• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4191 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر

خشونت عليه مسلمانان امريكايي بيشتر مي‌شود

اميدواري در رنج

ميثم سليماني

 

 

17 سال از حملات تروريستي يازده سپتامبر در ايالات متحده مي‌گذرد. اما مي‌توان گفت كه يازده سپتامبر تبديل به روزي شد تا تاريخ حيات مسلمانان در امريكا از نو نوشته شود. در طول اين سال‌ها نگاه مردم امريكا به مسلمانان متفاوت شده است. خشونت‌ها عليه آنها بيشتر شده و با روي كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا فشارها و آزار و اذيت‌ها نيز نسبت به آنها افزايش يافته است. شوراي روابط امريكا و مسلمانان (CAIR) كه بزرگ‌ترين سازمان حقوق مدني و حمايت از حقوق مسلمانان در ايالات متحده به شمار مي‌آيد، در گزارشي عنوان كرد كه اقدامات متعصبانه و جنايت بر اثر نفرت در خصوص مسلمانان طي 3 ماهه اول سال 2018 به ترتيب 83 و 21درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش يافته است.

طبق آمار در سازمان‌هاي دولتي امريكا از جمله اف‌بي‌آي و مامورين حفاظت از مرزها نيز اقدامات متعصبانه حدود 60 درصد افزايش يافته است. براي سه ماهه دوم سال نيز CAIR بيش از 1000 گزارش از اقدامات احتمالي متعصبانه دريافت كرده كه 431 مورد از اين گزارش‌ها حاوي عناصر مشخص و قطعي تعصب ضد مسلمان در امريكا بوده است.

به گزارش نشريه ميلي گازت، از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده، سطح بي‌سابقه‌اي خصومت دولتي نسبت به اقليت مذهبي مسلمانان در امريكا افزايش پيدا كرده است. هرچند نمي‌توان گفت كه اسلام هراسي به شكل گسترده‌اي وارد دولت ايالات متحده شده چرا كه اين به لحاظ قانوني قابل توجيه نيست. زيرا طبق قانون در امريكا نبايد ميان اقليت‌هاي قومي و مذهبي تبعيض و تفاوتي ايجاد شود. اما در حال حاضر مسلمانان در امريكا به دليل رفتارها و اقدامات دونالد ترامپ حتي آسيب‌پذير‌تر از دوره‌اي شده‌اند كه حملات 11سپتامبر در اين كشور رخ داد.

در حال حاضر اضطراب و نگراني مسلمانان در ايالات متحده به حدي بالا رفته است كه سعي مي‌كنند، علايم و نشانه‌هاي عمومي مذهب خود را كنار بگذارند و بترسند از اينكه آن را استفاده كنند. بطور مثال تعدادي از مسلمانان تصميم گرفته‌اند كه از پوشيدن روسري صرف‌نظر كنند. زيرا چندي پيش يك زن مسلمان داراي حجاب، توسط دو مرد سفيدپوست در تگزاس كشته شد.

طبق گزارش‌ها ماه ژوئن 2018 ماه بسيار بدي براي هفت ميليون مسلماني بود كه در امريكا زندگي مي‌كنند. در تحقيقاتي كه از راي‌دهندگان امريكايي توسط دو محقق صورت گرفت، بسياري از راي‌دهندگان مسلمانان در ايالات متحده را آن‌گونه كه بايد امريكايي نمي‌دانند و 20 درصد آنها معتقد بودند كه مسلمانان نبايد حق راي داشته باشند.

اما اين پايان ماجرا نبود. در ماه ژوئن ديوان عالي امريكا تصميم رييس‌جمهور دونالد ترامپ براي ممنوعيت ورود شهروندان 6 كشور مسلمان را تاييد كرد، تصميمي كه با 5 راي موافق و 4 راي مخالف به تصويب رسيد. اين اتفاق از جمله اولين اقدامات ضدمسلمانان ترامپ محسوب مي‌شد.

از همين رو يك نگرش در خصوص مسلمانان در امريكا وجود دارد و دو سوال عمده را مطرح مي‌كند كه آيا مسلمانان امريكايي، امريكايي هستند و حق شهروندي اين كشور را دارند و در سوال دوم آيا آنها امنيت ايالات متحده را تهديد مي‌كنند. البته بسياري معتقدند كه اين موضوع بسيار بستگي به ديدگاه‌هاي حزبي نيز دارد. چرا كه طبق نظرسنجي‌هاي صورت گرفته تنها 12درصد دموكرات‌ها حق راي دادن شهروندان مسلمان را رد مي‌كنند. همچنين 32درصد دموكرات‌ها معتقدند كه بايد مسلمانان در پروازها مورد بازرسي بيشتري براي اطمينان از امنيت پرواز صورت گيرد ولي اين رقم در ميان جمهوريخواهان 75 درصد است كه در مقايسه با يكديگر رقم قابل توجهي است.

جان رابرتز رييس ديوان عالي ايالات متحده معتقد است كه اكثريت قضات دادگاه عالي بر اين مبنا از ممنوعيت سفر حمايت مي‌كنند كه اين اقدام به دليل تبعيض نسبت به جامعه مسلمانان نبوده بلكه يك مساله امنيتي است. وي معتقد است كه شواهد متقاعد‌كننده‌اي وجود دارد مبني بر اينكه تعليق ورود شهروندان 6 كشور در تامين امنيت ملي كشور مشروعيت دارد و جدا از هر دشمني مذهبي است. اما به نظر مي‌رسد كه اين ديدگاه توجيهي براي راي 5 قاضي محافظه‌كار ديوان عالي امريكاست. زيرا راي 5 به 4 نشان داد كه تنها جمهوريخواهان ديوان از اين قانون پيروي كردند و تعداد قابل توجهي از قضات در دادگاه‌هاي محلي و حتي دادگاه‌هاي استيناف راي متفاوتي از ديوان عالي داشتند و بيش از اينكه راي حقوقي صادر شده باشد بيشتر جنبه سياسي داشت چرا كه عملا اين تبعيضي براي 6 كشور عمدتا مسلمان بود.

شواهد و مدارك و نظرسنجي‌ها و حتي راي ديوان عالي امريكا در خصوص ممنوعيت حضور شهروندان كشورهاي عمدتا مسلمان به امريكا نشان‌دهنده يك جريان اسلام‌هراسانه در داخل امريكاست. سياست‌ها و رويه‌ها نشان از اين دارد كه امريكا يك مشكل جدي با مسلمانان دارد. حتي مقايسه واكنش به اقدامات و حملات از سوي نازيست‌ها و راست‌هاي افراطي با اقدامات مسلمانان در امريكا را مي‌توان در واكنش‌هاي دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده مشاهده كرد.

طبق گزارشي كه CAIR منتشر كرده نشان مي‌دهد كه بسياري از موارد آزار مسلمانان و تبعيض عليه آنها در بازداشتگاه‌ها رخ داده است كه باعث شده اين محل يكي از خطرناك‌ترين مكان‌ها براي مسلمانان در سه ماهه دوم سال 2018 شود. اين نخستين‌بار است كه بازداشتگاه‌ها تبديل به پنج مكان اول حوادث تبعيض‌آميز شده است. از طرفي حوادثي كه قرباني آن مسلمانان باشند در مجموع به 33 درصد آنها رسيدگي شده است. در هفتاد درصد اين آزارو اذيت‌ها عليه مسلمانان تنها به اين دليل بوده كه فرد به عنوان مسلمان شناسايي شده است. 16 درصد اين آزارها تنها به دليل حجاب زنان مسلمان صورت گرفته است.

طبق گزارش CAIR از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ يك انفجار بي‌سابقه تفكرات ضد مسلمان در امريكا به وجود آمده است. حتي هنگامي كه دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور منتخب معرفي شد، در برخي مدارس حتي پسربچه‌ها اجازه حضور همكلاسي‌هاي مسلمان و حتي رنگين پوست خود را به مدرسه راه نمي‌دادند.

در سال جاري ميلادي در نظرسنجي سالانه موسسه تفاهم و سياست‌هاي اجتماعي (ISPU) نيز سطح احساسات ضد مسلمانان نيز در ميان مردم امريكا مورد ارزيابي قرار گرفت و براي اولين‌بار نيز شاخص اسلام‌هراسي نيز در اين نظرسنجي مد نظر قرار گرفت.

بر اساس اين نظرسنجي 61 درصد از مسلمانان عنوان كردند كه در يك سال گذشته بيش از يك بار تبعيض مذهبي را تجربه كرده‌اند كه اين در مقايسه با ساير گروه‌هاي مذهبي قابل توجه است چرا كه ميانگين ساير گروه‌ها حدود 30 درصد است. همچنين در اين نظرسنجي شاخص اسلام‌هراسي از صفر پايين‌ترين سطح و 100 بالاترين سطح در نظر گرفته شده است. گفته مي‌شود در ايالات متحده افرادي كه به هيچ مذهبي وابسته نيستند، پايين‌ترين سطح از اسلام‌هراسي را دارند. اين در حالي است كه مسيحيان انجيلي سفيدپوست يكي از بالاترين سطوح اسلام‌هراسي را دارا هستند. به‌طور مثال هنگامي كه پاسخ‌دهندگان با اين سوال مواجه شدند كه آيا اكثر مسلماناني كه در ايالات متحده زندگي مي‌كنند بيشتر مستعد خشونت هستند، به‌طور ميانگين 13درصد پاسخ‌دهندگان بر اين امر توافق داشتند. اما در اين بين تنها 8 درصد افرادي كه به هيچ ديني وابسته نبودند با اين امر موافقت كردند. اين در حالي است كه يك‌چهارم مسيحيان انجيلي سفيدپوست كه 23درصد را شامل مي‌شدند با اين گزاره موافق بودند.

تقريبا يك‌چهارم مسيحيان انجيلي سفيد پوست نيز معتقد بودند كه مسلمانان با ايالات متحده دشمن هستند. اين در حالي بود كه تنها 12درصد مسلمانان اين عقيده را داشتند. 13درصد از يهوديان نيز با اين گزاره موافق بودند. 6درصد از پروتستان، 4درصد كاتوليك‌ها و يك درصد افراد غيرمذهبي با اين موضوع موافق بودند.

طبق اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه هرچه تعصبات اين افراد افزايش پيدا مي‌كند حمايت آنها از اقدامات كاهش‌دهنده آزادي نيز به تناسب افزايش پيدا مي‌كند. زيرا گروهي كه نمرات بالاتري نسبت به شاخص اسلام‌هراسي دادند، معتقدند در صورت هرگونه حمله بايد آزادي‌هاي مسلمانان به نحوي گرفته شود و نظارت بر مساجد بيشتر و ساخت هرگونه مسجد جديد نيز متوقف شود.

اما در طرف مقابل مسلمانان سال به سال از زندگي در ايالات متحده ناراضي‌تر مي‌شود. آنها فعاليت‌هاي سياسي خود را براي بهبود وضعيت خود نيز افزايش داده‌اند. اين موضوع هم به دليل آن است كه نسبت به مسيري كه كشورشان در آن قرار دارد راضي نيستند. تنها 29درصد آنها مي‌گويند كه از مسيري كه ايالات متحده مي‌رود خوشحال هستند كه تفاوت اين رقم در مقايسه با سال 2017 كه 41درصد و سال 2016 كه 63 درصد خوشحال بودند قابل توجه است.

در حال حاضر بيش از 90 درصد مسلمانان امريكايي دموكرات هستند. خانم رشيده طالب كه اكنون نامزد حضور در مجلس نمايندگان امريكا از حزب دموكرات است اگر بتواند وارد كنگره شود اولين زن مسلماني خواهد بود كه به اين موفقيت دست پيدا كرده است.

از همين رو به نظر مي‌رسد كه بيشتر مسلمانان در اين دوره انتخابات ميان دوره‌اي براي راي دادن ثبت‌نام كنند. در سال 2016 حدود 60درصد از مسلمانان ثبت نام كردند و دوسال بعد اكنون براي انتخابات ميان دوره‌اي كنگره اين تعداد به 75درصد از مسلمانان واجد شرايط راي دادن تا ماه آگوست رسيده است.

طبق پژوهش‌هايي كه موسسه پيو انجام داده نيمي از مسلمانان امريكايي معتقدند كه امريكايي‌ها مي‌گويند كه در سال‌هاي اخير شرايط‌شان سخت‌تر شده است و در اين پژوهش حداقل 48درصد از مسلمانان عنوان كرده‌اند كه در 12 ماه گذشته حداقل يك حادثه تبعيض‌آميز را تجربه كرده‌اند. با اين حال 55درصد مسلمانان مي‌گويند بطور كلي مردم امريكا نسبت به آنها دوستانه برخورد مي‌كنند، اما سه نفر از هر 10 مسلمان مي‌گويند كه امريكايي‌ها با آنها معمولي برخورد مي‌كنند و فقط 14درصد معتقدند كه امريكايي‌ها برخوردي غيردوستانه با آنها دارند.

علاوه بر اين حدود نيمي از مسلمانان امريكايي معتقدند كه طي يك سال گذشته به دليل اينكه مسلمان بودند مورد حمايت هيچ‌كس قرار نگرفتند. بطور كلي نيز آنها عنوان مي‌كنند از اينكه امريكايي باشند افتخار مي‌كنند و از اينكه در امريكا زندگي مي‌كنند راضي هستند حتي اگر از مسير كشور راضي نباشند.

در حال حاضر با وجود همه تبعيض‌ها و فشارهايي كه روي مسلمانان امريكايي وجود دارد قصد دارند كه در انتخابات ميان‌دوره‌اي حضوري فعال داشته باشند. ناظران سياسي معتقدند ميزان حضور مسلمانان و فعاليت آنها در انتخابات امريكا پس از واقعه 11سپتامبر در سال 2001 بي‌سابقه است. در طرف مقابل نيز اين رفتار مسلمانان با رفتارهاي ضد اسلام مواجه شده است. مي‌توان گفت اكثر طرفداران پروپا قرص ترامپ بر اين باورند كه نبايد اجازه داد تا مسلمانان به صحنه سياسي امريكا راه پيدا كنند و وارد كنگره شوند و تنها بهانه آنها نيز آن است كه مجدد دست به يازده‌سپتامبري ديگر مي‌زنند. اما در امريكا برخي موسسات ازجمله موسسه جت پك كه شاون كندي رياست آن را برعهده دارد به آموزش كانديداهاي مسلمان در حوزه‌هاي مختلف مي‌پردازد. مسلمانان در تلاش هستند كه خود را به بدنه حاكميتي امريكا نزديك كنند. هرچند كه تلاش‌هاي آنها در گام‌هاي اوليه قرار دارد و به سرانجام نرسيده است. طاهر جاويد تاجر ثروتمند ساكن تگزاس يكي از آنها بود كه به‌رغم حمايت چاك شومر رهبر اقليت سنا نتوانست در انتخابات داخلي دموكرات‌ها در اين حوزه موفق عمل كند. طبق گفته موسسه جت پك 9 كانديداي مسلمان در حال حاضر مشغول رقابت براي حضور در كنگره امريكا هستند و دست كم 18 نفر ديگر نيز در تلاش هستند تا به مجالس ايالتي راه پيدا كنند و 10 نفر نيز به دنبال دستيابي به مقام‌هاي مهم دولتي و محلي مانند فرمانداري، شهرداري و شوراي شهر هستند. حتي اين ارقام در كميته‌هاي كوچك‌تر و مدارس نيز بيشتر است. در شرايطي كه به نظر مي‌رسد در امريكا دولت تلاشي براي تحقق حقوق مسلمانان انجام نمي‌دهد، حال اين خود مسلمانان هستند كه تلاش مي‌كنند تا حقوق خود در امريكا را به دست آورند.

 


دو نماينده مسلمان كنگره

در حال حاضر كيت اليسون و آندره دو كارسون دو مسلماني هستند كه در مجلس نمايندگان حضور دارند و هردو نيز عضو حزب دموكرات هستند. آندره دو كارسون نماينده ايالات متحده منطقه 7 ايالت اينديانا از سال 2008 است. كارسون به راحتي سه نامزد حزب دموكرات در اين ناحيه را شكست داد تا نامزدي حزب را در اين منطقه به دست آورد. كيت موريست اليسون نيز از ناحيه 5 كنگره مينه‌سوتا در سال 2007 انتخاب شد. اليسون اولين مسلماني بود كه در كنگره امريكا انتخاب شد. او همچنين اولين امريكايي- آفريقايي است كه از مينه‌سوتا به مجلس نمايندگان راه پيدا كرد. او در اين دوره در رقابت مجلس نمايندگان حاضر نمي‌شود زيرا او اكنون نامزد اصلي دادستاني مينه‌سوتا است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون