• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4191 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر

رييس‌جمهور در ديدار جمعي از مديران رسانه‌هاي امريكايي:

خاصيتي در ديدار با ترامپ نمي‌بينم

تشبيه ديدار من و ترامپ به ديدار ترامپ و كيم جونگ اون درست نيست

حسن روحاني در پاسخ به پرسشي درباره ديدار احتمالي با رييس‌جمهوري امريكا، همان‌طور كه ميان رهبران كره شمالي و امريكا بعد از يك سلسله لفاظي‌ها چنين ديداري انجام گرفت، گفت: تشبيه اين دو مساله خيلي دقيق نيست. از سال گذشته تاكنون رييس‌جمهور امريكا از يك توافق بسيار مهم بدون هيچ دليل خارج شده و مردم ايران را تحريم و تهديد كرده است و اين اقدامات به‌سادگي قابل چشم‌پوشي نيست. كره شمالي با ماجراي ايران كاملا متفاوت است.

ترامپ اقدام‌هاي قبلي را جبران كند

رييس‌جمهور اظهارداشت: ترامپ در حقيقت چند اقدام بسيار نادرست را عليه ايران و ملت ايران انجام داده است. او بي‌دليل از توافق برجام خارج شده، ملت ايران را بدون هيچ دليلي تحريم و تهديد كرده و در امور داخلي ما دخالت كرده. قبل از هر بحثي اين اقدامات نادرست بايد جبران شود.

اروپا و امريكا نتيجه تحريم ايران را ديده‌اند

حسن روحاني در پاسخ اين پرسش كه اگر اروپايي‌ها هم در موضوع برجام به امريكا بپيوندند ايران چه اقدامي انجام خواهد داد، گفت: ايران تاكنون به تعهدات خود به برجام پايبند بوده و اگر 5 كشور به تعهدات‌شان پايبند باشند مي‌توانيم آن را حفظ كنيم و اما اگر شرايط ديگري پيش بيايد، به‌طور طبيعي ما هم در آن شرايط تصميم خود را اتخاذ مي‌كنيم.رييس‌جمهور افزود: نكته بعدي اين است كه يك‌بار امريكا، اروپا و ديگران با هم براي چند سال ايران را تحريم كردند و نتيجه را ديدند و در نهايت نيز پاي ميز مذاكره آمدند و اين تجربه تلخ، براي بار اول نيست و قبلا تكرار شده است.

مردم مي‌دانند ما ناقض برجام نبوديم

رييس‌جمهور درباره نقض برجام و اثر آن روي راي‌دهندگان ايراني گفت: مبناي ما از انتخابات سال 92، تعامل با جهان بود و يكي از وعده‌هاي مهم من به مردم اين بود كه سياست تعامل و گفت‌وگو و همكاري با كشورهاي منطقه و جهان را پيش خواهم گرفت كه برجام يكي از آثار اين سياست بود. در جريان انتخابات 96 نيز برجام اجرايي و عملياتي شده بود و ما همان زمان به مردم قول داديم درصورتي كه طرف‌هاي ديگر به برجام پايبند بمانند ما هم به آن پايبند خواهيم ماند.رييس‌جمهور تصريح كرد: باوجودي كه امريكا از برجام خارج شده، ما همچنان به آن پايبند هستيم. اصل در كشور ما راي و نظر مردم است و مردم مي‌دانند كه ما آغازگر خروج از برجام نبوديم و كشوري كه اين پيمان‌شكني را انجام داده، امريكا است.

جنايت بزرگ در اهواز

حسن روحاني در پاسخ به پرسشي درباره نقش برخي كشورها در حادثه تروريستي اهواز نيز گفت: در اهواز يك جنايت بزرگ تروريستي انجام شد و متاسفم كه برخي كشورها از عبارت حمله تروريستي امتناع مي‌كنند و اين بدان معنا است كه نمي‌خواهند همه يكسان با همه تروريست‌ها در دنيا مبارزه كنيم.در همان ساعت اوليه يك گروه تروريستي وابسته به بيگانگان مسووليت اين جنايت را برعهده گرفته و ما همان گروه را مسوول مي‌دانيم و شواهد نيز تاكنون همين موضوع را تاييد مي‌كند و البته بررسي‌هاي ما در ابتداي راه است.

آيا مسووليت 11 سپتامبر با دولت امريكا بود؟

دكتر روحاني با بيان اينكه امريكايي‌ها از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون پيوسته از گروه‌هاي تروريستي ضد‌ايراني حمايت و پشتيباني كرده‌اند، گفت: يكي از مقام‌هاي امريكا در روزهاي اخير و در پي حادثه تروريستي اهواز حرف تكان‌دهنده‌اي زده و ضمن حمايت از ترور و تروريست‌ها، دولت ايران را مسوول اين ترور دانسته است! اگر ما اين حرف را راجع به عاملان عمليات تروريستي 11سپتامبر بزنيم مردم امريكا چگونه قضاوت خواهند كرد؟ اگر اينطور باشد آيا مي‌توان گفت هر اقدام تروريستي كه در كشورهاي اروپايي و ساير كشورها روي مي‌دهد مسووليتش با دولت‌هايي است كه كشورشان قرباني تروريسم شده‌اند؟

شعارهاي مردم عليه امريكا تندتر شده است

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشي درباره اثرات تحريم‌ها روي مردم ايران و احساس آنها در قبال امريكا گفت: مي‌توانيد به راحتي ترسيم كنيد اگر كشوري نسبت به امريكا تحريمي اعمال كند كه در زندگي روزمره شما و امنيت پروازها اثر بگذارد و دسترسي شما به دارو و نيازهاي اوليه شما را تحت تاثير قرار دهد، نسبت به كشور تحريم‌كننده چه احساسي داريد؟ما تحريم امريكا را غيرقانوني و ظالمانه عليه ملت ايران مي‌دانيم و اين تحريم بر قضاوت مردم ايران نسبت به دولت امريكا تاثيرگذار است و بي‌دليل نيست كه در تظاهرات ميليوني، شعارهاي مردم عليه امريكا تندتر از هر زمان ديگري شده است. مسووليت انساني و تاريخي بر عهده امريكا است كه از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 شوراي امنيت را زير پا گذاشته است.

محروم كردن ايران از فروش نفت ممكن نيست

رييس‌جمهور با اشاره به تلاش‌هاي امريكا براي محروم كردن ايران از فروش نفت اظهارداشت: هدفي كه امريكايي‌ها ترسيم كرده‌اند كه ايران را از فروش نفت محروم كنند، نه تنها عملي نيست بلكه بسيار خطرناك خواهد بود و اميدوارم بتوانيم در چارچوب مقررات بين‌المللي به تجارت با كشورهاي دوست ادامه دهيم.

مشكل ايران و امريكا با تغيير دولت تمام نمي‌شود

حسن روحاني در پاسخ به سوالي درباره اينكه چه ميزان از مشكلات موجود ميان ايران و امريكا با مسووليت ترامپ و دولت جديد امريكا است و آيا با تغيير دولت امريكا اين مشكلات خاتمه خواهد يافت، گفت: مشكل ايران و امريكا تنها با تغيير دولت‌ها حل و فصل نمي‌شود، اما در سال‌هاي اخير شاهد تحول مثبت و مهمي در روابط ايران و امريكا بوديم. اينكه بعد از 30 سال وزراي خارجه دو كشور در مورد يك موضوع مهم با هم مذاكره و در مجامع گوناگون با يكديگر ديدار مي‌كردند، تحول مثبت و مهمي بود. همچنين اينكه بنده به عنوان رييس‌جمهور ايران با رييس‌جمهور سابق امريكا تبادل نامه داشتيم يك تحول مثبت به شمار مي‌رود. اين روند مي‌توانست ادامه پيدا كند و اقدام ترامپ در حقيقت ارتجاع و بازگشت به گذشته بود و حركت‌هاي مثبت ميان دو كشور را متوقف و نوعي كينه‌توزي جديد را آغاز كرد كه به نفع امريكا هم نخواهد بود. به گونه‌اي كه اگر اين اقدامات ترامپ نبود، امروز شركت‌هاي امريكايي از جمله بويينگ با ايران رابطه داشت و اين به ضرر امريكا نبود.روندي كه دنبال مي‌كرديم در حقيقت سياست برد- برد بود و اقدامات ترامپ كاملا در راستاي سياست باخت- باخت است كه به ضرر امريكا، ما و حتي كشورهاي اروپايي است و به گونه‌اي است كه خروج امريكا از برجام را جز چند كشور معدود، هيچ كشوري تاييد نمي‌كند. دكتر روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا تمايل داريد تحت هر شرايطي با ترامپ ديدار كنيد؟، گفت: ديدار خود به تنهايي موضوعيت ندارد، چرا كه ديدار زماني انجام مي‌شود كه ما اميد داريم اختلافات كمتر شده و به نكات مثبتي دست خواهيم يافت. اما امروز نسبت به رفتار رييس‌جمهور امريكا هيچ اميدي نداريم و هيچ خاصيت و اثري در اين كار نمي‌بينيم. اما اگر روزي ببينيم امريكا صادقانه به دنبال بازسازي روابط است، آن زمان تصميم خواهيم گرفت و فضاي تازه‌اي خواهيم داشت.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: امروز موضوع اعتماد ايران به امريكا مطرح نيست، بلكه مساله، اعتماد دنيا به امريكا و احترام امريكا به مقررات بين‌المللي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون