• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4189 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر

عدد و رقم

تعداد سواري‌هاي توليد شده

مرداد‌ماه امسال توليد خودروهاي سواري در برخي خودروسازان داخلي افزايش و در برخي نيز كاهش يافته است. براساس جديدترين گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، توليد انواع خودروهاي سواري از ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ دستگاه در مرداد سال گذشته به ۸۳ هزار و ۷۸۷ دستگاه در مرداد امسال رسيد. در اين مدت توليد انواع سواري در گروه بهمن صعودي بود و از ۶۵۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۳۴۹ دستگاه افزايش يافت. توليد اين محصولات در كرمان موتور نيز افزايش يافته و از ۳۳۳۷ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۱۵۹ دستگاه رسيد . مرداد ماه امسال توليد انواع سواري در صنعت خودرو آذربايجان نيز با افزايش همراه بوده و از هشت دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۲۲ دستگاه افزايش يافت.توليد اين محصولات در خودروسازان بم هم به ۳۴۲ دستگاه رسيد. مرداد ماه ۱۳۹۶ توليد سواري در اين شركت متوقف بود.اما در اين مدت توليد انواع سواري در گروه صنعتي ايران‌خودرو نزولي بوده و از ۶۷ هزار و ۶۰۴ دستگاه در مردادماه ۱۳۹۶ به ۴۰ هزار و ۴۷۰ دستگاه كاهش يافت. توليد اين محصولات در گروه خودروسازي سايپا نيز كاهش يافته و از ۵۷ هزار و ۸۶۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسيد.مرداد ماه امسال توليد انواع سواري در خودروسازي مديران با كاهش همراه بوده و از ۶۰۷۴ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۳۵۷ دستگاه كاهش يافت.توليد اين محصولات در كارمانيا نيز نزولي بوده و از ۱۳۹ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۸ دستگاه رسيد.

كمبود توليد برق

از مجموع كسري ۸۰۰۰مگاواتي نياز تامين برق براي تابستان سال آينده، ۴۰۰۰مگاوات از محل افزايش ظرفيت عملي توليد در بخش حرارتي تامين خواهد شد و ۴۰۰۰مگاوات از نياز مصرف كاسته خواهد شد. رضا اردكانيان، وزير نيرو در خصوص نياز پيك تابستان سال 98 گفت: «برآوردمان اين است كه در اوج مصرف تابستان 98 بيش از 61 هزار مگاوات نياز مصرف داشته باشيم در حالي كه ظرفيت قابل اتكاي عملي موجود ما 53 هزار مگاوات است، بنابراين براي تابستان سال آينده بايد اين كسري 8هزار مگاواتي را تامين كنيم». طبق اعلام وزير نيرو، مقرر شده تا پيش از شروع پيك تابستان 98، حدود چهار هزار و 200 مگاوات ظرفيت جديد عملي توليد برق حرارتي به ظرفيت عملي 53 هزار مگاواتي توليد برق كشور افزوده شود و فاصله نياز 61 هزار مگاواتي تا ظرفيت عملي حدود 57 هزار مگاواتي با طرح‌هاي مديريت مصرف و مديريت تقاضا جبران شود. به‌عبارتي از مجموع كسري 8000 مگاواتي نياز تامين برق براي تابستان سال آينده، 4000 مگاوات از محل افزايش ظرفيت عملي توليد در بخش حرارتي تأمين خواهد شد و 4000 مگاوات از نياز مصرف كاسته خواهد شد.

سهم دارو و كالاي اساسي

عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي از اختصاص ۱۳ميليارد دلار ارز براي دارو و كالاهاي اساسي خبر داد و تاكيد كرد از مجموعه صادرات غيرنفتي صادرات گاز و فرآورده‌هاي نفتي معادل 3 ميليارد دلار بود، لذا حدود 16 ميليارد باقي‌مانده آن است كه بايد به چرخه اقتصاد برگردد. مجموع ارز عرضه‌شده در سامانه نيما در مدت اجراي بسته جديد ارزي تاكنون نزديك 2ميليارد يورو بوده است كه بيش از 80درصد مربوط به شركت‌هاي پتروشيمي بوده و بقيه صادركنندگان غيرنفتي سهمي كمتر از 20درصد در بازار ثانويه داشته‌اند. وي از بقيه صادركنندگان غيرنفتي خواست با عرضه ارزهاي حاصل از صادرات خود در تعميق بازار ثانويه نقش‌آفريني كنند. البته بانك مركزي نيز جهت تنظيم اين بازار برخي از انواع ارزهاي مورد نياز واردكنندگان را عرضه مي‌كند. وي عرضه ارز توسط صادركنندگان را يك مطالبه ملي دانست كه بايد انجام پذيرد. رييس كل بانك مركزي تأكيد كرد: 13ميليارد دلار ارز براي واردات كالاهاي اساسي و ضروري و دارو و تجهيزات پزشكي اختصاص يافته است كه به‌تدريج تامين مي‌شود و واردات آنها درحال انجام است.

 

رشد قيمت مسكن ظرف ۶ ماه

نايب‌رييس اتحاديه مشاوران املاك با تاكيد بر اينكه كاهش قدرت خريد متقاضيان و خروج سفته بازان از بازار از دلايل اصلي ورود مسكن به ركود است، گفت: تا به حال سابقه نداشته قيمت مسكن در بازه زماني شش ماهه ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد كند. حسام عقبايي با بيان اينكه اكثر مشاوران املاك مي‌گويند كه بازار راكد است و در اين دو ماه به دليل ماه محرم و صفر ركود عميق‌تر خواهد شد، گفت: داده‌هاي اوليه از تعداد قراردادهاي خريد و فروش مسكن شهر تهران حاكي از آن است كه معاملات در شهريور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۵ درصد كاهش يافته است. وي با تاكيد بر اينكه كاهش قدرت خريد متقاضيان، افزايش شديد قيمت مسكن و خروج سفته‌بازان از بازار مسكن باعث شده تا اين بازار در مردادماه و شهريور ماه وارد ركود شود، اظهار داشت: رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدي قيمت مسكن در يك بازه زماني ۶ ماهه شايد بتوان گفت بي‌سابقه بوده است، بنابراين افت معاملات كه از اواخر مرداد ماه شروع و در شهريور‌ماه افزايش يافت، احتمالا در نيمه دوم سال شدت بيشتري بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون