و در اقساط 5‌ساله با سود مستقل 5 درصد محاسبه و دريافت شود.همچنين اصل بدهي ارزي تا سقف 30 ميليون يورو، بدون احتساب نرخ سود ارزي مندرج در قرارداد، به نرخ روز گشايش اعتبار تبديل به ريال شده پس از تنفس دو‌ساله بدون سود، در اقساط 5 ساله با سود مستقل 15 درصد محاسبه گردد.- تسنيم

 

درخواست مهلت براي تسويه حساب بدهي ارزي

رييس كميسيون اقتصادي مجلس جهت تدوين آيين‌نامه مربوط به ماده ۲۰ قانون رفع موانع توليد، خواستار تمديد مهلت تسويه‌حساب بدهي ارزي واحد‌هاي توليدي تا پايان آذر۹۷ شد. پورابراهيمي در مكاتبه‌اي با معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به تعيين پايان شهريور‌ماه به عنوان پايان مهلت اجراي ماده 20 قانون رفع موانع توليد، تاكيد كرد، با توجه به شرايط موجود كشور و عدم وجود فرصت كافي براي تدوين آيين‌نامه ماده مذكور، اين مهلت تا آذر‌ماه امسال تمديد شود. اوايل فروردين‌ماه امسال، هيات دولت در مصوبه‌اي، آخرين مهلت تسويه بدهي ارزي واحدهاي توليدي را از اسفند 96 به پايان تابستان 97 تغيير داده بود.مفاد ماده (20) قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور در ارتباط با بدهكاران ارزي از محل حساب ذخيره ارزي بوده و بر همين مبنا آيين‌نامه اجرايي مربوطه و اصلاحيه‌هاي آن تهيه و تدوين و به تصويب هيات وزيران رسيده است.

 

تزريق 180 ميليون يورو به نيما در دو روز

بر اساس گزارش عملكرد سامانه نيما، در آخرين روز كاري هفته، حدود ۹۰ ميليون يورو ارز به بازار ثانويه تزريق شده و ميانگين قيمت يورويي حدود ۹۱۰۰ تومان بوده است. بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران پويا، بررسي عملكرد بازار ثانويه نشان مي‎دهد، در 27شهريور ماه يعني آخرين روز كاري هفته گذشته، حدود 90 ميليون يورو ارز به سامانه نيما تزريق شده است. يك روز قبل‌تر نيز حدود 91 ميليون يورو ارز حاصل از صادرات به اين سامانه تزريق شده بود. در حال حاضر ميانگين يورويي نرخ حدود 9.092 تومان است. گفتني است، حداكثر قيمت ميانگين در اين بازار حدود 10.037 تومان بوده است.

 

اثر نوسانات ارزي بر خصوصي‌سازي

رييس كل سازمان خصوصي‌سازي گفت: يكي از مشكلات اصلي در خصوص واگذاري سهام دولتي نوسانات نرخ ارز است. پوري‌حسيني گفت: يكي از مشكلات اصلي در خصوص واگذاري سهام دولتي نوسانات نرخ ارز در خصوص شركت‌هايي است كه ماشين‌آلات آنها خارجي است و بر اين اساس نمي‌توان برآورد درستي از قيمت پايه اين شركت‌ها براي واگذاري داشت.رييس كل سازمان خصوصي‌سازي افزود: به همين دليل بايد منتظر بمانيم تا با ايجاد تعادل در بازار ارز بتوان برآورد درستي از قيمت شركت‌ها داشت.وي اضافه كرد: از ابتداي امسال تاكنون در مدت ‌‌5‌‌ ماه 74 شركت را عرضه كرده‌ايم كه خوشبختانه موفق به فروش حدود 45 درصد از آنها شده‌ايم كه از اين نظر كارنامه قابل قبول و قابل دفاعي داريم.رييس كل سازمان خصوصي‌سازي گفت: در اين ميان واگذاري سهام شركت كشت و صنعت مغان به ارزش 1850 ميليارد تومان يكي از موفقيت‌هاي امسال سازمان خصوصي‌سازي است كه با كل واگذاري‌هاي سال 96 اين سازمان برابري مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون