• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

از اپراي عاشورا تا درگذشت پرويز تاييدي

اپراي عاشورا روي صحنه مي‌آيد

اپراي عاشورا به كارگرداني بهروز غريب‌پور از 11 تا 13 مهر در محل دايمي اجراي اپراهاي عروسكي روي صحنه مي‌رود. به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمايش عاشورايي «به روي ني» از سوم تا سيزدهم مهرماه به كارگرداني مهدي كريمي و مهدي نعمتي در تماشاخانه سرو اجرا خواهد شد. اين نمايش بر اساس نمايشنامه‌اي از سيد مجيد حسيني و به كارگرداني مهدي كريمي و مهدي نعمتي از سوم تا سيزدهم مهرماه و از ساعت 20 در تماشاخانه سرو اجرا خواهد شد. «اُپراي عاشورا» نخستين اثري است كه بر اساس تئوري احياي اپراي ملي بهروز غريب‌پور توليد و توسط خود او نوشته، طراحي و كارگرداني شده است و با آهنگسازي بهزاد عبدي در سال ۱۳۸۷ به اجرا درآمده و آغازي است بر ساير اُپراهاي عروسكي گروه تئاتر عروسكي آران: مولوي، حافظ، سعدي و خيام كه به جاي آواگري غربي، خواننده- بازيگران بر اساس رديف‌هاي آوازي ايراني نقش‌ها را ايفا مي‌كنند.

اين اپرا تاكنون بيش از ۹۰ بار اجرا شده است. اپراي عروسكي عاشورا در شمار پرمخاطب‌ترين آثار گروه تئاتر عروسكي آران در خارج از ايران محسوب مي‌شود و به عنوان اوج توانمندي اين گروه در راستاي احياي سنت ۴۰۰ ساله تعزيه ايراني ستوده شده است.

 

درگذشت پرويز تاييدي در 81 سالگي

پرويز تاييدي ـ مترجم و پيشكسوت تئاتر، سينما ـ بر اثر ايست قلبي در سن 81 سالگي درگذشت. هديه نوربخش ـ خواهرزاده اين هنرمند ـ با تاييد اين خبر به ايسنا گفت: صبح روز گذشته (شنبه 31 شهريورماه) پرويز تاييدي در منزل خواهرش درگذشت. او با بيان اينكه مرحوم تاييدي پيش از نارسايي قلبي، ديابت هم داشته است، درباره زمان تشييع پيكر اين كارگردان، نويسنده و مترجم افزود: تلاش مي‌كنيم روز دوشنبه 2 مهر ماه مراسم تشييع از مقابل خانه سينما انجام شود. تاييدي كه متولد سال 1316 بوده، آثار نمايشي زيادي را ترجمه كرده و جزو اولين كساني شناخته مي‌شود كه تئاتر را در تلويزيون به شكل تله‌تئاتر و فيلم تئاتر راه‌ انداختند. او كه ساخت فيلم‌هايي همچون «آخرين مهلت» و «حمله خرچنگ‌ها» را در كارنامه كاري خود دارد از نخستين مترجمان و مدرسان بازيگري آكادميك در تئاتر محسوب مي‌شد و با ترجمه «نظريه‌هاي استانيسلاوسكي» در حوزه بازيگري نقش مهمي در اين باره داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون